Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een sauna wel gezond?

In de sauna zitten voelt lekker en lijkt mij wel goed. Maar dan daarna... onder zo'n ijskoude douche. Het lijkt me toch niet erg goed voor je hart.

Sommigen zeggen dat het gezond is voor je hart.
Een vriend van mij is in Finland geweest en hij zegt dat het percentage hartaanvallen daar gemiddeld hoger ligt. Klopt dat? En zo ja, komt dat dan door de sauna?

Meerdere vragen dus.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Ja heeeeel gezond!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Een gezond hart even flink laten werken kan geen kwaad.
Dat oefent en wordt sterker, net als met hardlopen.

Zoals je iemand met slechte spieren niet laat hardlopen, zo moet je ook niet met een zwak hart in de sauna gaan zitten....

1 mooie dame die langs komt en daar gaat je rikketik....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja de sauna is heel gezond, hetzij jij erin stapt, hetzij je eruit stapt...

Het lichaam krijgt een temperatuurzwiep... Dus jaagt even alle warmtesensoren op tilt... En daardoor krijg je een sterker stamina... Je bent je verkoudheid kwijt of je loopt het op... Voor Finnen is het wellicht ongezond, die leven er zowat in, in een sauna...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga al jaaren naar de sauna en onder de kouwe douche
Verde is het heel gezond
Heb je het wel eens ge probeert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het percentage hartaanvallen ligt in Finland vast niet hoger door de sauna. De sauna is niet persé ongezond voor gezonde personen, maar mensen met een hartafwijking, hoge bloeddruk of zwangere vrouwen wordt afgeraden om de sauna te gebruiken.

Waarom? Juist omdat je lichaam een flinke klap krijgt. Je verwarmt je lichaam en als reactie daarop ga je enorm zweten. Maar door de hoge luchtvochtigheid kan het zweet niet verdampen en koel je niet af. Hierdoor kán je oververhit raken. Daarom moet je ook niet te lang in de sauna blijven en een douche nemen of in de sneeuw rollen. Kortom, gezond of ongezond, daar zijn de meningen over verdeeld onder fysiologen. Maar de meeste mensen vinden het erg ontspannend en verfrissend en dit lekkere gevoel wordt als gezond ervaren. En waarom ook niet!

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Het is trouwens niet helemaal waar dat mensen met een hoge bloeddruk of zwangeren de sauna helemaal zouden moeten vermijden. Maar ze moeten wel wat voorzichtiger aandoen.

Toegevoegd na 3 minuten:
uitgebreide informatie, zie de link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een sauna kan wel degelijk gevaarlijk zijn.
Er is het risico van een warmtestuwing en oververhitting.
(soort zonnesteek)
Kwetsbare groepen zijn kinderen en ouderen met een hartafwijking en gebruikers van alcohol en cocaïne.
Lang verblijf in een sauna kan tot verlies van electrolyten leiden, vergelijkbaar met zware inspanningen.
Bij daarvoor gevoelige personen, kan er dehydratie optreden.
Extra risico lopen mensen onder invloed van alcohol of met een zware kater.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Een sauna is gezond omdat de ziektekiemen die je altijd bij je draag worden gedood. Maar vooral ook gezond omdat een sauna ontspant.

De meeste sauna's hebben ook infrarood en stoombad mogelijkheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Graag een onafhankelijke bron van het feit dat ziektekiemen worden gedood. Ik geloof er nix van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens een sauna kan de lichaamstemperatuur oplopen tot 39°. Dit is als het ware het kunstmatig ontwikkelen van koorts. Van koorts is bekend dat het een afweerreactie is om door verhoogde lichaamstemperaturen de ziektekiemen
aan te vallen en te vernietigen. Niet alle ziektekiemen gaan echter dood bij en temperatuur van 80 graden zoals in een sauna. De meest ziektekiemen wel, maar alleen die ziektekiemen die het best gedijen bij een normale lichaamstemperatuur. Over de schadelijkheid en levensduur van andere ziektekiemen kan ik nu niets vinden http://nl.wikipedia.org/wiki/Sauna
eigenlijk is het helemaal niet raar wat je vraagt want het gebruik van de sauna is heeeeel erg gezond maar wel als je het op de GOEDE manier doet.toen ik nog met mijn opleiding bezig was(jaren en jaren geleden haha)heb ik stage gelopen in een sauna,aardig wat mensen werden onwel of misselijk en dat kwam dat ze het niet deden zoals het hoorde....volg goed het ritueel van een saunaloop en dan is het supergezond:na de sauna ga je je afspoelen met ijskoud water om het hart een oppepper te geven,daar word je hart sterker van(maar alleen als je geen hartklachten hebt)doe het wel zoals ze zeggen en ga er niet zomaar onder staan...als je geen sauna gewend bent kun je je het beste afspoelen met de slang
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image