Ziet iedereen in het donker de lichtjes met een vlek er omheen?
Een hele vage vraag, ik weet het. Ik denk dat mensen met bril/lenzen deze vraag het beste kunnen beantwoorden.
Ik heb sinds een halfjaar nachtlenzen en het bevalt me super. Maar sinds een paar maanden begint het me op te vallen dat ik alle lichtjes, als koplampen of een lamp langs de weg, niet heel scherp zie. Zie zien eruit alsof ik door een natte raam kijk, allemaal streepjes aan de zijkant. Je hebt dat effect ook wanneer je je ogen iets dicht knijpt. Ik had dat bijvoorbeeld ook toen ik nog een bril had, en wanneer ik de bril dan af deed. Ik vraag me af of elk mens dat ziet of dat het aan mijn lenzen liggen.
Feitjes:
Ik zie 's avonds wanneer het licht is (bijvoorbeeld binnen) gewoon scherp, ik kan zelfs een nacht mijn lenzen uitlaten en dan zie ik de volgende dag nog scherp. Dus het ligt niet aan de sterkte.
In mijn lenzen zitten geen cilinder, wat ik normaal in mijn rechteroog wel heb (een cilinder van -0,75)
Ik zou graag ervaringen willen horen, zodat ik misschien mijn lenzen aan zal moeten laten passen of dat ik zeker weet of dit zo hoort.
Toegevoegd na 51 seconden:
Het gaat er dus om hoe ik de lichten buiten in het donker zie.