Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor huisdier kan je het best nemen als je astma hebt?

Ik heb astma en ik wil graag een huisdier. Ik dacht zelf aan slang.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Als eerste even bij je huisarts na laten kijken of je voor bepaalde dieren allergisch bent.
Dan is het meer een kwestie van goed schoonhouden.
Ik heb astmatische bronchitis maar hier lopen 7 katten, 1 hond en een konijn en heb daar geen last van zolang is maar de boel goed schoon hou.

Toegevoegd na 47 minuten:
Die laatste zin moet zijn, zolang ik de boel maar goed schoon hou :-s
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
astme heeft niet (of nauwelijks) met huisdier allergie te maken.
Er is een redelijke kans dat je 'nergens' last van hebt.
Goudvissen. Dan heb je in elk geval nergens last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de hoge luchtvochtigheid dan?
Reptielen, een slang of hagedis, maar dan moet je ze wel sprinkhanen enzo durven voeren ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schildpadden. Ze zijn vrij onschuldig volgens mij (behalve als ze gaan bijten als dat überhaupt kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje onvolledig, er zijn meer dan 2.000 soorten schildpadden verdeelt in 3 groepen, welke soort zou jij aanbevelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water schildpadden :D !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die geven ook problemen vanwege de hoge luchtvochtigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat theodbn er meer vanaf weet... geef jij eens een tip dan?
President Obama zocht een speciaal hondenras vanwege de allergie van zijn dochter en heeft nu een Portugese Waterhond rondlopen op het Witte Huis. Maar er zijn meer hypoallergene hondenrassen.

Lijst van hypoallergene of allergie-vriendelijke rassen

Wanneer je een beetje doorzoekt, en zeker op de internationale sites, bestaan er meer dan genoeg verschillende lijsten waarop hypoallergene hondenrassen genoemd staan. Hoe langer je zoekt, des te langer wordt ook de lijst. De hondenrassen die op deze lijst staan beschikken over één of meerdere van de volgende eigenschappen: ze zijn òf haarloos, òf ze ruien weinig haar, òf ze verliezen weinig huidschilfers.

Hieronder staan alleen de rassen die in meerdere lijsten tegelijkertijd voorkomen, de grote gemene deler dus. Om er echt zeker van te zijn of het hondenras, dat jij graag zou willen hebben, ook daadwerkelijk hypoallergeen voor jou is, wordt aangeraden om bij de kweker van het ras op bezoek te gaan. Check of de kweker inderdaad alleen dat specifieke ras in zijn kennel heeft zitten, en breng minimaal een half uur door met de honden. Houdt in de gaten hoe je je voelt en of je allergie opspeelt tijdens of na dit bezoek.
•Poedel
•Labradoodle (ontstaan uit kruizingen van labrador met poedel)

Xoloitzcuintle •Andere kruizingen met Poedels, maar alleen wanneer de vacht van de poedelkant georven is, zoals bijv. de Schnoodle (schnauzer met poedel)
•Schnauzer
•De meeste terriersoorten waaronder de Airedale, de Kerry Blue Terrier, de Soft Coated Wheaten, de Schotse, de Welsh
•Bichon Frisé en andere honden uit de Bichon groep zoals de Havanezer, het Maltezer Leeuwtje, de Bolognezer, de Coton de Tuléar en het Leeuwhondje
•Portugese en Spaanse Waterhond
•Greyhound en Italiaanse Greyhound (windhond)
•Basenji
•Bedlington Terrier
•Chinese Naakthond (Chinese Crested)
•Chihuahua
•Mexicaanse Naakthond (Xoloitzcuintle)
•Amerikaanse Haarloze terrier

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.leerwiki.nl/Welke_hypoallergene_hondenrassen_zijn_er
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een allergie en astma zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veel mensen met astma speelt allergie een belangrijke rol. Uw luchtwegen reageren op contact met een allergische prikkel. De spiertjes rond de luchtwegen trekken samen en de slijmvliezen van de luchtwegen raken ontstoken: ze zwellen op en produceren meer slijm. De luchtwegen worden daardoor nauwer, er kan minder lucht doorheen en u krijgt het benauwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Astma is inderdaad een COPD. Een luchtweg allergie is ook een COPD. Maar Astma is geen allergie maar een longaandoening waardoor de zuurstof uitwisseling onvoldoende is en niet veroorzaakt wordt door een reactie op 1 stof. Luchtwegallergie is een reactie die veroorzaakt wordt door 1 bepaalde soort stof. Iemand mat astma zal dan ook altijd luchtweg problemen hebben wanneer er een hoge luchtvochtigheid is, iets wat bij een luchtwegallergie meestal niet gebeurd.
Een huisdier neem je toch voor de gezelligheid en dan lijken me dieren als slangen en schildpadden niet in aanmerking te komen. Ik denk niet dat je daar enige aanhankelijkheid van kunt verwachten!
Misschien is het ondandanks je astma, toch mogelijk om een hond of een poes te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer!!!!!!!!!!!!!!!! Moet een dier aanhankelijk zijn om het voor de gezelligheid te hebben? Moet men een dier kunnen aaien om het te hebben voor de gezelligheid? Moet men de baas kunnen spelen om een dier te hebben voor de gezelligheid? Rare vorm van gezelligheid heb jij. Heb verschillende schildpadden en vind ze verdomd gezellig zonder dat ik ze moet aanraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan verschillen onze meningen,Theo. Maar ik vind dat geen reden om van de ander te zeggen dat ie er een rare mening op na houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezelligheid
ge` zel - lig - heid de -woord (vrouwelijk) de genoeglijkheid die wordt ervaren in een kleine, vertrouwde sociale groep als in de huiselijke kring of onder goede vrienden Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/gezelligheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, die schildpadden kletsen en knuffelen wat af, en spelen en uitdagen met je waar je helemaal bekaf van wordt. Gezellig samen zwemmen in de kom.....:-) Ja, echt gezelschapsdiertjes, op zondag een wandelingetje maken.....leuk hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies Alles wat jij opnoemt gebeurd inderdaad met schildpadden, zoek maar is op youtube wat er allemaal voor belachelijke dingen gebeuren met schildpadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahaha, + voor dubossies.
De meeste reptielen en dus ook de slangen geven net zoveel problemen als een hond of kat bij astma.

Bij een terrarium heb je vaak meer last van stof dan bij andere huisdieren, reptielen in een aquarium geven weer een hoger vochtigheidsgraad wat ook nadelig kan zijn voor een persoon met astma.

Al met al maakt het niet veel uit of men een zoogdier neemt of een reptiel, een persoon met astma heeft van beide even veel last, nagenoeg niets.

Als jij graag een slang neemt lees je dan eerst goed in, een slang kan behoorlijk oud worden, ouder dan de meeste huisdieren en behoeve ook een geheel andere verzorging.

Bron:

Eigen ervaring met reptielen en zoogdieren en al jaren last van astma.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een Plus. Ik ben ooit bij iemand geweest die slangen in huis had, ook in Blijdorp kom ik altjd als eerste bij de reptielen, ik ben gek op reptielen met slnngen als voorkeur.
Slangen moeten in huis de hele dag in een terrarium natuurlijk om hem niet kwijt te raken, hier doen ze ook hun behoefte in, en dat geeft een heel sterke urinegeur die mij voor een astmapatient nu niet bepaald probleemloos lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zowel water- als landschildpadden, soortnamen geef ik niet, heb al één keer ongewenst bezoek gehad, een tweede keer, nee liever niet. Wat de verzorging betreft, dit is geheel afhankelijk van de soort die je hebt maar is een beetje te vergelijken met een konijn, eten geven en de ruimte schoon houden, voor de beste informatie kan je terecht bij: http://www.lacerta.nl/ http://www.trionyx.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord!
als je bij nader inzien een hond wilt heb je de poedel en de labradoodle. Mensen met allergieën hebben hier meestal geen last van. Een slang is vaak erg moeilijk te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem tamme ratten. Het zijn groepsdieren dus ze moeten met minimaal 2 in een kooi en ze zijn heel gezellig. Je kunt met ze spelen en ze dingen leren etc.
Het zijn wel nachtdieren (snachts actief) maar vinden het niet erg om overdag wakker gemaakt te worden en om dan met je te spelen.

Tamme ratten hebben zelf ook soms last van de luchtwegen en kunnen dus ook niet op een stoffige bodembedekking, dus dat is dan ook niet erg voor jouw astma.

Ook gewoon elke week de kooi schoonmaken en je hebt helemaal geen last van astma.
Voor meer informatie over hoe je tamme ratten moet verzorgen: www.ratten.nl
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding