Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom krijg ik zo vaak te horen dat ik "naief" ben als ik de dingen op een positieve manier benader?

gisteren stond er iemand geparkeerd op mijn persoonlijke parkeerplaats (openlucht, achter een appartementsgebouw waar ik iets had gehuurd). ik heb me gewoon elder gezet, zonder me druk te maken, omdat ik er niet vanuit ga dat dit persee moedwillig gebeurt is. Ten eerste ben ik zelf verstrooid (dus het zou me ook kunnen gebeuren), ten tweede stond er nergens iets van "private parking". Dus ik vermoed dat het een bezoeker was voor iemand anders die niet door had dat hij/zij daar niet mocht parkeren.
mijn gezelschap pushte me dat ik de politie moest bellen, dat die man/vrouw van die wagen geen respect had voor mij enz... en dat ik heel naief was om te denken dat dit onvrijwillig gebeurd is.
ik merk dat me dit vaak gebeurt : als ik iets positief benader en niet voortdurend op mijn hoede ben, krijg ik de stempel "naief".
Wat is "naief" dan wel? dat betekent toch onrijp? en dat is toch iets anders dan "positief"?

12 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit heb ik ook zo vaak. Ik probeer alles positief te benaderen, maar mensen vinden mij dan ook naief of zelfs een watje in bepaalde gevallen -_-'.
Als ik in dezelfde situatie als jij zat wat betreft het parkeren, dan deed ik precies hetzelfde. En ik weet zeker dat ook mijn gezelschap mij naief zou noemen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je een +, omdat je zo positief bent. Je bent niet naief, maar plaats een bord "privaat" en je nummerbord aan jouw eigen plaats, dan kan er van vergissing geen sprake meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik benader ook vaak alles positief,want wat heb je eraan om je druk te maken om zo'n klein akkefietje.Er zijn wel ergere dingen dan dit.Jij "naief",je gezelschap zit wel snel op de kast,vind ik.Doe waar jij je het beste bij voelt en laat ze maar praten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naïef betekent: Onschuldig, niet van boze opzet uitgaand.

Dus van de mens het goede denken en uitgaan van het positieve in de mens.

Ik vermoed dat jouw gezelschap het woord naïef als iets negatiefs ziet en hij/zij jou zo dus trachtte te beschuldigen van iets on..aardigs.

Jouw levensinstelling is echter prima. Je gaat uit van het goede in de mens en dat is zeer te waarderen. Meer mensen moesten zijn zoals jij.

Wellicht heet het wel naïef als je bent zoals jij..maar ik vind het eerder een compliment voor jou dat je zo bent dan dat je levenshouding negatief/verkeerd zou zijn.

Gewoon je gezelschap laten praten en lekker doorleven op JOUW wijze..

Een + van mij voor je levensinstelling. Heel goede vraag.

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Prima reactie van jou, vooral als het incidenteel gebeurt dat iemand een plek van jou inneemt.
Maar als het vaker voorvalt, en dan heb ik het niet alleen over parkeerplaatsen, dan zou je wat assertiever kunnen zijn, en je plek voor jou opeisen, nog steeds op een vriendelijke manier. zoals bij jou past.

Dus de mensen die je naief noemen, bedoelen eigenlijk te zeggen dat je je niet assertief genoeg opstelt, en willen je aanzetten tot een agressievere houding, die kennelijk helemaal niet bij je past. Blijf maar zo hoor!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Dank je voor je laatste zin :-), leuk om te lezen.
Past inderdaad helemaal niet bij mij, voortdurend zo kort op de bal spelen. ik zie dat helemaal niet als "met me laten sollen", maar U hebt meer dan gelijk dat er een groot verschil is tussen iets incidenteel en iets frequent.
Ik hou van jouw perceptie. Te veel mensen hebben korte lontjes en zien overal het slechte in. Er is een mooi spreekwoord over: Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.
Naief als je gemakkelijk iemand vertrouwt en iets gelooft. Het is niet negatief of positief an sich maar kan wel zo worden gebruikt. Jouw gezelschap gebruikte het als iets negatiefs.
Ik zou me daar niet te veel aan storen. Jouw leven is op deze manier een stuk prettiger, je moet er niet aan denken als je toch overal achterdochtig naar moet kijken en steeds maar denken dat een ander jouw iets wil aandoen?
Lekker ontspannen blijven, scheelt een hoop stress.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: inderdaad, een mens moet zich niet steeds maar richten naar de achterdocht en het wantrouwen van andere mensen, maar zichzelf blijven.
liveisgreat
12 jaar geleden
mooi antwoord, bedankt. het is alleen zo vervelend dat dit dat leid tot discussies waar ik dan toch nog stress door krijg natuurlijk omdat men mij wil overtuigen van mijn ongelijk ....:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven glimlachen en rustig aanhoren. Discussies krijg je alleen als je er tegenin gaat.
Je reageert gewoon anders dan de meeste zouden doen, denk ik!

