Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruikelijk dat na 50 minuten hartstilstand men nog "moeite" doet om je "beter" te maken?

Deze vraag heeft uiteraard alles te maken met de (trieste) toestand van Friso. Wanneer ik lees dat zijn hart 50 minuten heeft stilgestaan lijkt me dit onwaarschijnlijk lang. Dan is er toch geen weg meer terug? Ik zal wel teveel tv kijken, maar daar wordt na een minuut of twee zonder hartslag de dood al vastgesteld. Nu zal dit sterk overdreven zijn maar 50 minuten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat mijn collega's en ik ons afvroegen.
Bij ons had men waarschijnlijk de pogingen al wel eerder gestaakt en dat zou beter zijn. Als kasplantje in coma te blijven tot je hart vanzelf stopt noem ik ook geen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaliter stoppen ze ongeveer na een kwartiertje, half uur hooguit, met reanimeren. Ik denk dat het ook wel een beetje prestige-kwestie is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iAnswer: Dat kun je wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Friso? Die bij ons heette 'Han'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is toch vreselijk dat ze met een lid van het koninklijk huis meer hun best doen?
ze moeten altijd alles doen wat ze kunnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kafka:
Friso is niet lid van het Kon. Huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ast: Luke, toch? Die werd lukewarm gehouden in plaats van onderkoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm
Blijft toch je kind je he...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm Hij is wel lid van het koninklijk huis. Hij heeft alleen geen koninklijke titel meer (dus geen prins). Maar hij blijft altijd lid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet eens van het bestaan af van prins friso, totdat ik hem op het nieuws zag bij dit tragische ongeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@niels1411
Hij heeft geen recht meer op de troon. Verder is hij gewoon prins hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels, juist andersom. Hij is wel prins maar geen lid van het koninklijk huis. Alleen leden kunnen in aanmerking komen voor de troon. Friso heeft dit recht opgegeven, maar hij is wel nog steeds een prins omdat hij nou eenmaal de zoon van de koningin is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een verzorginstehuis bv waar een bewoner een harstilstand krijgt op een respectabele leeftijd mag men geluk hebben als er gereanimeerd wordt. na 50 minuten doen ze niet eens meer een poging, en als ze een poging doen dan is het echt wel bekeken na ong een minuutje of 20. maar Friso is geen gewoon burgertje, dus dan haalt men meer uit de kast.
(net als de burgertjes die wachten op onderzoek en foto's, maar de profvoetballertjes in 1 lijn van het veld terecht kunnen) hoe dan ook, ik vrees dat hij in een coma vigil blijft hangen, of een kasplantje gaat worden wat amper beseft dat hij leeft en in alles afhankelijk is van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na een hartstilstand bij mijn schoonvader zijn ze ook ruim een uur bezig geweest. En helaas zonder resultaat. En nee...hij was geen prins!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie durft bij een prins ook de verantwoordelijkheid te nemen om te stoppen met reanimeren?
als hij toen al was oveleden was er ongetwijfeld kritiek gekomen op wat "ze nog meer hadden moeten doen".
aan de andere kant is er niet voor niets een grens aan hoe lang je kan/moet reanimeren.
ik denk niet dat hij nu beter af is, maar nu krijgt niemand de schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erbij bent als iemand een hartstilstand krijgt dan maakt het niet uit wie je bent of wat je doet.Ik heb het 2 keer mee gemaakt en geholpen kan je vertellen dat dat geen pretje is en het blijft altijd in je hoofd spoken.beide hebben het niet gered maar niemand kan je de schuld geven als je iemand probeert te helpen.NIET HELPEN IS STRAFBAAR!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou, dat vind ik nogal hard gezegd!
kun je van mensen die teveel roken en longkanker krijgen en van mensen die omkomen als ze te hard hebben gereden, alcohol hebben gedronken, enz. ook wel zeggen.
ik vind het helemaal niet "goed".
zijn leven is naar de knoppen en dat van zijn familie ook.
hoe kun je dat nu "goed" noemen?! natuurlijk zullen mensen die ook weleens buiten de piste skieën nu wel twee keer nadenken, voordat ze dat nog eens zullen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoppa! en je hebt er weer 17 punten bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zeehond: Nope. 10

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Mensen die onder het ijs raken kunnen soms nadat ze daar lang onder gezeten hebben (veel meer dan 25 minuten)nog met succes gereanimeerd worden en daarna soms opmerkelijk goed herstellen.
De "pech van Prins Friso was dat de langzame afkoeling (door sneeuw) de verstikkingschade niet (voldoende) heeft kunnen voorkomen door afkoeling.
Dat men met onderkoelde mensen lang reanimeert is logisch, de eventuele levenspotentie komt niet direct vrij.
Men knokt voor ieder leven , zowel in Lech als in Nederland.
Dat het een Prins betrof zal niets uitgemaakt hebben , de Oostenrijkers gaan tot het uiterste.

De wrange woorden "misschien te lang gereanimeerd"
gaf ook uiting aan de droefheid van de artsen die levens willen redden en niet mensen reduceren tot een schaduw van zichzelf.

Deze regelrechte nachtmerrie ken alleen zware verliezers.
Troost aan de Familie , vrienden EN medisch personeel is meer op zijn plaats dan enig verwijt.

Toen ik met mijn auto te water raakte (water van 6 graden) was de koude de oorzaak dat ik dit antwoord kan geven.

Graag had ik Prins Friso de koude gegunt die hem het leven had kunnen redden.
En een krachtige nog jonge man 50 minuten reanimeren was op dat moment een logische keuze.

Stel dat ze te vroeg gestopt waren dan hadden ze NOOIT zekerheid gehad OF dit medisch handelen zinvol was.
Ik bid en hoop dat Prins Friso toch uit de diepe coma komt.
Soms gebeuren er nog wonderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Reaninatie wordt in de meeste gevallen hooguit 30 minuten toegepast en dat is al lang. Wegrns de onderkoeling van Friso had men de hoop dat er geen / in mindere mate hersenbeschadiging zou optreden.
Het feit dat hij van koninklijke bloede is zal ook neegeholpen hebben aan de extra lange reanimatie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! dat heeft niet meewogen bij het reanimeren. Ze wisten niet eens wie hij was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wisten niet wie hij was? waar haal je die informatie vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Suus:
Denk je dat de eerste willekeurige reanimatie-arts in Oostenrijk zo'n jongen herkent die zelfs zelden op TV is in Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK denk het wel. Friso was niet alleen dus die andere jongen heeft het wellicht (IK denk van wel) al gezegd, het resque-team wist wellicht ook wie hij was, het is nl bekend dat de royal family daar skiet, en ik neem aan dat friso ook wel een ID bij zich had.
Maar dat denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"het is nl bekend dat de royal family daar skiet"
Ja maar er skiën er ook nog twee miljoen anderen.
Maar die andere argumenten snijden meer hout.
Toch denk ik dat een ander onder dezelfde omstandigheden evenlang zou kunnen worden gereanimeerd: 50 minuten is zeker geen wereldrecord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat martine gelijk heeft en dat ze het wisten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die fam gaat daar al jaren skieen, dus ze kennen die koters al van jongs af aan en weten heel goed met wie ze te maken hebben hoor. er lag er maar 1 onder de sneeuw voor zover ik begrepen heb. als men alarm slaat weet je dus dat er iemand vermist wordt, en zullen ze ook vrijwel meteen hebben geweten 'wie' er zoek is en onder de sneeuw ligt. ben ook benieuwd waar Lotte haar info vandaan heeft, want misschien heb ik het mis (deed een poging om logisch te denken maar slaag daar beslist niet altijd in) :)) +1 voor het antwoord
gebruikelijk is 10 minuten tot een kwartier. op tv zei de arts ook dat het te lang was maar omdat het lichaam van Friso onderkoeld was hoopten ze dat die koeling de redding zou zijn voor zijn hersenen. maar dat was dus niet gebeurd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben wel 50 minuten gereanimeerd, dus de bloedsomloop op gang gehouden. Het is wel erg lang reanimeren maar mijn oom heeft het na 45 minuten reanimeren toch gered. ( na een hartstilstand) De 25 minuten die Friso onder sneeuw heeft gelegen heeft hem de das om gedaan, Stel dat hij het misschien 10 minuten onder de sneeuw had volgehouden voordat hij die hartstilstand kreeg, dan heeft hij nog 15 minuten zonder hartslag en zonder reanimatie gelegen. In de hoop ( omdat het lichaam onderkoeld was) hebben ze verdere actie ondernomen. Iemand die onderkoeld is, heeft meer kans op genezing.

Toegevoegd na 8 minuten:
Cruciaal is dus de tijd die het hart daadwerkelijk stil gestaan heeft, zonder reanimatie. Al die tijd hebben de hersens geen zuurstof gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee minuten zijn TV verhalen.

Ik stond er 45 minuten naast. Helaas, 31 jaar.
Ze bleven proberen, gaven zelfs injecties, hoop doet leven.
45 minuten is een eeuwigheid. Ik zal er nooit meer van loskomen.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stond er toevallig naast??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIj ook sterkte want het is niet niks om zoiets mee te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana: slik. Sterkte.
Ivana
12 jaar geleden
Je denkt altijd dat zoiets bij een ander gebeurt, tot het jezelf overkomt. Dan verdeelt zo'n gebeurtenis je leven in 'voor' en 'na'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, wat kan ik nog zeggen.........................
woorden zijn hier leeg en zinloos.....................
met je meevoelen misschien niet.....................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef Ivana, heb kippenvel en weet even niets te zeggen.... vind het vreselijk voor je.... bij mijn vader was het ook pats boem (gescheurde aorta) omdat zijn ICD impulsen bleef geven tot de batterij op was leek hij nog niet overleden te zijn maar helaas.
de hulpveleners hebben ook van alles geprobeerd, tot ze in zijn medicijn paspoort keken, en hebben toen alle pogingen gestaakt. hij was binnen 1 min al overleden, en alle pogingen waren nutteloos. ik was er niet bij maar mijn stiefmoeder wel, en kan me indenken dat het dingen zijn die men nooit vergeet en de beelden altijd bij je blijven, en je leven in 2 stukken hakt idd 'voor en na'. helaas kan ik niets zeggen of doen om het makkelijker draagbaar te maken voor je, maar geef je in gedachten wel een knuf met enorm veel respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca.............
Ivana
12 jaar geleden
Zo heeft ieder zijn pakje te dragen. Jullie hebben allemaal dingen die pijn doen. ik ben niet zieliger dan een ander. Dit alles hoort bij het leven. Je wordt er wijzer en sterker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, dat ben ik met je eens Ivana.
elk pakketje en alles wat iemand meemaakt moet men leren dragen, zonder dat het uiteindelijk de kijk op het leven en de manier waarop je in het leven staat nadelig beinvloed d.m.v. aanvaarden. niet simpel, en ook zonder bepaalde ervaringen weg te willen vagen/stoppen maakt het sterker is ook mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Ivana....woorden zijn weg... warme knuffel...
Het ligt erg aan de situatie natuurlijk maar reanimaties van rond een uur komen geregeld voor. Bij iemand van 80 wordt meestal eerder gestopt dan bij een jong iemand. Is er helemaal geen hartslag meer of een verkeerd inefficient ritme? Bij verdrinkings- en lawineslachtoffers geeft de onderkoeling minder kans op hersenbeschadiging en zijn langdurige reanimaties soms succesvol gebleken.

Tijdens de reanimatie zelf wordt dmv hartmassage en beademing toch de circulatie zo goed mogenlijk instand gehouden.
Hoe lang het zuurstofgebrek/ hartstilstand heeft geduurd voor de reanimatie kon beginnen is heel grote factor.
Bij prins Friso heeft deze periode ws. te lang geduurd. Dit kan je helaas alleen achteraf zeggen. Als hij pas enkele minuten voor ze hem vonden was gestopt met ademen had de situatie er nu misschien heel anders uitgezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij prins Friso heeft deze periode ws. te lang geduurd. Dit kan je helaas alleen achteraf zeggen."
Dat eerste kan je zo niet zeggen, en wel precies vanwege je tweede deel in deze zin.
Wat mij beter lijkt: "Bij prins Friso is de periode zonder zuurstof ws. te lang geweest. Dit kan je helaas alleen achteraf zeggen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee wacht, Friso is geen prins meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Denkerin:
Wellicht moet je mijn reactie nog een keer lezen voordat je het snapt. Mijn reactie is in elk geval nuttiger dan de uwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Friso is nog steeds een prins, hij is alleen geen 'lid van het koninklijk huis'. Of bedoel je dat hij er eigenlijk al niet meer is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok... Zo precies wist ik dat allemaal niet :).
Ik ging er blijkbaar onterecht vanuit dat ie geen prins meer was omdat ie er afstand van gedaan had.
@Stippel:
Nee, dat ie er niet meer is, daar ging ik niet van uit.
Hij leeft nog wel.
Mijn moeder was 70 jaar en lag al 15 minuten op de grond voor ze aan het reanimeren gingen. Ze zijn ook zeker 50 minuten bezig geweest tot dat ik vroeg of ze ooit nog op haar plekje op de bank zou zitten en met mij kon kletsen..Niet dus, dus heb ik hun gevraagd of ze wilde stoppen, iets waar ik nog steeds problemen mee heb. Uiteindelijk deden ze dat nadat ik zei dat mijn moeder zelf niet meer wilde. het kan dus!! Mijn moeder was al 70 en Friso veel jonger maar wat is er dan nog van hem over ,he?
Wat doe je zo,n man aan om het allemaal nog te rekken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Moedig om een beslissing te durven nemen. Ik ben er heilig van overtuigd dat je de goede beslissing hebt genomen. Je moeder zal je nog steeds dankbaar zijn. Leven als een kasplantje is onmenselijk. Hoe lang het ook geleden is (maakt niet uit overigens), jij ook sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat jammer dat je hier een schuldgevoel over hebt, want denk net als Ivana dat het de moeilijkste keuze is die een mens kan maken, maar wel de juiste keuze is. heb er heel veel respect en waardering voor dat je aan je moeder dacht, wat ZIJ zou willen, en niet aan wat familie en naasten willen. (iemand bij zich houden, wat natuurlijk ook meer dan logisch is) los laten is moeilijk, en helemaal als het 1,2,3 moet gebeuren en jij de persoon bent die een beslissing maakt of dit verzoekt aan de hulpverleners. je hebt je moeder m.i. in haar waarde gelaten, want als een kasplantje leven, en in alles afhankelijk zijn van anderen waarbij je mogelijk niet eens aan kan geven wat er in je omgaat lijkt mij ook geen menswaardig bestaan. dit soort dingen kennen geen tijd, dus ook van hier veel sterkte, en hoop dat je in kan (gaan) zien dat je trots kan zijn op de keuze die je hebt gemaakt: dát is houden van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepdiepdiep respect voor je liazichovec!!
Wat wás je op dat moment sterk èn liefdevol naar je moeder toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk er hetzelfde over, en hoop dat door deze reacties het probleem ietwat verlicht zal worden.
het hangt van de situatie af.

bij Friso waren er natuurlijk omstanders, het is niet zomaar een 'burgertje' en het is nog een 'jong' persoon.

zou een persoon van 80 jaar een hartstilstand krijgen zonder dat de familie erbij is wordt men niet altijd reanimeert, en zeker niet 50 minuten na een hartstilstand.

koeling (door arts of sneeuw) kan bepaalde processen langzamer laten verlopen omdat het lichaam minder zuurstof gebruikt, maar 50 minuten zonder medische ondersteuning heeft altijd een effect op de hersenen (en vaak ook andere organen)

weet dus niet of je wel van 'gebruikelijk' kan spreken omdat er meer factoren mee (kunnen) spelen.

ik hoop voor Friso en fam. dat het geen kasplantje wordt omdat de diepe coma over kan gaan in een coma vigil.
dat er sprake is van hersenanoxia met verstrekkende gevolgen staat als een paal boven water.

uiteraard kan er wel wat verbeteren omdat in sommige gevallen delen van de hersenen in staat zijn (deels) de werking van een ander gebied over kunnen nemen.

wat betreft de schade zelf: met uitzondering van de hypocampus en het gebied wat de reuk mogelijk maakt,
hersencellen worden niet opnieuw aangemaakt, maar kunnen zich bij schade óf herstellen, óf ze stereven af.

of er een weg terug is dat is dus lastig te zeggen.
helemaal de oude zal hij nooit meer worden, dus vanuit deze invalshoek is er geen weg meer terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je als je onderkoeld bent minder (langzamer) bloed door je hoofd heen stroomt hadden ze gehoopt dat het mee zou vallen. op het nieuws word wel heel erg positief gedaan op frizo.
ik denk zelf dat hij nooit meer wakker word.
er blijft altijd een kans, maar zelf als hij wakker word heeft hij waarschijnlijk blijvend letsel.
nou is de vraag wat ze echt willen, als maar valse hoop brengen of de tijd nemen om echt voor eens en altijd afscheind te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal heel triest wat Friso is overkomen en ik denk aan de familie.Maar 50 minuten is echt geen kans meer bij 10 minuten hersenen zonder zuurstof is de kans al erg klein met grote gevolgen voor de persoon.IK hoop het beste maar stel hij overleeft het hoe dan.Je wil het niet maar soms moet je de waarheid onder ogen zien en die is 0 denk ik helaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beoordeling of het zin heeft ligt bij een arts.

Dat betekent dat als deze er niet is je blijft reanimeren totdat hij er is of totdat je uitgeput bent.

In dit geval zal er na x minuten een arts aanwezig zijn geweest en constant het idee hebben gehad dat er nog een kans was.
Blijkbaar is dat ook zo geweest want het hart doet het immers weer!

Als je met zo een levensreddende handeling bezig bent ga je niet de opties voor NA de handeling bedenken.
Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die het wel goed gehaald hebben.

Uit eigen ervaring heb ik gereanimeerd bij een oudoom ergens ver weg in de polder van Zeeland. pas na 30 minuten was er een huisarts aanwezig ne even later een ambu.
Na even proberen een na schokken bleek volgens de arts dat tijdens het reanimeren de pols ook geen pompgevoel doorliet (bloed circuleerde dus niet tijdens de pompbeweging) Dat is het moment geweest dat hij de actie staakte.
ik kan je wel vertellen dat we het met 3 personen deden en alledire helemaal kapot waren. Reanimeren is zeer zwaar werk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image