Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verband tussen tekort aan zonlicht op de huid en spierstijfheid?

Ik heb soms de indruk dat ik, de dagen dat ik heel veel zonlicht op m'n huid krijg, veel soepeler spieren en gewrichten heb, dan de dagen waarin dat tekort kom. Ik weet wel dat zonlicht nodig is voor de aanmaak van vitamine D maar of dat dan ook een invloed heeft op de toestand van de spieren weet ik niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat kan zo zijn. Dat heeft te maken met de aanmaak van bepaalde vitamines. D is er een van en die is belangrijk voor aanmaak van kalk en voor de opbouw van de botten. Kijk maar eens op een doosje van tabletjes van bijvoorbeeld het Kruidvat. Mensen van het negroïde ras en die veel binnen zitten die kunnen er een tekort aan krijgen. Kan je zelf op zoeken.
Maar je moet er niet teveel van nemen, want dat is heel ongezond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast heeft zonlicht een positief effect op het humeur. Je krijgt meer zin in bewegen etc. Voldoende bewegen is ook weer gezond om het lichaam soepeler te houden.

Maar omgekeerd hoeft het niet gezond te zijn.
Teveel zonlicht, teveel vitamines en teveel bewegen kunnen ook een negatief effect hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als extra informatie is de pagina vitamine D uit wikipedia toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of dit met zonlicht heeft te maken
dat vraag ik mij af.
Denk meer dat het te maken
heeft met warmte, want dat
is harstikke goed voor je spieren
Zelf heb ik daar ook last van.
Daarom als het koud is houd ik
daar altijd rekening mee.
Wat ik altijd als eerste gaat kopen
als het winter is?
Thermo ondergoed, heeeerrrlijkkkk.
13 jaar geleden
Vitamine D-gebrek leidt voornamelijk tot spierzwakte maar je moet wel heel erg weinig buiten komen om daar last van te krijgen. Ook omdat je zegt dat je het effect van zonlicht meteen merkt denk ik niet dat het aannje vitamine D ligt want dat duurt veel langer voordat je daar iets van merkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is alles met gewrichten te maken...ik heb zelfde probleem jaren lang..dus als is warm en regen niet dan heb ik minder last..als is kouder dan ik heb meer last van ...dus hoe ouder word je hoe moeilijk wordt ook en pijnlijk...mijn advies is..drink veel water en zoek vitamine A tot Z ..daar zit alles in...en bewegen veel (dat is belangrijk)
eet veel sla over dag en elke dag doe oefening voor lichaam dat helpt veel..en dan dat is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing