Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maakt het uit of ik elke week op dezelfde dagen sport? Of elke week op een andere dag sport maar wel steeds hetzelfde aantal uren maak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Maakt niets uit, zolang je maar 2 dingen in het oog houd:
- blijf je lichaam uitdagen, wissel de oefeningen regelmatig af.
- zorg dat je spieren voldoende rust krijgen. Na het trainen van een spiergroep, minstens 1 dag rust voordat je die spiergroep weer traint.

Toegevoegd na 45 seconden:
Kies gewoon voor jezelf een dag en tijd om te sporten die het beste uitkomt.
(Lees meer...)
Ritsuka
12 jaar geleden
Voor mij maakt het niet uit, voopr de sportschoolhouder niet en voor je lichaam niet.

Voor de meeste sporten is het wel handig om na het sporten een rustdag in te plannen. Bij hardlopen is het beter om er een dag rust tussen te doen. Maar als je drie keer per week hardloopt maakt het niet uit of er de ene keer 1 en de andere keer 2 of 3 dagen tussen zit.

Voor spieropbouw bij bijvoorbeeld fitness krijg je beter resultaat als je vaker komt in plaats van minder vaak langer traint.

Toegevoegd na 6 minuten:
Over het algemeen geldt wel dat regelmaat te verkiezen is boven intensiteit. Je houdt dit langer vol en komt dan in een ritme.

Door regelmatig de spierengroepen te trainen gaan er ook veranderingen optreden in het spierweefsel. Het weefsel wordt beter doorbloed en de verbindingen tussen de filamenten worden hechter en als de spier vaak kracht moet leveren zal deze ook dikker worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor krachttraining staan in de bron nog wat goede tips!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt, kort en intensief is effectiever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits je dit dan we vaak herhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook bij duursport geldt dit ook. Je traint dan veel langer en minder intensief, maar zult dit ook vaak moeten herhalen en opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat als je een keer niet kunt het niet veel helpt om de volgende keer extra lang te trainen. Dus 1 keer 4,5 uur heeft gewoon geen zin. Als je gemiddeld 3 keer per week traint maakt de dag niet uit mits je ervoor zorgt dat je niet 2 dagen direct achter elkaar traint (mocht dat toch een keer gebeuren, train dan de volgende dag andere spiergroepen). Drie keer in de week is heel regelmatig hoor! Als je aan krachttraining doet kan je de tips in de bron ook nog lezen. Als je niet aan bodybuilding doet is 3 keer trainen ruim genoeg omdat je ook nog aan cardio fitness doet.
Ritsuka
12 jaar geleden
Anderhalf uur is best lang, doe niet te lang cardio, daarmee kunnen de spieren weer afgebroken worden.
Ik ga ervan uit dat je een goed eetschema hebt met voldoende eiwitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed wel aan cardio fitness vroeger. Dan ben je zo 1,5 uur bezig. Half uurtje effectief krachttraining, half uur sporten en wat rustmomenten tussendoor. Ik vind nu drie keer per week een half uur harlopen al lekker. De spiervezels worden nooit afgebroken, wel de eiwitten. Je hebt eigenlijk geen invloed in de hoeveelheid filamenten volgens mij. Ze kunnen krachtiger (dikker) of minder krachtig worden (minder dik). Spieren worden wel dikker en beter doorbloed, maar er komen volgens mij geen nieuwe vezels bij toch? Er is denk ik wel een verschil tussen het krijgen van hele dikke spieren, zoals bij bodybuidling gewenst is en het krijgen van spieren die veel kracht hebben (krachtsporten, maar ook bij sprinten) of het lang volhouden (bijvoorbeeld bij harlopen). De manier van sporten hangt met name af van wat je wilt bereiken. Cardio fitness is bijvoorbeeld wél goed om conditie op te bouwen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image