Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werd door het infuus, en een maskertje onder narcose gebracht. Wat kwam er uit het maskertje? Het was een apart smaakje, zag sterretjes.

Ik vond het niet fijn. Waarom werd het ook niet gedaan zonder maskertje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het induceren van de narcose (dus het eerste begin van de narcose, het in slaap brengen) gebeurt bij volwassenen en oudere kinderen bijna nooit met gas. Gasanesthesie wordt wel gebruikt, vooral bij hele jonge kinderen, of bij mensen die allergisch zijn voor bepaalde andere narcosemiddelen: gasanesthesie geeft vaak wat minder risico op allergie, maar bij een volledige gasanesthesie (dus niet alleen de inductie) zijn er weer andere risico's. Het wordt ook wel eens gedaan als er op geen enkele manier een geschikt vat gevonden kan worden voor een infuus, maar dat was bij jou niet het geval. Omdat jonge kinderen prikken vaak eng vinden en bovendien de dosering die zij nodig hebben veel lager is, wordt bij hen vaak gasanesthesie gebruikt voor het induceren van de narcose. Zij krijgen dan dus het 'kapje' over hun neus en mond, en vallen in slaap als ze de gassen inademen. Zodra ze onder zeil zijn, wordt een infuus gezet en kunnen de middelen gegeven worden die de narcose doen voortduren.

Bij grotere kinderen en volwassenen waarbij ook al een infuus is geplaatst (zoals bij jou het geval was) wordt vóór het induceren van de narcose extra zuurstof toegediend via het masker. Dit heeft te maken met het feit dat je daarna inderdaad eventjes wat minder zuurstof krijgt (onder narcose kun je zelf niet ademen, het zuurstofmasker dient ter overbrugging tot het plaatsen van beademingstube of evt. larynxmasker) maar ook omdat dit het herstel ná de operatie ten goede komt.

Naar alle waarschijnlijkheid heb je dus geen anesthesiegassen toegediend gekregen, maar gewoon zuurstof. Het is alleen jammer dat ze je blijkbaar hier geen informatie over hebben gegeven op het moment dat je op de tafel lag. Ik ben een aantal keren onder narcose geweest, en alle keren werd mij verteld dat ik "een beetje zuurstof" kreeg, en werd het mij ook verteld op het moment dat het narcosemiddel werd toegediend. Dit gebeurt trouwens min of meer tegelijk, dus meestal zal je gevraagd worden om, terwijl je via het masker wat zuurstof krijgt, bijvoorbeeld terug te tellen, drie keer diep in te ademen, of een keer te zuchten. Zo adem je alvast wat extra zuurstof in, en terwijl je dit doet, val je in slaap. Dit zal er waarschijnlijk voor hebben gezorgd dat je het idee had dat je in slaap viel door datgene wat je via het masker kreeg: het gebeurt immers tegelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het lachgas was oftewel dikstofmonoxyde. Het ruikt inderdaad heel apart en je krijgt het er even Spaans benauwd van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer info op deze link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Distikstofmonoxide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit dit maskertje kwam zuivere zuurstof. dit is om je een voorraadje zuurstof te geven. het is om de tijd te kunnen overbruggen van van het moment dat je in narcose raakt en het aansluiten van de beademing. er wordt een slang van de beademing in je luchtpijp gedaan. op het moment dat ze daar mee bezig zijn kan je even geen adem krijgen, en dan is dat beetje zuurstof vooraf (uit dat maskertje) een soort buffetje.
(ik vond het trouwens naar vanille smaken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook sevofluraan zijn geweest of halothaan maar dat wordt niet veel meer gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing