Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je iets vertrouwelijks doorvertellen?

Mijn vriendin heeft een jaar geleden toen ze nog minderjarig was iets gestolen bij een kledingwinkel.
Ze werkt nu zelf bij een kledingwinkel en er werd geroddeld dat zij goed was met camera's. Mijn vriendin maakt zich zorgen of haar collega's iets weten over haar fout in haar verleden. Mijn vraag is dan of de leidinggevende kan weten of mijn vriendin heeft gestolen. Ik bedoel het is een andere kledingwinkel gebeurd. En ook al weet haar leidinggevende het, het is iets vertrouwelijks en dit mag ze toch niet aan haar andere werknemers vertellen? Als haar leidinggevende het aan haar werknemers heeft verteld kan mijn vriendin haar dan aanklagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

het mag niet het is beroeps geheim dus ja je vriendin kan haar/hem aanklagen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beroepsgeheim? Een winkeleigenaar? Dat is nieuw voor me. Als een agent het doorvertelt heeft is díe buiten zijn boekje gegaan want die heeft beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk heeft een winkeleigenaar ook beroepsgeheim niet zo als een politie agent maar privacy blijft echt prive
Nee het mag niet doorverteld worden. Maar sowieso gaat de leidinggevende het niet kunnen weten aangezien de daad zelf is gebeurd in een ander kledingwinkel. Dus stel haar maar gerust dat ze niets weten daarover.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de ander winkel het op camera had dan kan toch de leidinggevende van die winkel het aan de huidige winkel waar ze nu werkt aan die leidinggevende hebben verteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het dezelfde winkelketen is, kan dit mogelijk zijn. Maar ik denk niet dat beelden uberhaupt zo lang worden bewaard en dat de leidinggevende uberhaupt gaat denken dat zij, toen ze minderjarig was, in die winkel heeft gestolen en dan gaat melden aan de andere leidinggevende. Als je denkt dat dit is gebeurd, dan denk ik dat het tijd is om een warme kop koffie te nemen en van je pc/laptop weggaat en gewoon rustig tv moet kijken. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in
Als antwoord op je vraag:
Iets vertrouwelijks mag je niet doorvertellen!
Maar aanklagen kan alleen wanneer iemand beroepsgeheim heeft en hier een eed voor heeft af moeten leggen.
Dus bijvoorbeeld wanneer de huisarts een vriend is van de leidinggevende en het doorvertelt heeft... (Mits je vriendin toentertijd natuurlijk iets hierover heeft laten weten aan haar huisarts. Als de huisarts de informatie niet beroepsmatig te weten is gekomen, telt het weer niet.)

Reactie op je toelichting:
Het gaat hier niet om iets vertrouwelijks. De leidinggevende heeft geen beroepsgeheim en kan (volgens mij) alleen iets over de diefstal van een jaar geleden gehoord hebben via het roddelcircuit.
Je vriendin kan haar leidinggevende niet aanklagen, maar het is nog maar de vraag of deze de roddel in de wereld heeft geholpen. Een goede leidinggevende zou dit niet zomaar achter de rug van een medewerker om doen. Dit is namelijk niet goed voor het team en de band onderling.
Zou het niet kunnen dat een collega van je vriendin dit weet? Onder leeftijdsgenoten gaan roddels soms heel snel en het wereldje is klein...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei een lastige moeilijke situatie
zo kan je zien dat diefstal zeker niet loont en het je later nog kan achtervolgen als is het slechts je geweten die je hyper maakt

maar goed gewoon tut tut tut en vingertje omhoog

ik maak er even dit van.

ik ga even van het ergste uit
stel je leidinggevende weet het en heeft het door verteld
omdat er blijkbaar iets gestolen is door iemand (klanten)

is er weinig vertrouwen
Op dit moment en wordt ze wellicht wat in de gaten gehouden door de collega,s omdat ze wellicht toch als verdachte kan worden aangemerkt

Heel vervelend allemaal natuurlijk
maar nu,.... als je vriendin gewoon haar werk doet en eerlijk is. zal er eigenlijk niets gebeuren.

Het is wellicht lastig omdat ze ook niet kan zeggen wat ze in het verleden heeft gedaan
Dat maakt het gewoon vervelend en collega's houden ook hun mond natuurlijk.
en dat creeert wat spanning in de gesprekken en dat is niet fijn werken.

Maar ik denk dat het het gewoon moet verdragen
en je hebt op dit moment niets gedaan toch ?
Het is gewoon jeugdzonde toen ze het deed

Dus blijf normaal en vriendelijk ook tegen je collega,s

kan me voorstellen dat het wel heel dichtbij komt
zeker omdat ze nu in dezelfde brance werkt
Als er dan iemand iets steelt dan herinnert dat natuurlijk meteen weer aan.

had je nu in een snoepwinkel gewerkt dan was het misschien minder heftig. want welk kind heeft nu nooit een snoepje gepikt ? anders zou geen mens in een snoepwinkel kunnen werken ;)

maar zolang ze nu gewoon doet en
betrouwbaar handelt dan zal de verdenking snel over gaan.
Ga niet overdreven reageren op beveiliging isseus
o.i.d of overdreven netjes zijn of zoiets
en zeker niet sneaky

hou je voor de geest dan je nu eerlijk bent en blijft
en je moet maar zo denken, het is jeugdzonde

dus probeer jezelf een beetje te vergeven

en zeker niet iemand aan te klagen want dan heb je al bij voorbaat verloren.

Stelen gaat nooit zonder gevolgen/ zie dit maar als de tijd die je moet "zitten"....... op de blaren
en verdraag het omdat je nu weet dat nooit meer te zullen doen.
en dat moet voldoende zijn
vergeef jezelf ook

En werk door dan zul je zien dat de banden vanzelf minder knellen.

succes vriendin van de GV
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Wat als je vriendin terug gaat naar de desbetreffende winkel en alles eerlijk opbiecht aan de leidinggevende aldaar.

En je vriendin aanbied om alsnog voor het weggenomen item te betalen, en de eventuele gevolgen die er aan vast zitten te accepteren.

Dat is heel radicaal dat weet ik. Maar hé dat zou nog eens klasse zijn om je eigen fout te herkennen en de verantwoordelijkheid die er bij ligt te nemen.

Als je ze het niet doet, dan begrijp ik dat natuurlijk ook. Het is natuurlijk niet het eind van de wereld, want iedereen maakt wel eens fouten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Je vriendin heeft een wat slecht geweten over het gebeurde, en dan ga je gauw denken "oho, ze vermoeden iets".
Wees gerust, het is bijna onmogelijk dat de leidinggevende of de collega's iets over de diefstal weten. Er wordt enorm veel gefilmd en heel wat gestolen, dus tenzij je vriendin een heel specifiek en opvallend uiterlijk heeft moet men al een paardengeheugen hebben om te onthouden hoe al die gefilmde mensen eruit zien.
Plus bestaat er allicht ook niet zoiets als een uitwisselingsmoment tussen winkels met films van "dieven"
:-).

Het beste kan je vriendin het voorval gewoon vergeten en zichzelf hiervoor vergeven, het is gebeurt en iedereen maakt wel es een fout. Er gebeuren veel ergere dingen dan één keer iets stelen in een winkel, hoor. Lach erover en laat het los, het is de moeite niet om hierdoor onder spanning te geraken...
(Lees meer...)
12 jaar geleden
ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt:

wettelijk

-als iemand iets strafbaars doet dan zal deze hier voor opgepakt worden, zo niet: dan is ze de dans ontsprongen.

- jij bent niet verantwoordelijk voor hetgeen je vriendin doet of laat.

normen en waarden

het is niet netjes om te roddelen (goed is met camera's? wat bedoelen ze daarmee?)

het is niet netjes om vertrouwelijke dingen door te vertellen.

ik weet niet of je vriendin heeft geleerd van haar misstap of dat ze nog weleens prolotarisch aan het winkelen gaat?

als winkeliers dit weten worden sommigen in de smiezen gehouden. als het een hardleers persoon betreft dan zijn de werknemers ook wel op hun hoede en weten dus van het winkelgedrag af.

hetgeen wat jij aan je werkgever vertelt in vertrouwen mag deze niet doorvertellen.

als het eenmisstap is geweest en je vriendin nu niet meer steelt zou ik het niet vertellen. een werknemer zal toch op zijn hoede zijn. stel dat je vriendin je op komt halen van je werk of je een keer op komt zoeken houden ze haar waarschijnlijk toch wel in de gaten.

voor alle zekerheid kan je het je vriendin vragen, want het is wel raar dat ze in andere winkels weten dat ze handig is met een camera (ze hebben het niet over haar hobby: fotograferen waarschijnlijk?)

geef haar te kennen dat je graag je baan wil houden en niet in een lastig parket wil komen door toedoen van een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image