Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik (nog) beter met vriendschappen omgaan?

In het verleden (tussen 2000 en 2010) zijn er een aantal vriendschappen bij mij stukgelopen.
Vaak was de aanleiding dat ik op een gegeven moment op een punt kwam dat ik geen goede klik meer voelde en dat het vertrouwen bij mij weg was.
Uiteindelijk resulteerde het op een gegeven moment steeds weer dat ik het contact verbrak of dat het verwaterde.
Tegenwoordig probeer ik hier toch wel wat minder zwart-wit in te zijn.
Ik wil zorgvuldiger en respectvoller hierin zijn.
Ook wil ik hierin open en eerlijker zijn en geen vermijdingsgedrag vertonen.
Ik wil mijn vriendschappen koesteren.
In het verleden zijn er veel vriendschappen verloren gegaan en dat heb ik erg betreurd.
Blijkbaar zijn veel vriendschappen er een bepaalde fase in je leven en niet 'voor het leven' (voor altijd).
Dit vind ik wel moeilijk en ik vraag mij ook steeds af of dit wel klopt.
Het is wel iets waarmee ik erg worstel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Lieve Pluim, meestal zijn er maar enkele mensen met wie je een leven lang bevriend blijft.
Je hebt gelijk, in bepaalde fases van je leven heb je bepaalde vrienden. In die fase leren ze jou iets en jij hen, jullie geven elkaar niet alleen vriendschap maar geven jullie ook inzichten aan elkaar door wie jullie zijn.
En dan, na verloop van tijd hebben jullie van elkaar mogen ontvangen wat er te ontvangen was en dan gaan jullie weer een andere fase in. Je ontmoet nieuwe mensen die weer bij die fase passen, en jij klaarblijkelijk in hun fase. Nieuwe vriendschappen ontstaan.

Als ik zelf terug kijk is het echt totaal onmogelijk om contact te blijven houden met alle dierbare vrienden die ik heb gehad. Dan zou ik iets anders meer kunnen doen.
Accepteer in dankbaarheid dat je in die bepaalde (moeilijke?) fase zoveel aan die fijne vrienden gehad hebt en laat, als dat zo loopt, ze ook weer los. Of blijf ze trouw een kaartje, een groet sturen. En als dat ook verwatert, let it be... het is goed.

Alleen als je met boosheid of teleurstelling bij een vriend bent weggegaan is het eigenlijk bijna nog moeilijker om het te laten gaan. Dan blijft er blijkbaar nog boosheid en wantrouwen achter bij jou.
Waren er vrienden die jou bedrogen hebben? Leer ervan en leer vooral dat jij jezelf er niet van laat weerhouden om met nieuwe vrienden in zee te gaan. Gebeurt het steeds dat ze toch weer onbetrouwbaar blijken, onderzoek dan eens waarom jij de verkeerde vrienden aantrekt. Zit je bij de "verkeerde" clubs, of waar je ze ook ontmoet. Neem jezelf waar en bekijk waarom je zulke mensen aantrekt. Ga dan naar andere gelegenheden en kijk eens hoe het er daar aan toe gaat.

Want echt, er zijn genoeg betrouwbare mensen. En ja, neem je maar voor om ze met respect te behandelen, goed idee ;-)
En koester ze maar...
Wat je uitzendt krijg je weer terug.

En wat voorbij is, is voorbij.

Zorg dat je fijne en liefdevolle herinneringen overhoudt aan je komende en gaande vrienden.
En mocht je er één, of misschien zelfs twee, een leven lang als vriend(in) hebben, dan ben je een extra gezegend mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Pluim, het is al heel goed dat je naar jezelf kijkt, hoe jij hebt gereageerd op hen. Het is een simpel iets maar benader je vrienden zoals jij zelf graag benaderd wilt worden.
En als je met bepaalde vrienden in het verleden op een nare manier het contact verbroken hebt en het zit je nog steeds dwars, dan kan je overwegen of je hen dat wilt laten weten. Misschien via een kaartje. Niet dat dan de vriendschap weer persé hernieuwd moet worden, maar gewoon, om ze te laten weten dat je het achteraf anders had willen zeggen/doen. En verder, je vrienden zijn je spiegels, als je weet wat je zo ergerlijk vindt aan hen, weet je vaak ook meteen welke eigenschap zij uitvergroten die jij ook hebt. Probeer ook wat minder kritisch te zijn op jezelf Pluim, wees aardig voor jezelf, dan word je vanzelf ook vriendelijker naar andere ;-)) @Nirak888, dank je!

Andere antwoorden (4)

Dit wat je zegt komt me ergens ook bekend voor sowieso is het in deze tijd ook moeilijk om mensen te vertrouwen! en als jij ergens het gevoel hebt dat het toch niet helemaal klopt dan is het te recht dat je het beëindigt in elke geval is het goed om na je gevoel te luisteren, blijkbaar waren je vrienden het eens met je afstand want anders zouden ze je wel op zoeken en jou daarmee het gevoel geven dat het als echte vriendschap aan voelde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden komen en gaan dat hoort bij het leven. gemiddeld verliezen mensen elke 5 jaar een goede vriend en maakt elk jaar nieuwe vriendschappen aan. Luister naar je gevoel, als je gevoel zegt dat er iets niet klopt of als je steeds met tegenzin met iemand omgaat, heeft het geen zin om er teveel energie in te stoppen want het haalt je eigen energie alleen omlaag. Koester de mensen die je echt vertrouwd waar je een goed gevoel bij hebt als het voor en tegen zit. En laat vooral oude gewoonten los anders krijg je wat je altijd gekregen hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste voor jou is;

1.Nagaan welke vriendschap voor jou echt belangrijk is
2.Weten of je spijt hebt als je deze vriend of vriendin niet meer kunt zien
3.Duidelijke afspraken maken wanneer je hem of haar ziet
4.Bespreken dat jij ook tijd alleen nodig hebt en dat je wel aangeeft wanneer je zin hebt om leuke dingen te gaan doen samen, maar dat je ook aan jezelf moet denken en uitleggen waarom dat zo is. ECHTE vrienden zullen je daarom niet laten vallen.
5.Je vriendschappen goed ordenen en organiseren, dit kan o.a door af te spreken, bellen hoe het gaat met de ander, een kaartje sturen met Kerst, en dan niet alleen een kaartje met Kerst hé. hihi. Gewoon wel die persoon in je leven houden, en dat hoeft heus niet elke dag.
6.Interesse blijven houden in elkaar, net als een relatie. Luister en vertel. Mensen houden er vooral van om dingen te vertellen, dus als jij maar genoeg luistert naar je vrienden, beschouwen ze je als een vertrouwd persoon die een luisterend oor biedt.

En daarnaast is het denk ik ook zeker belangrijk dat jij het vertrouwen weer terug vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren, communicatie, open staan voor problemen, niet te lui zijn om te helpen, bij grootte problemen toon medeleven en probeer ze opbeuren met positieve woorden en eerlijk blijven ook als iets je echt niet aan staat dan is het het beste om te accepteren en op dat moment erbij neer te leggen dan kan je later eventueel met beleid iets om-sturen.

Dit alles is te mooi om waar te zijn, want je moet wel onderling een klik hebben of dezelfde hobby's hebben.

Soms is het genoeg om een vriend(in) 1x in de week een uurtje te zien en af en toe een bericht sturen en dat is maar goed ook want als je alle punten bij veel mensen wilt uitvoeren dan kom je zelf nergens meer aan toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image