Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat een "anti-placebo" effect?

Placebo lijkt me duidelijk. Je krijgt een pil die niets doet, maar omdat je denkt dat het wat doet, wordt je er beter van.

Maar bestaat ook het tegenovergestelde:
Je krijgt een pil die wel een bewezen effect heeft. Maar je denkt dat het je niets doet (of je wilt niet dat het je iets doet), zal het effect van de pil dan minder effectief zijn?

De meesten weten wel dat ik alternatief ben. Ik heb het volgende bedacht:
Kleurentherapie: ongelovelijk he. Dus als iemand dit zo ongelovelijk vindt dat dit zou kunnen werken. Dan gelooft hij niet dat dit werkt. Als hij de therapie zou ondergaan, en hij gelooft het niet, dan treedt het anti-placebo op en zal hij er minder baat bij hebben.

Een ander voorbeeld: Mijn vriendin slikt pijnstillers. Maar is zelf ook van de alternatieve en ze slikt ze met tegenzin (omdat het ook gif is voor je lijf: haar perseptie). Dus eigenlijk wil ze niet slikken. Hebben ze daarom weinig effect (ze barst nog van de pijn). Een anti-placebo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
848

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat bestaat, en dat heet het nocebo-effect.
Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt in hoodoo en vervloekingen, maar ook binnen de geneeskunde treedt het op ; mensen die al ziek worden als ze een witte jas zien, of altijd een hoge bloeddruk krijgen als ze in de wachtkamer zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
En ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat het nocebo-effect één van de redenen is dat bij mij zaken als acupunctuur, hypnose, homeopathie en kwakzalf van Dr. Vogel en consorten echt nooit zullen werken. Terwijl ik best gevoelig blijf, denk ik, voor placebo's en placebo-effecten zolang ik het maar niet weet.

Toch is er wel een subtiel verschil, en dat is ook het grote onderscheid tussen bewezen werkzame en bewezen onwerkzame therapieen en middelen : het dubbelblinde onderzoek. Dat heeft ons ook op het placebo-efect gewezen trouwens, waardoor we inmiddels wel weten waarom zoveel niet werkzame middelen toch iets lijken te doen. Er wordt zeker gezocht naar manieren om deze kennis actief toe te passen.

Een middel dat niks doet wel iets laten doen (placebo) is echter wel veel makkelijker en meer voorkomend dan het omgekeerde (probeer maar eens echt 'immuun' te zijn voor morfine of antibiotica ; zal niet meevallen). Maar het verschijnsel is zeer zeker bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft je vriendin wel zoveel pijn dat zelfs de pijnstillers niet werken.
Maar ik weet wel dat als je ergens niet in geloofd dat iets wel kan helpen. En één voorbeeld daarvan is: kleurentherapie... Ik ben 'n levend voorbeeld daarvan. Ik geloofde er niks van maar was ziek genoeg om 't te proberen. En ik ben wel van m'n lyme af!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, al die vragen hier zoals: Is Cola wel goed? Is aspartaam wel goed? enz enz... je kent ze wel die vragen...

Dat ontstaat dus door het anti-placebo-effect... Dus in de gedachten van die vragenstellers zit de overtuiging dat het slecht is, maar ze willen overtuigd worden van het tegendeel, daarom stellen ze die vraag...

Doe maar eens een proef op het werk, spreek met zo veel mogelijk collega´s af om de baas te vragen waarom hij er zo slecht uitziet op een afgesproken dag.... Moet je eens kijken of je die bass niet ziek gepraat krijgt... Het mocht je nog zelfs lukken ook nog...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding