Mag je met ADD geneeskunde studeren?
Oke, hier volgt mijn levensverhaal:
Ik ben nu 14 jaar, en heb ongeveer 4 jaar al het vermoeden dat ik me erg moeilijk kan concentreren op dingen die ik niet leuk vindt. Ik wordt heel snel afgeleid, ben constant in beweging en zit vaak te dagdromen. Mensen beschouwen mij altijd als een rustig maar chaotisch meisje, maar in mijn hoofd is dat juist niet zo.
Ook vind ik het erg moeilijk om dingen op tijd af te hebben. Ik ben altijd de leerling geweest die zich door haar moeder ziek laat melden op de dag van de toets, omdat ik me niet goed voorbereid heb. Ik heb vaak het idee dat ik mijn tijd echt enorm verspil aan dagdromen enzo, waardoor ik te kort aan tijd kom voor andere dingen.
Ook ben ik erg chaotisch maar sta ik vaak wel op de achtergrond, hoewel ik wel van aandacht houd.
Ik ben volgens velen ook heel creatief, alhoewel ik dat nooit op papier kan zetten: Mijn handschrift, handvaardigheid etc is afschuwelijk.
In muziek en sport ben ik wel weer wat beter, wat met hand-oog coordinatie te maken heeft.
Al deze dingen combineer ik ook nog met vaak te laat komen op school, waardoor ik moet nablijven&daardoor weer tijd verlies& bang ben dat ik geen tijd zal hebben voor andere dingen. Hierdoor pieker ik vaak. Ik kan me ook erg goed in andere mensen verplaatsen. Ik moet gelijk huilen als anderen huilen en ben ook erg gevoelig. opruimen is ook nooit prettig geweest. Ik heb nooit gedacht dat dit met elkaar temaken kon hebben, maar mag je arts worden met ADD?
Het heet nu ADHD type aandachtstekort. Door de huidige techniek met mri-scans komt er veel informatie over de hersenen vrij. Waarschijnlijk zullen dit soort diagnoses nog flink worden bijgesteld. En meer: er zullen (hoop ik) betere therapieën komen. Want met alleen een diagnose ben je er nog niet.
Jou verhaal is precies hetzelfde met mijn zoon. Hij is 2 jaar geleden ADD vast gesteld.
Hij zit nu in VWO3 en hij wilt een chirurg worden. Nu is tijd voor hem om profiel te kiezen hij kiest voor NG.Gisteren heb ik email van zijn mentor gekregen dat hij moet van 2 opties kiezen omdat hij zijn Wiskunde staat 5. Eerste optie : naar VWO 5 maar met -M profiel, 2e : naar HAVO 4 met NT daarna HAVO 5 daarna VWO 5.
Omdat hij heel graag chirurg worden, hij wil kiezen naar HAVO 4.
Omdat ik zo nieuwsgerig ben of een mens met ADD kan Geneeskunde gaat studeren, ben ik bezig te googelen om informatie te verzamelen en ik voel me gelukkig omdat ik hier terecht komen, ook met alle reacties hier, dat geef mij opgelucht, ik wil jullie bedanken
Mijn grote vraag is : hoe is het nu met je?, want ik zie dat jouw dit verhaal was in 2011. Ik zou ontzetten blij zijn als je mij bericht reageren.
Groeten,
Esther.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.