Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat ligt er maar aan,hoe soepel is je plasbuis,en hoe
dun/dik,als het millimeter steentjes zijn plas je dat wel uit
maar meestal zijn ze groter,en dan heb je verschrikkelijke pijn,je krijgt dan meestal een spuit/medicijnen dat je
hem makkelijker uitplast.
Als ze vergruist worden in een ziekenhuis(was bij mij)
dan zijn ze meestal zo klein dat je ze uitplast.Ik plaste altijd in een zeefje ,den kan je dat makkelijk controleren,of je hem uitplast.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij gaat 6 mm er nog doorheen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkele millimeters moet makkelijk kunnen. De meeste last veroorzaken ze in de urineleider, het buisje van de nier naar de blaas. Als een niersteen die gepasseerd is en in de blaas terechtgekomen dan is dat laatste stukje geen probleem want de plasbuis is veel wijder, zowel bij mannen als bij vrouwen.

De vorm is ook belangrijk. Ik heb ooit een niersteen gehad in de vorm van een kiesje met wortels. Dat ding is meer dan een jaar ergens halverwege een nier en de blaas blijven hangen. Totdat de uroloog besloot dat het steentje er maar eens uit moest en dat niet voor elkaar kreeg met een cystoscopie. Maar waarschijnlijk heeft hij me er toch mee geholpen door het steentje te breken want ik plaste het 'kiesje' een paar dagen later in twee stukjes uit. Een dag voordat ik geopereerd zou worden. Tot mijn grote opluchting, want een paar jaar later zag ik pas wat een slachtpartij zo'n operatie is... Ter geruststelling: vergruizen bestond toen nog niet en daar kunnen tegenwoordig heel wat van die steentjes mee worden geëlimineerd.

Toegevoegd na 23 uur:
O ja, het 'kiesje' was ongeveer een halve centimeter in doorsnee, de stukje weer aan elkaar gepast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ADVIEZEN
Om de niersteen uit te kunnen plassen
hebben wij onderstaande richtlijnen voor u
opgesteld. Wij adviseren u om deze zo goed
mogelijk op te volgen.
• Het is belangrijk dat u per dag 2½ liter
heldere vloeistoffen zoals water, thee,
limonade of vruchtensappen drinkt.
• U krijgt een recept voor zetpillen tegen de
pijn. Bij pijnklachten neemt u om de 6 uur
een zetpil, doe dat ook 's nachts.
• Zorg voor een makkelijke stoelgang.
Vraag zonodig medicijnen aan uw
huisarts.
• Veel beweging bevordert het uitplassen
van een niersteen. Vooral wandelen is
goed.
• Wij vragen u alle urine te zeven. Dit kunt u
doen met een plastic theezeefje. Als u de
steen uitgeplast heeft brengt u die mee bij
uw eerst volgende bezoek. Dan kunnen
wij de steen analyseren."

Ik had een kennis die ook nierstenen had, en die kon ze uitplassen 8 mm.
Het "gemiddelde" is 6 mm (zoals hierboven ook al is aangegeven.
Maar natuurlijk verschilt het ook per persoon.
Hoe rekbaar de urinebuis is etc.

Ik wens je veel succes en sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn pa komen ze soms tot 12mm diameter af via natuurlijke weg.

(waarmee ik niet zeg dat dit een pretje en feestelijke aangelegenheid is, maar het is dus mogelijk, ondanks de pijn en het bloed)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image