Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Pijnprikkels hebben tot doel dat je bewust bent van een probleem binnen of buiten je lichaam. Als je pijn van een ziekte waar doktoren niks aan kunnen doen zou ik zeggen dat de pijn voor jezelf zinloos is geworden. De pijn van mijn hand verbranden zal ik altijd willen houden, de pijn van de laatste fase in het stadium van een ziekte zou ik zo willen verliezen, dat lijkt me zinloze pijn. Daarom wordt dan ook vaak overgegaan in het laatste stadium van ziekte om alleen maar aan pijnbestrijding te doen. De doktoren hebben er dan niks meer aan dat jij kan uitleggen waar en hoe je pijn hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Echter kan over een aantal jaar, als de medische wetenschap vordert deze pijn toch weer van belang zijn, na behandeling kan dan de pijn die nu als zinloos bestempelt wordt dan als behulpzaam gezien worden, om zo te polsen of de behandeling aanslaat of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut. soms zit er bijvoorbeeld een spiertje klem of krijg je een trekkinkje, dat kan ook wel eens pijn gaan doen. na maximaal anderhalve minuut zou dit weer weg moeten gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou dat nou niet juist zinvolle pijn zijn, als een spier klem zit is dat een handig middel van je lichaam om dit pijn te laten doen zodat je die spier niet kapot trekt.
Ja, er bestaat zinloze pijn. Pijn bij kanker bijvoorbeeld.
Pijn is in oorsprong een beschermend mechanisme: een acute pijnscheut waarschuwt ons voor gevaar. Het geeft aan dat er iets misloopt in ons lichaam, en dat we maar beter kunnen reageren om erger leed te voorkomen. Acute pijn is dus een signaal dat we niet zomaar mogen negeren.

Terugkerende pijn daarentegen heeft deze signaalfunctie helemaal verloren. Pijn biedt kankerpatiënten geen bescherming en brengt hen geen boodschap waarmee ze iets kunnen aanvangen. Het ondermijnt hun lichaam en brengt andere problemen met zich mee, zoals depressie, vermoeidheid, gebrek aan eetlust en slaapstoornissen. Kortom: kankerpijn is zinloze pijn, die doeltreffend moet worden bestreden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat mij te binnen schiet bij deze vraag:
FANTOOMPIJN!
Dat is pijn die je ervaart in een lichaamsdeel dat er niet meer is, geamputeerd is. Behoorlijk zinloos lijkt me zo en erg naar voor degene die het ondergaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image