Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je ineens dommer worden?

Zo een gevoel heb ik bij mezelf de laatste tijd. Bij het praten zelfs merk ik dat ik heel fout spreek en als ik me dus verspreek heb ik het niet door. Degene waarmee ik praat zeg dit dan, ofterwijl ik krijg geen reactie of seintje van mn hersens om het maar ff zo te zeggen dat ik iets verkeerd doe.
Ook op schoolgebied, dan doe ik dingen waarvan ik weet het hoort maar toch doe ik het fout.

Kan je nou zomaar dommer worden? Is er iets mis met mijn hersenen ofzo?

Of is het toch misschien dat ik dingen doe en zeg zonder goed na te denken?

Maak me er best zorgen over :p ben pas 18 :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook op schoolgebied, waarvan ik weet HOE het hoort* Zelfs nu weer een fout xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Maak je geen zorgen. Nee er is geen mogelijkheid om ineens dommer te worden. Tenzij er misschien sprake is van een ernstige ongeluk waardoor je hersens ineens anders werken. Als je merkt dat je veel dingen fout doet, moet je gewoon beter je best doen om je kennis 'op te krikken'. Hoe meer je leert hoe beter.

Hetzelfde kennis hebben als eerst is ook achteruitgang.

Pak een boek erbij, ga lezen en schrijven. Vraag aan je docent Nederlands voor hulp. Hij/zij kan je hierbij makkelijker helpen. Leg je docent uit wat je wilt verbeteren en je krijgt gegarandeerd hulp. Docenten houden ervan als je om hulp vraagt :p (meestal)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is denkbaar dat er sprake is van een klein herseninfarct, maar erg waarschijnlijk is het niet.
Bij twijfel: niet op een forum vragen maar aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee heb geen ongeluk gehad ;p daar ligt het dus niet aan.
Wel is het zo dat ik dus ongeveer de afgelopen half jaar niet naar school ben geweest. (prive reden) maargoed, het zou idd beter zijn als ik meer lees enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is je reden dan :p.
Het is beter als je een beetje alles probeert in te halen :p
Nee hoor je kunt niet ineens dommer worden. Het kan wel zo zijn dat je misschien momenteel veel aan je hoofd hebt waardoor je eigenlijk een beetje teveel moet verwerken en daardoor soms dingen fout zegt of verkeerd doet. Het is in ieder geval handig om zaken die je niet mag vergeten een tijdje op te schrijven en te zorgen dat die bovenkamer een bepaalde rust krijgt waardoor de rest ook weer goed komt. Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :)
Je wordt echt niet ineens dommer. Je kunt nu als het ware niet meer bij de kennis die je hebt maar die is er nog wel degelijk en je intelligentie neemt ook niet ineens af.
Ik weet uit ervaring dat de verschijnselen die jij beschrijft bij vermoeidheid kunnen horen. Is dat misschien bij jou ook het geval? Ben je vermoeider dan normaal? Slaap je misschien slecht?
Of heb je misschien harder dan normaal gestudeerd? Als je teveel kennis op moet nemen dan kunnen je hersens het op een gegeven moment niet meer goed verwerken en dan kun je ook die verschijnselen krijgen.
In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken. Neem wat meer rust en je zult zien dat je klachten verdwijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik was nog met mijn antwoord bezig toen Fairy123 antwoord gaf. Vandaar dus dat ze aardig overeenkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door zware stress kan je tijdelijk wel slecht functioneren of als je erg door iets in beslag wordt genomen.
Misschien kan je even je bezigheden tot het meest noodzakelijke beperken en even wat internet/telefoonstilte inlassen en in de tijd die zo ontstaat veel gaan fietsen of lopen, na een weekje zullen je hersens dan wel weer op hun gewone niveau werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het wel, want hier vecht ik al bijna 10 jaar tegen. Ik wil bijvoorbeeld zeggen: "Tot dinsdag" en dan hoor ik mezelf zeggen: "Tot vrijdag!". Er is geen echte verklaring voor, maar het is ontzettend lastig. Inmiddels ben ik er via psychologen achter gekomen dat ik "vol" zit. Dat betekent niet dat ik ineens dom ben geworden, maar wel dat ik onder mijn normale niveau presteer. Waarschijnlijk betekent het bij jou dat je oververmoeid bent, waardoor je je niet meer goed kunt concentreren. Je intelligentie is heus niet weg, maar je kunt er even niet zo goed meer bij. Probeer uit te rusten, tijd voor jezelf te nemen en ga bijvoorbeeld yoga doen. Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is als je het druk hebt met school en andere dingen. Maar je kunt beter een poosje rustig aan doen met school en al die andere dingen even afzeggen, dan dat je zo doorgaat, want dan word je helemaal gek van jezelf en kom je in een negatieve spiraal terecht. Doe niets meer wat niet echt moet en probeer in de rest van de tijd leuke dingen te doen en te ontspannen. Je zult zien dat je daar weer van opknapt. Beterschap en ga lekker werken aan je herstel, dat verdien je :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is lastig om dat van jezelf te zeggen, vraag het eens aan naaste familie of vrienden, als die ook denken dat er iets zou kunnen zijn is het beter om aan de bel te trekken en naar een neuroloog te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over gevoel. Dat is iets anders dan het resultaat van een meting.

Stel, je kon vorig jaar 8 cijfers lezen en onthouden, en vandaag kom je niet verder dan 4. Dan is er duidelijk -meetbaar- is met je hersenen mis.

Oude mensen worden soms dement. Hun hersenen werken dan niet goed meer. Maar zelf merken ze dat niet. Wat ze wel merken, is dat ze langer naar hun bril moeten zoeken, of dat iemand zegt: "Je vraagt nu voor de derde keer in een minuut of ik suiker in mijn koffie wil".

Maar zelf merk je de werking van je eigen geest niet: die werkt gewoon zo.

Jouw gevoel is niet meer dan een inschatting, een waardeoordeel.
Het kan er op wijzen, dat je je bewust wordt van je capaciteiten, van je grenzen dus. En dat is prettig. Want het is heel goed en handig om te weten wat je kan en wat je niet kan. Dat heet zelfkennis.

De remedie is als volgt. Probeer te stoppen met waardeoordelen. En richt je in plaats daarvan op je waarneming zelf. Probeer dus te reageren op de feiten en op je gevoelens, en probeer te leren van de dingen die je ziet en hoort. Vraag anderen om hun mening, luister en denk na. Onthoud en oefen. Maar stop met oordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding