Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vertel ik anderen dat ik asperger heb?

Ik heb het syndroom van Asperger en ik weet niet hoe ik dit aan anderen moet vertellen want ik ben bang dat ze me als 'gehandicapt' beschouwen als ik vertel dat ik autisme heb. HELP!

P.S. ik ben 11

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt jou zo speciaal dat je het uberhaupt moet vertellen? Kun je niet normaal functioneren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enig idee, wat autisme, specifiek Asperger syndroom, inhoudt Bliets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik van autisme weet is dat het verschilt in de mate waarin iemand er last van heeft. Daarom vraag ik: ben je zodanig autistisch dat iedereen er per se van moet weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, okee, ik had je eerste reactie anders opgevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Bliets, jij bent blijkbaar een Aspie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Tuinopo. Wat je ook kan doen, is hen aanraden om het boek "Het Wonderbaarlijke Voorval van de Hond in de Nacht" van Mark Haddon te lezen.
Het is geen kinderboek, maar wel in kindertaal geschreven. Het is het verhaal van een Asperger-jongen. Hij is vreselijk intelligent, en verklaart alles met pure logica. De schrijver heeft dit boek knap geschreven, met veel grappen, waaronder veel tekstueel/visuele grappen. Heel creatief, geniaal eigenlijk. De lezer zet hij zo steeds op het verkeerde been. Ik heb steeds moeten brullen van het lachen. De tranen liepen over mijn wangen, en op het einde van ontroering. Dit boek is dus een heel duidelijk en mooi en ook aandoenlijk boek om Asperger goed te begrijpen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook autisme en loop inderdaad vaak tegen hetzelfde probleem aan.
Mensen gaan je inderdaad heel snel bestempelen en beschouwen als ’‘uitzondering/gehandicapt’‘.
Daarom vertel ik ze nooit dat ik autisme heb maar begin ik ermee om te zeggen dat ik een prikkel-verwerking-stoornis hebt. En ik leg ze daarbij uit dat mijn hersens prikkels zoals geluid of licht of andere dingen heel anders verwerkt worden.
Ook vertel ik ze dat als een situatie te druk word dat mijn hersenen het niet meer kunnen verwerken.
Ondertussen let ik een beetje op de reactie van die persoon, en zodra ik begrip voel, vertel ik verder en uiteindelijk vertel ik pas over autisme.
Eigenlijk is het ook niks anders dan dat je snel overprikkelt raakt en daardoor heel chaotisch kan worden of juist helemaal dicht kan klappen.
Ook kunnen er slaap problemen optreden.
Dit zijn allemaal puntjes die ik aan dat soort mensen vertel.
Je hoeft er ook geen ingewikkeld en lang verhaal van te maken. Tenzij mensen er in geïnteresseerd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, precies hetzelfde. Als ik dat ook zou vertellen dan denkt iedereen meteen aan het 'stereotype' auti, terwijl dat verre en verre van is bij de meeste en ook bij mij.
Kimath
13 jaar geleden
Zo vertel ik het ook, dat ik gevoelig ben voor bepaalde dingen. Anders krijgen sommige mensen gelijk zo'n Rain Man idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superantwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt, ook fijn om te weten dat er mensen zijn die ook dit probleem hebben!

Andere antwoorden (4)

Je zou er een spreekbeurt over kunnen houden. Vaak zijn klasgenoten heel geinteresseerd als je over zoiets vertelt.
En je kunt er meteen bij zeggen, dat je niet veranderd bent nu zij het weten. Voor je het vertelde, had je Asperger, daarna nog steeds. Ze hoeven dus ook niet anders te gaan doen dan ze daarvoor deden. Maar misschien maakt het voor je klasgenoten wel duidelijk waarom jij op een bepaalde manier reageert, en kunnen ze je daarom gemakkelijker begrijpen.
Ik weet dat veel kinderen met Asperger erg blij zijn als ze het wel verteld hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in het onderwijs. Kinderen met Asperger kunnen het best moeilijk vinden om een spreekbeurt te houden, net als andere kinderen trouwens. Maar ze doen het toch, net als andere kinderen. Veel kinderen met Asperger zitten op een reguliere school, en daar leren ze dus ook een spreekbeurt te houden. Het is een relatief veilige manier om iets over Asperger te vertellen, want iedereen is zenuwachtig voor een spreekbeurt, dus dat vinden de anderen normaal. En ze zitten toch met zijn allen te luisteren, dus ben je er meteen vanaf, hoef je niet 20 keer hetzelfde te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord Haivon! +
Mijn zoon heeft ook Asperger en heeft ook verschillende spreekbeurten gehouden op verschillende scholen, uiteraard met goede begeleiding. Hij was altijd blij om het te kunnen vertellen en ook uitleg te kunnen geven, wat hij juist precies nodig had en hoe de klasgenoten hem konden helpen.
jodyenboyke
13 jaar geleden
Ook van mij een plus!
Mijn vriendin heeft ook het syndroom van asperge, maar is daar gewoon heel open in. Ze legt heel goed uit wanneer iets te veel word en ze het niet meer aan kan. Ook als er iets mis is gelopen, dan legt ze ook duidelijk uit waardoor dat kwam. Bij mijn vriendin hadden mensen om haar heen wel door dat ze niet overal normaal op reageerde, dus het was niet heel raar toen ze vertelde dat dit door het syndroom van asperge kwam. Je kunt gewoon aan mensen vragen als je het verteld hebt, of ze je niet als een gehandicapte willen gaan behandelen, maar dat je nog steeds dezelfde bent. De meeste mensen snappen wel dat je door autisme niet gelijk gehandicapt bent. Veel succes ermee, ik hoop dat dit antwoord je geholpen heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt geen behoefte hebt om te vertellen dan zal ik dit gewoon niet doen. Ze hoeven niet alles te weten! Toch?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer ze eerst uit te leggen wat asperge precies inhoud, dan zullen ze jou situatie beter begrijpen. Vertel het eerst aan je beste vrienden en later aan mensen die je nog wat minder goed kent. En vertel ze dus ook dat je gewoon kan functioneren alleen dan wel een beetje op je eigen manier :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding