Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kriijg je altijd een erge snotneus als je buiten wandeld wanneer het koud is?

Ook als ik niet verkouden ben en een wandeling ga maken in het bos of zo met de hond krijg ik een gigantische snotnes dat ik niet zonder zakdoekjes kan.
vraag me af waarom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraag is onjuist. Ik krijg nooit een snotneus als ik ik de kou naar buiten ga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ja allergisch? Ik heb het vooral als ik van buiten naar binnen ga of als ik hete soep eet ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Door kou functioneren de bacterieën beter, daarom worden mensen ook vaak verkouden als het kouder wordt. Dat komt dus niet door de kou, maar door de invloed die kou heeft.

Als je neus, waar veel bacterieën inzitten dus kouder wordt, komt daar een proces op gang, je lichaam gaat hier weer weerstand tegen bieden.

De een zal daar gevoeliger voor zijn dan de ander, maar daardoor heb je dus waarschijnlijk snel last van een snotneus als je buiten bent en het koud is.

Toegevoegd na 3 uur:
naar aanleiding van de reacties en de bijbehorende minduimpjes.... deze reacties kloppen echt niet!!

Mijn reactie daarop:

dit klopt echt niet mensen!! er is onlangs onderzoek naar geweest, door de koude omstandigheden worden de omstandigheden voor bacterieën (of virussen) verbeterd, de weerstand verlaagt namelijk.

Bovendien echt waar ivo207 waar je die wijsheid vandaan haalt mag joost weten, maar waarom denk je dat mensen KOORTS krijgen als ze ziek zijn/ griep krijgen of iets dergelijks!!!! dat is omdat die krengen niet tegen die warmte kunnen!!

Je wordt idd niet ziek van kou!! dat zeg ik al jaren, maar als je van warme binnen, naar koude buiten gaat en de oppervlakte van je huid dus kouder wordt, wordt je weerstand lager waardoor bacteriën en virussen makkelijker je lijf in kunnen dringen.

Ik heb dit op tv gezien, dus heb helaas geen bron, als ik die nog kan vinden, plaats ik die ook nog ff....

Enuh Fiederieke... GRIEP wordt veroorzaakt door VIRUSSEN, Verkoudheid, door Bacteriën

Toegevoegd na 3 uur:
ach dat laatste klopt niet helemaal... maar wat ik wou zeggen dat is dat gelijksoortige dingen ook door bacteriën veroorzaakt kunnen worden. Maar of het nou virussen of bacteriën zijn maakt feitelijk weinig uit, je bent iig ziek :)

Toegevoegd na 3 uur:
Snot in de neus en keel, slechte neusademhaling, niezen, keelpijn, hoesten en hoofdpijn hebben vele oorzaken!
De ontsteking van de slijmvliezen zal ontstaan na het binnendringen van bacteriën of virussen.
Dit kan pas na beschadiging door snuiten, ophalen, peuteren en neusdruppels met verstoring van de functie van het weefsel door b.v. allergieën.

en ook:

Een hypothese luidt dat kou de bloedvaten in de bovenste luchtwegen vernauwt, waardoor het afweersysteem minder goed werkt[5].

Wat dus samenvalt met het stukje erboven. Dat laatste is trouwens echt onderzoek naar geweest en inmiddels wel bewezen!
(Lees meer...)
sterredag
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kou is juist slecht voor bacterien. daarom is warm zijn als je verkouden bent juist niet goed -1
sterredag
12 jaar geleden
dit klopt echt niet mensen!! er is onlangs onderzoek naar geweest, door de koude omstandigheden worden de omstandigheden voor bacterieën (of virussen) verbeterd, de weerstand verlaagt namelijk. Bovendien echt waar ivo207 waar je die wijsheid vandaan haalt mag joost weten, maar waarom denk je dat mensen KOORTS krijgen als ze ziek zijn/ griep krijgen of iets dergelijks!!!! dat is omdat die krengen niet tegen die warmte kunnen!! Je wordt idd niet ziek van kou!! dat zeg ik al jaren, maar als je van warme binnen, naar koude buiten gaat en de oppervlakte van je huid dus kouder wordt, wordt je weerstand lager waardoor bacteriën en virussen makkelijker je lijf in kunnen dringen. Ik heb dit op tv gezien, dus heb helaas geen bron, als ik die nog kan vinden, plaats ik die ook nog ff.... Enuh Fiederieke... GRIEP wordt veroorzaakt door VIRUSSEN, Verkoudheid, door Bacteriën
doordat het kouder is zit er minder vocht in de lucht en kan je neus heel droog worden. om dit tegen te gaan word je neus natter. net als bij een hond die zijn neus likt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch, maar hoe zit het dan met de droge lucht in huis (door verwarming en droge lucht van buiten)? Binnen als ik stil op de bank zit krijg ik nooit zomaar een loopneus, maar ik herken het verhaal van de vraagsteller heel goed. Ik heb het idee dat het niet alleen de droge lucht is, maar ook de beweging van het lopen en misschien een reactie op de koude (hoewel ik het ook heb wanneer ik ga hardlopen en het is niet per se koud).
Plusje al gegeven, maar ben benieuwd of je hem nog door kan redeneren...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image