Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb de hele dag dorst, waar kan dit aan liggen en is het slecht voor je?

Ik drink soms 4 a 5 liter drinken per dag. (niet alle dagen hoor)

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik eet wel mega veel kaas (vooral boerenkaas). Ik weet dat het ongezond is maar misschien dat het daar aan kan liggen..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moet je dan ook veel plassen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, hij wordt wel steeds zwaarder : )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jemig, wel erg veel hoor 5 liter per dag.
Maak morgen ff een afspraak bij je huisarts..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jaa, kaas is zout..van zout krijg je dorst :-)
itsme
15 jaar geleden
Ik heb ook mega veel kaas gegeten, maar ik kom echt niet boven de 2,5 liter per dag.
oh ja, ik werd wel erg veel zwaarder, niet door het drinken maar door die kaas :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gaat dit over water drinken, of over zoiets als bier ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, daar vraag je wat !!?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent natuurlijk wel een sportman dus verbruik je ook veel energie/vocht, wat weer aangevuld moet worden maar een test op suikerziekte is aan te raden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gaat over water en frisdrank, niet over bier ook al kan ik daar ook wel wat van op..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (17)

Op zich is het niet erg, en het kan ook niet veel kwaad maar er kan een achterliggende reden zijn.

Kijk hier eens: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/9619-aandoeningen-dorst-polydipsie.html

Ik zeg met nadruk, er KAN iets anders aan de hand zijn. Maak je niet meteen zorgen, de ene mens is nu eenmaal dorstiger dan de ander. En volgens mij ben jij ook veel in beweging en dan is het helemaal niet erg. Wat je zweet drink jij dan weer bij.

Kijk even op de site, vertrouw je het niet ga dan langs de dokter maar maak je niet onnodig zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan zijn dat je suikerziekte hebt. Laat het door de huisarts even controleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dacht ik ook al
Het is een van de belangrijkste symptomen van suikerziekte, even een bezoekje aan de dokter, kan ook iets heel onschuldigs zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik krijg ieder jaar een medische keurin van een sportarts. Hierbij word ook altijd bloed en urine afgenomen. Mijn vader en opa hebben allebij suikerziekte maar ik heb er nooit wat van me sportarts over gehoord. Ik neem aan dat ze daar dan wel achter komen toch...
Cryofiel
15 jaar geleden
Een sporttest kijkt niet per definitie naar suikerziekte.
Ook kan het zijn dat je teveel zout gebruik, waar je erg dorstig van zou kunnen worden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou morgen wel meteen naar de huisarts gaan, je weet maar nooit... Het is niet teveel, maar je weet maar nooit...
En als er wat aan de hand is, en je gaat niet, dan heb ik het gedaan... Dat risico wil ik niet lopen, dus ik adviseer je morgen naar je medisch centrum te gaan hoor, je weet maar nooit...
Heb je dan ook ergens pijn er bij? In je buik of zo...

Je weet maar nooit...

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien moet je nu meteen maar even naar de eerste hulp, als ik het allemaal lees, dan zou dat toch wel het beste kunnen zijn, je weet maar nooit... 5 liter... Je weet maar nooit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is niet zo goed voor je, want je spoelt een heleboel mineralen weg, die je lichaam echt nodig heeft.
Ik zou even langs de dokter gaan, want zo'n sportief iemand als jij kan haast geen suiker/diabetis hebben....
Neem even een ochtendplasje mee, en ga nuchter naar het ochtendspreekuur, zodat ze/hij gelijk een bloedonderzoekje kan (laten) doen.
Als je niet elke avond een kant-en-klaar-4-kazen-pizza eet, lijkt het me niet normaal de hele dag dorst te hebben...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Ook sportieve mensen kunnen diabetes krijgen. Type I of type II, daar wil ik af zijn want daarvan heb ik geen verstand. Maar ze kunnen het wel degelijk krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ nieuwsgiering: Mineralen wegspoelen? Dat valt wel mee hoor. @Cryofiel: Diabetes type II is ouderdomsdiabetes en komt ook voor bij dikke jonge mensen. Je hebt gelijk dat sportieve mensen ook diabetes kunnen hebben (type 1 dan waarschijnlijk).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het gelezen in het blaadje van de apotheek of het ziekenfonds - dat ging over de rage om 3 l water te drinken per dag. Daar stond dat van die mineralen in.
Zoals hierboven aangegeven, is dat één van de symptomen van suikerziekte.
Andere bijkomstige symptomen zijn:
vermoeidheid
oogklachten, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
slecht genezende wondjes
kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
vaak terugkerende infecties

Hoe dan ook, wij bij GV zijn niet gekwalificeerd om ziekten te diagnosticeren. Het is heel wijs om even een huisarts te bezoeken, zeker gezien het feit dat suikerziekte in jouw familie voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met mijn lekenverstand denk ik aan twee dingen.

De eerste mogelijkheid is dat die kaas die je eet, veel zout bevat. Daar krijg je dorst van.

De tweede mogelijkheid is dat je diabetes hebt. Van één van de soorten daarvan is een symptoom dat je overmatig veel gaat drinken (water dan he).

