Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar heb je het over met iemand die niet lang meer te leven heeft? (zie uitleg)

Mijn oom heeft al jarenlang kanker en de laatste paar weken verliest hij z'n vitaliteit, kracht, hoop... Allemaal tekenen dat het snel achteruit gaat. Het raakt me enorm Ik ga binnenkort bij hem op bezoek maar... waar kun je het dan over hebben? Zijn ziekte is zo'n beladen onderwerp. Ook vind ik het raar om over koetjes en kalfjes te praten. Wat zeg ik als ik wegga?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb dit ook meegemaakt, met een vriendin van mij. Het beste kan je gewoon jezelf zijn en met je oom praten zoals je dat zou doen als hij niet zo ziek was. Hij is immers al jarenlang ziek, dus je weet zelf het beste of je met hem veel over zijn ziekte hebt gepraat. Doe niet anders dan anders en als je over koetjes en kalfjes praat (over je werk of over het weer) is dat helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat jij bij je oom op bezoek komt. Dat vindt hij veel belangrijker dan waar jij over praat. Kijk maar hoe het gesprek loopt. Als je oom wat zwaardere onderwerpen wil aansnijden, dan kan je daar natuurlijk op ingaan. Je zult zien dat het allemaal niet zo beladen is als waar jij bang voor bent; het gesprek loopt vanzelf wel. Toen ik wegging bij mijn vriendin heb ik na een knuffel gewoon : "Fijne avond!" gezegd. Op dat moment klonk dat heus niet raar en eigenlijk zelfs wel logisch. Maak het niet moeilijker dan het is; het verdriet om het afscheid dan komt pas naderhand. Ik wens jou veel sterkte met het afscheid nemen van je oom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zijn mooie momenten in zijn leven, zijn passie, zijn hobby's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook eerlijk tegen hem zeggen dat het je zo raakt dat hij ziek is, en dat je niet goed weet wat je moet zeggen. Misschien hebben jullie samen gedeelde herinneringen, die je kunt ophalen. Probeer hem in ieder geval te vertellen wat hij voor je betekent / betekend heeft. Waar je met warmte aan terug denkt. Als je zo'n gesprek met hem kunt hebben zal dat voor hem heel waardevol zijn, maar ook voor jou. Zeker later, als hij er niet meer is.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar kun je het over hebben? Maak het niet te zwaar is mijn advies en geef aan dat je het moeilijk vindt waar je het met hem over wilt hebben.Misschien is er een mooie herinnering een idee om het daar over te hebben.Wat vond je oom mooi of waar hield hij van misschien kan je het daar over hebben.
Of misschien houd je oom van spelletjes doen stel dan voor om een spelletje te gaan doen.Neem iets mee wat hij erg lekker vindt.Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen hem dat je het moeilijk vindt, dat zal hij ongetwijfeld begrijpen. Vraag waar hij over wil praten. Misschien wil hij graag herinneringen ophalen, misschien wil hij liever over alledaagse dingen praten.
Weggaan is moeilijk, geef hem een knuffel als jullie dat gewend zijn of als je daar behoefte aan hebt.
Uit ervaring weet ik dat het feitelijke weggaan eigenlijk 'vanzelf' gaat, of je nu weggaat met de wetenschap dat je elkaar niet meer zult ontmoeten, of met de hoop dat dat nog wel een keer kan.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij een goed leven heeft gehad kun je over zijn verleden praten en als je weggaat zou je tegen hem kunnen zeggen dat je altijd aan hem zult blijven denken en dat je hem in je hart meedraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er niet teveel je hoofd over breken op voorhand. Doe gewoon, spontaan en richt je vooral op luisteren naar wat HIJ te zeggen heeft. Als hij niets te zeggen heeft, praat de stilte dan niet vol. Samen stil zijn kan ook veel waarde hebben.
Je kan hem wel op voorhand vragen of hij in iets speciaals zin heeft en dat voor hem regelen. Indien niet, laat het zijn. Jouw aanwezigheid en de liefde die je uitstraalt, is voor hem dan wellicht genoeg.
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing