Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb binnenkort een optreden(zang) maar ik word al heel snel zenuwachtig hoe kan ik dat verminderen?

Want het zou zonde zijn dat ik door de zenuwen slecht ga zingen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

haal diep adem Ogen dicht en zing die eerste zin en ogen open daarna gaat het vanzelf verder
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eigenlijk kan je het niet goed verminderen. Je kan je wel goed voorbereiden; oefenen. Maar als je een paar x hebt opgetreden, begin je het vanzelf minder eng te vinden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb goed nieuws voor je, en ik heb slecht nieuws.
Eén van mijn beste vriendinnen zingt al 30 jaar, ze is er een paar jaar 'tussenuit' geweest i.v.m. de geboorte van haar kinderen. Inmiddels al achterin de 40 en nog altijd BLOEDnerveus, vooral net vóór een optreden. Dat was het slechte nieuws.

Het goede nieuws: ze speelt met de band nog steeds, iedere keer opnieuw, de zaal, het café, de feesttent, het complete park totaal plat!

De minuten voordat je het podium op gaat, die zijn het ergste. Bij mijn vriendin althans. Misschien gaat het bij jou over een tijd wel veel beter. In ieder geval: zodra je de microfoon pakt, is het over. Dan ben je je zenuwen vergeten en bouw je een feestje, samen met het publiek.

Succes en heeeeel veel plezier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er een beetje aan wat voor muziek je maakt. Voor mij werkt het om vlak van te voren opzwepende muziek te luisteren. De energie die je er van krijgt vast te houden en besef je dat bijna niemand hoort wanneer je een fout maakt (en fouten maak je altijd).

een borreltje kan soms helpen, maar niet teveel natuurlijk!!!

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
Als Saswitha yogalerares ben ik overtuigd van het belang van een juiste ademhaling.
Bij je zangtraining kreeg je vast wel oefeningen hiervoor. Zo niet, kijk dan op internet er zijn diverse goede sites te vinden.

Succes!
Hermance1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betablokker vragen aan de huisarts.
Maakt rustig en versuft niet. Is ook niet verslavend.
Veel musici gebruiken het voor een optreden.

Wel van te voren effect uitproberen. 1 pilletje is meestal al voldoende.

PS. wel altijd in overleg met huisarts!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image