Dat je veel sport, vermindert de kans dat je diabetes krijgt. Maar een kans verminderen is iets anders dan die kans tot nul reduceren. En een sporttest kijkt niet altijd naar de mogelijkheid dat je diabetes hebt.

Ik meen dat sommige vormen van diabetes alleen kunnen worden vastgesteld door je bloedwaarden over enige tijd te volgen. Maar goed, ik ben geen expert.

Met andere woorden: zolang je je nooit flauw/slap voelt of vlekken ziet, heeft het ab-so-luut geen haast. Maar breng wel even een bezoekje aan je huisarts. Ergens in 2009 lijkt me goed genoeg - maar ik zou toch echt wel even gaan.

En als je toch gaat, waarom dan niet meteen deze week?
(Lees meer...)
Cryofiel
15 jaar geleden
Kaas bevat erg veel zout en ook andere stoffen die op den duur niet zo goed voor je bloedvaten zijn. Aan de andere kant ben je nog jong; toch zou ik de hoeveelheid kaas maar zeker halveren en kijken hoe het dan gaat.
Vier liter water is twee meer dan normaal nodig, maar bij lang hardlopen oid waarschijnlijk vrij normaal.
Geen paniek maar overleggen met je huisarts kan geen kwaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit soort vragen moet je niet op GV stellen... je krijgt goedbedoelde adviezen, en eigenlijk zeggen we allemaal ook dat je naar de arts moet gaan omdat we het zelf niet weten en omdat we geen verantwoording willen nemen voor een fout advies aan jou.

Maar er is 1 ding dat je kan doen. google op 'dorst' en dan kom je een heleboel tegen, o.a. de onderstaande link.

oh, en de groetjes aan je huisarts!
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niks mis mee om zo'n vraag te stellen op GV.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En toch heeft ie gelijk
De vraag mag gesteld maar het antwoord is gelijk en toch leerzaam. Ik had niet aan diabetes gedacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat medische vragen eigenlijk bij de dokter thuis horen. Je kunt hier wel 'klankborden' maar moet geen beslissing nemen op basis van wat je hier leest.
Ik zie iemand zeggen dat je veel sport en zelf zeg je dat je veel kaas eet. Kaas is nogal zout.
Beide factoren gecombineerd met de opmerking dat je niet elke dag zoveel drinkt, laat mij denken dat 't verder normaal gedrag is.
Meer info (Engels): http://en.wikipedia.org/wiki/Thirst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen moeten ongeveer 3 liter water per dag binnen krijgen, dus in dat opzicht is 4 a 5 liter niet zo veel, tenzij je het in één keer opdrinkt, want dat is zelfs dodelijk. Stel dat je op een dag 10 koppen koffie drinkt, dan is dat al snel 2 liter!

Het ligt er echter wel aan hoe je meet, want vocht zit ook in het voedsel dat je nuttigt (groenten, fruit e.d.).

Daarnaast geef je aan nogal dorst te hebben. Dat kán een symptoom zijn van suikerziekte en alleen daarom is het verstandig om je boedsuikerwaarde even te laten meten. Dat is vrij snel onderzocht. Je huisarts kan tevens je bloeddruk meten en aangeven óf er iets aan scheelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je verder geen klachten van krijgt denk ik niet dat het kwaad kan. Ik heb ook wel eens dagen waarbij gewoonweg mijn mond onder de kraan houdt en alleen maar water wil drinken. Ik heb daar verder geen problemen aan over gehouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We gaan er allemaal voor het gemak vanuit dat je je dorst lest met water, maar ik lees een eerdere vraag van je over cola.
Je drinkt toch niet zoveel light drank mag ik hopen!!
Want dan zou je daar maar beter meteen mee op kunnen houden.
Zeker als sporter is echte suiker minder slecht dan de meeste zoetstoffen
Dus alsjeblieft laat het water zijn.

En natuurlijk moet ik ook schrijven: bezoek deze week uw arts!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eet eerst eens minder zout. Je geeft niet aan of je genoeg vitaminen binnenkrijgt, heel actief bent en of je andere klachten hebt en hoe jij je verder voelt.
.
Hoe meer je drinkt hoe meer je lichaam gaat wennen en blijf je meer drinken, drinken is goed voor je maar niet zoveel als jij doet want het spoelt dan de benodige mineralen weg.

Ze noemen al snel suikerziekte, als je het niet zeker weet volg dan het advies op wat de meeste je aanraden en ga naar de huisarts ik hoop dat dit het niet is.

Dus gooi die kaas eens even aan de kant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je belast je nieren zo wel erg zwaar.
Nierdialyse is een pain in the back
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een kennis en zij had ook altijd een erge dorst, waardoor ze makkelijk soms 4 a 5 liter water per dag wegdronk. Dat is heel slecht voor je. Ze is naar de dokter geweest en het schijnt dat er een hormoon (ofzo) slecht werkte die die dorst gevoelens opwekte. Ze kreeg pillen daarvoor en nu heeft ze minder behoefte aan vocht, maar ze moet nog steeds er op letten dat ze niet te veel drinkt.

Maar goed; het kan van alles zijn en je dokter is de aangewezen persoon om dit uit te zoeken.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image