Maar dat wil niet zeggen dat je naïef bent! Wie weet zijn diegene die van kwaadwilligheid uitgaan wel naïef, omdat het helemaal geen opzet hoeft te zijn, snap je!

Blijf lekker zo zoals je bent, ik denk dat je niks aan je zelf hoef te veranderen.

Ik kan mij voorstellen dat je het vervelend vind om een stempel van naïef opgedrukt te krijgen. Het woord heeft toch een negatieve associatie, alsof je dingen niet goed doet en anders moeten.

Misschien kan je, als dat zo voor je is, diegene die jou naïef vinden vertellen hoe dat voor jou voelt!

Mochten ze dat niet van je accepteren en dit gebeurd in je vriendenkring dan zou je wel op den duur kunnen afvragen of dit de mensen zijn die je in je omgeving wilt hebben. Maar goed dat is nu misschien nog niet aan de orde. ;-)

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit absoluut niet naief, naief is meer onnozel, dat je regelmatig dingen overkomen die je niet zouden overkomen als je alerter zou zijn en je nadeel opleveren.

Maar ik zie dat je zelf al heel nuchter tot de conclusie kwam dat er waarschijnlijk geen opzet in het spel was, dit is een houding die valt te prijzen, maar je moet inderdaad wel oppassen dat er geen loopje met je genomen wordt omdat je natuurlijk ook wel eens te (positief) optimistisch kunt zijn als er wel een reden is om eens voor jezelf (of iemand anders) op te komen.

Dus samengeval altijd op je hoede zijn kan je (te) achterdochtig maken en altijd alles maar goed vinden kan als watjesgedrag worden gezien.

Toegevoegd na 15 uur:
samengeval moet samengevat zijn
(Lees meer...)
Ceeve
12 jaar geleden
Dat komt omdat we inmiddels een maatschappij hebben waarbij de brutalen de baas aan het spelen zijn. We zijn zo verbitterd geraakt dat we de positieve kanten al niet meer zien.
Ik ben blij dat jij er bent met je positivisme, dat maakt dat ik het ook durf te zijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk benoem je de tegenstelling in meningen/levenshouding tussen het positief en negatief benaderen van dingen. Tussen pessimistisch en optimistisch: uitgaande van opzet en geen opzet.
Als jij je prettig voelt bij jouw benadering, dan zou ik het gewoon zo laten. Dat anderen jou als naïef bestempelen, met een negatieve interpretatie, zegt alles over die anderen en in feite niks over jou.
Het is iets anders, als je over je heen laat lopen uit bijvoorbeeld angst, onzekerheid etc., en als je daar last van hebt.

Naïef betekent trouwens veel meer dan alleen
"onrijp", ook: kinderlijk, natuurlijk, eenvoudig, ongevaarlijk. Het is een geesteshouding die gekenmerkt wordt door onbevangenheid, eenvoud, ongekunsteldheid en openhartigheid.
http://www.encyclo.nl/begrip/na%C3%AFviteit

Eigenlijk best heel positief als je het zo bekijkt, toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het tegenwoordig allemaal zo hart is,noemen de mensen jou positieve instelling naief,je mag er dankbaar voor zijn dat er nog mensen zo als jij bestaan.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding