Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is kanker niet erfelijk?

Mijn beide ouders zijn aan deze vreselijke ziekte overleden en ook veel broers en een zus aan vaders kant.Nu heeft ook al een broer van mij kanker.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

afschuwelijk dat je familie met deze ziekte te maken heeft.
kanker is niet erfelijk. kanker kan iedereen krijgen, in sommige families komt het vaker voor dan in andere.
het heeft te maken met ontsporing van de cellen, en de celdeling. kan met wisselend resultaat bestreden worden, waarom dat zo is weet ik niet. iedereen kent mensen die na behandeling verder leven. en ook dat mensen er aan overlijden. het lijkt me dat de natuur rondstrooit met ziektes en als je getroffen wordt ben je de pineut. ik hoop dat de reacties op je vraag je verder helpen met een antwoord waar je je in kunt vinden. sterkte!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat spijt me voor je :-(.

Er zijn in der daad erfelijke kanker soorten maar de meeste 90 tot 95 procent is NIET erfelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De genen voor kanker kunnen inderdaad erfelijk zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat jezelf het automatisch ook krijgt.
Er is nu een nieuw gebied van wetenschap, Epigenetics, dat stelt dat je genen niet noodzakelijk hoeven te bepalen hoe je gezondheid verloopt. Je kan je genen beinvloeden met hoe je denkt en wat je gelooft.
Een goed boek daarover is "The biology of belief" van Bruce Lipton.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kanker is niet erfelijk, de aanleg voor kanker wel...

Kun je het zo bekijken... Iedereen gaat dood, sommigen zonder waarschuwing, sommigen met waarschuwing vooraf... Kanker is een waarschuwing vooraf...

En hoe sneller zich het sterven onaangekondigd voordoet, hoe makkelijker het is voor de stervende, maar hoe moeilijker het is voor de nabestaanden... Dus je kunt als kanker-patiënt ruimschoots afscheid nemen en zaken goedmaken en zo... Het heeft ook een voordeel hoor, want we gaan allemaal ooit... Daar ontkomt niemand aan...

En waarom zou je voor jezelf als het moet gebeuren, niet een overtuiging nemen, waar je vrolijk van wordt...

Iedereen gaat dood, maar sommigen krijgen een herinnering, anderen niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof dat maar een beperkt aantal dingen waarvan men zegt dat het ervelijk is, ook daadwerkelijk ervelijk is.

Ik geloof namelijk dat ziekten veroorzaakt worden door mentaliteit en gedachtenpatronen. Dat binnen families vaak ook dezelfde gedachtenpatronen en mentaliteiten zijn. Dat daardoor binnen de familie dezelfde soort ziekten voorkomen.

Maar ja het is mijn geloof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij hetzelfde verhaal. ook beide ouders en meerdere familieleden verloren aan deze ziekte. Ikzelf vorig jaar een heel kwaadaardig melanoom wat gelukkig operatief weggehaald kon worden en niet uitgezaaid was.

Ik krijg niet echt antwoord van mijn arts als ik vraag of het erfelijk is. ik weet wel van bepaalde soorten kanker zoals borstkanker en baarmoederhalskanker dat als het in de familie zit je er extra alert op moet zijn en controleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is heel simpel. Kanker ontstaat door mutaties in het DNA van een cel. Er zijn talloze mutaties nodig om dit te bewerkstelligen, ook nog in de goede volgorde. Ook zijn er talloze reparatiemechanismen die kapot moeten zijn, om een "succesvolle" kankercel te worden.

Veruit de meeste gevallen van kanker zijn niet erfelijk aangelegd, oftewel toeval.

Vooral bij borstkanker/ovariumkanker (BRCA1/2 genen) en colonkanker (APC gen --> FAP/HNPCC) zijn er wel erfelijke vormen bekend. Dit betekent dat een van de twee kopieen van een gen in je cel al kapot is. De kans dat de ander muteert en dus ook kapot gaat, is dan veel groter dan bij mensen die wel twee gezonde genen hebben. Dit wordt dan ook erfelijke kanker genoemd, omdat nagenoeg iedereen die een deel van het gen mist, ook daadwerkelijk kanker krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing