Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou het vervroegen vn de sluitingstijd voor uitgaansgelegenheid een goed middel kunnen zijn tegen comazuipen?

Gisteren weer zeer verontrustende cijfers gehoord over de explosieve toename van alcoholslachtoffers; ook dat de meeste slachtoffers van zeer jeugdige leeftijd zijn.
Vaak hoor je dan in de marge de verhalen over het indrinken vooraf, omdat het nachtleven pas zo laat gaat beginnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
802

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit hebben ze in Engeland geprobeerd, alle kroegen en clubs moesten op een bepaald tijdstip stoppen met schenken en sluiten. Wat er gebeurt in de praktijk: iedereen besteld nog genoeg om dronken te worden en iedereen staat tegelijkertijd op straat. Resultaat: zeer veel geweld en juist meer alcoholvergiftigingen doordat mensen op een hoger tempo gaan drinken en het dus niet door hebben als ze te veel ophebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bent niet de enige, er is zelfs een burgerinitiatief door twee friese moeders opgezet.

http://www.vroegopstap.nl/burger_initiatief.php

Toegevoegd na 11 minuten:
Dus, ja ik denk dat het kan helpen maar als iemand echt wil coma-zuipen dan doen ze het toch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"
Jongeren die vroeger uitgaan en eerder thuiskomen drinken minder alcohol. Dat is de stellige overtuiging van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) als reactie op het initiatief van ‘Vroeg op Stap’ van de twee Friese moeders Hannie Gorter en Myriam Loonen.
De twee moeders pleiten al geruime tijd voor de invoering van vroegere sluitingstijden.
STAP is van mening dat dit initiatief krachtig moet worden gesteund door de landelijke overheid omdat het bijdraagt aan de aanpak van de alcoholproblematiek onder jongeren.
Wim van Dalen, directeur van STAP: ‘Er moet een landelijke richtlijn komen voor sluitingstijden van de horeca. Gemeenten worden daarmee aangemoedigd serieus werk te maken van de invoering van vroegere sluitingstijden. De tendens om sluitingstijden te verruimen dient te worden gekeerd’. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het misschien wel iets zou kunnen helpen maar er zijn genoeg andere factoren die meespelen. Kinderen die hun ouders vaak/regelmatig zien drinken zullen zelf ook sneller naar een borrel grijpen. Ook is drank betaalbaar, neem aldi bier.. ze kunnen goedkoop dronken worden.

Ook is alcohol onder de jongeren vaak stoerdoenerij "Zie eens hoeveel ik kan drinken". Het voordrinken alleen om naar een disco te gaan is dus maar één factor. Het zal dus vast iets helpen voor de genen die het alleen doen als voordrinken, maar het zal nooit een gigantisch goed middel zijn.

Daarbij heb je ook nog eens de kans dat ze bij vervroeging van de sluitingstijd weer meer afterparty's gaan houden. "Ach, het is nog zo vroeg. Biertje bij mij doen dan maar?"

Ik denk persoonlijk dus dat het niet dé oplossing is tegen het comazuipen.

én al die tv-programma's als newchicks en Oh Oh helpen er natuurlijk ook niet aan mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk gaan ze dan ook eerder indrinken. Denk niet dat het alleen aan de tijd van opening of sluiting ligt maar dat het al aangeschoten aankomen een stuk voordeliger is. Ik vind dat een uitbater van welke uitgaansgelegenheid dan ook, niet meer moet schenken aan personen die al ladderzat zijn. Maar dan lopen ze inkomsten mis..... Pas als iemand echt vervelend wordt, knikkeren ze die persoon naar buiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding