Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een elektrische deken ongezond?

Daarmee bedoel ik eigenlijk of je het dan steeds kouder krijg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat je wel degelijk kunt wennen aan warmte en het dan steeds en misschien wel steeds meer nodig krijgt. Je kunt ook wennen aan kou, als je consequent wat minder warm stookt in je huis, wen je daar gewoon aan. Je lichaam maakt dan wat meer warmte aan. Het zou goed kunnen dat het andersom ook zo is, dat je lichaam er aan gewend raakt om warmte toegevoerd te krijgen (door die deken) en dan zelf minder aanmaakt.

Aan de andere kant moet je meewegen dat sommige mensen gewoon wat kouwelijk zijn, en daarom wel wat steun kunnen gebruiken. Even de deken aan voor je in bed stapt, is dan geen verwennerij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb het altijd koud en stap nu helemaal blij mijn warme bed in ;-))

Andere antwoorden (4)

Ongezond is het niet maar als je hem steeds gebruikt dan wil je het steeds warmer hebben ja.Ik zou hem gewoon een half uur voor je gaat slapen aan zetten zodat je bed warm is als je erin gaan en dan de deken uitzetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima alleen aanzetten voor dat je naar bed gaat en als je naar bed gaat uitzetten !!! Heel veel plezier !!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een verwarmde matras of deken is inderdaad ongezond...vooral voor je lijn en conditie.
Dat ding dus uit voor je in bed stapt.

Achtergrond: Als je electrisch verwarmd wordt 's nachts zal je eigen lichaam minder verbranden, hoofd warmte bron is je lever, en die gaat dus minder hard werken. Ook je hart heeft minder te doen.
Je verbrandt derhalve minder calorieën wat tot gewichtstoename kan leiden (bij dezelfde voedsel opname) , slechter conditie omdat je hart minder doet...rust roest zeggen we nog altijd.

Die dekens zijn alleen bedoeld voor mensen die in zo een slechte conditie zijn, door ziekte of ouderdom, dat ze echt zelf niet meer in staat zijn om op temperatuur te blijven. Daarnaast evt geschikt om je bed voor te verwarmen in een koude slaapkamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou betekenen dat mensen die in warme streken wonen, dikker zouden zijn en een slechtere conditie zouden hebben dan Lappen, Inuït en Siberiërs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je van een elektrische deken dik zou worden is klinkklare onzin. Dat het slecht voor je lichaam is kan natuurlijk wel. En dat mensen in warmere landen minder energiek zijn...... Zou kunnen kloppen. Maar of dat door de temperatuur waarmee ze slapen komt????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schrijf ik niet...zelfs in warmer streken is het meestal kouder in de nacht dan onder een elektrische deken..daarnaast is het eetpatroon daar anders. Heb inderdaad ooit van een arts advies gehoord om die electrische matras op lage temeratuur te zetten, en daarna ging de conditie van degeen die ma dat vertelde weer met sprongen omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar. Ik zeg dat je minder calorieën gaat verbruiken...dikker worden gebeurt alleen als je het aantal opgenomen calorieën niet ook aanpast...er staat dan ook in mijn antwoord bij : bij dezelfde voedselopname en niet voor niets natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik jou antwoord goed begrijp: Als ik op dezelfde manier blijf eten, dan loop ik het risico om misschien een paar kilootjes aan te komen.
Dit is in mijn geval erg welkom, maar dit heeft verder niets te maken met wel of niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aankomen op zich heeft niet direct iets te maken met wel of niet gezond, idd wel afhankelijk van je start gewicht. Wel dat je conditie slechter wordt (hart gaat minder "trainen" doordat het 's nachts minder te doen heeft.)
Om precies op jouw vraag te reageren:Nee, je krijgt het niet steeds kouder. Als je bv in een warm land woont, verandert wel je bloedsomloop en krijg je het sneller koud, maar als je dan weer een tijdje in een koud land zou wonen, wordt he gewoon weer normaal...
Wel is het af te raden om hem de hele nacht aan te hebben. Beter is zoals velen zeggen: Ruim voor het slapen aandoen, zodat je lekker in een warm bedje komt en daarna uitzetten...Mocht je het toch nog koud krijgen, dan de laagste stand...je lichaam moet echt de rest zelf kunnen doen, anders even bij de dokter langs...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding