Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik eten, of niet eten, om brandend gevoel aan slokdarm te verminderen ?

neem reeds enkele maanden Zantac, maar helpt niet veel, denk niet dat ik maagzweer heb. Suggesties voor natuur- of bioprodukten zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wanneer zantac niet helpt, heb je misschien een sterker middel nodig om de zuurproductie te onderdrukken. BIj een brandend gevoel in de slokdarm kun je last hebben van reflux (het terugstromen van de maaginhoud in de slokdarm). Dat kan zeer hinderlijk zijn. Door overmatige reflux kun je echter ook een slokdarmontsteking krijgen of kan de slokdarm beschadigen. Dit is iets dat goed in de gaten gehouden moet worden. Het is dus van belang om deze klachten met je huisarts te bespreken als ze langdurig aanhouden.

Bij een slokdarmontsteking zal altijd een sterker middel worden voorgeschreven dan het middel dat je nu gebruikt, en dat is ook echt nodig dan. In bepaalde gevallen kan namelijk zelfs een zgn. Barrett slokdarm ontstaan, waarbij zelfs op langere termijn het risico op slokdarmkanker verhoogd is.

Als je last hebt van 'gewone' reflux, zonder dat daarbij een ontsteking is of schade aan de slokdarm, zijn er ook veel dingen die je zelf nog kunt doen: let op alcohol, koffie, chocola, tomaten, scherpe kruiden, zuur voedsel of zure dranken: dit kan je klachten verergeren. Zorg ervoor dat je geen strakke kleding of strakke riem over je buik draagt. Eet ook niet teveel, en probeer bij overgewicht af te vallen. Wat kan helpen, is zuivel, maar dan dus geen zure producten als yoghurt of karnemelk. Melk, vla en andere soorten kunnen wel, dit neutraliseert het zuur een beetje. Let wel goed op de reactie van je eigen lijf: bij de meeste mensen werkt dit goed, maar sommige mensen krijgen juist meer klachten. Datzelfde geldt voor de andere producten die ik noemde: als jij daar geen last van krijgt, kun je ze best gebruiken. Je kunt het hoofdeinde van je bed wat hoger zetten (géén extra kussen, hierdoor ontstaat er een knik en krijg je meer druk op de maag, maar echt een verhoging onder je bedpoten bij het hoofdeinde maken, eventueel te koop bij een zorgwinkel). Daarnaast zou je nog Antagel kunnen halen bij de apotheek, dat is ook zonder recept verkrijgbaar. Dat legt een beetje een coating in je slokdarm, en helpt soms wat beter dan zantac.

Maar als bovenstaande adviezen niet helpen, of als je echt wakker ligt van de pijn in je slokdarm of andere extreme klachten hebt: (terug) naar je huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je denkt dat je een maagzweer hebt is het in elk geval verstandig om even de huisarts te bellen. Via de huisarts kun je diverse middelen krijgen (bijvoorbeeld Omeprazol, een maagbeschermer) die de maagwand beschermen en versterken.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou aan je huisarts kunnen vragen Omeprazol voor te schrijven, maar vermijd erg scherpe en vette gerechten. Alcohol en sinaasappels kun je ook beter niet drinken.

Het belangrijkste is natuurlijk om te laten onderzoeken wat er mis is met je maag. Daar kan eventuele behandeling en medicatie op worden afgstemd.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat jij hebt heet reflux...veel groene groenten s eten is heel goed voor de maag..hoe groener hoe beter, beperk het eten van met name tomaten sausen want deze maken juist meer zuur aan..
ook beperk alcohol en indien je rookt ...stoppen met roken..
ook jus de orange en limonade met koolzuur is zuur aanmakend..
je zou een verwijzing kunnen vragen aan je dokter voor de m.d.l. arts, deze kan een maagonderzoek doen om uit te sluiten dat je maagzweren hebt..
mocht het nodig zijn schrijft de m.d.l.arts je medicijnen voor tegen het maagzuur...

ik spreek uit eigen ervaring..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gehad en mee naar een arts geweest nu gebruik ik 1 keer per dag omeprazol Sandoz 40mg ( wel via huisarts). Ik had een gaatje in mij midenrif en werd er s'nachts wakker van het zuur. Kan nu alles weer eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden spreken al voor zich, ik kan er alleen aan toevoegen, lichtverteerbaar voedsel, ga anders naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing