Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan de ene persoon zich heel goed van alles herinneren en de andere niet?

Ik hoor bijv. vaak hele verhalen van ouders over hun kinderen toen ze nog klein waren.. ik weet daar helemaal niet veel meer van en baal daar dan best ooit van.. alsof ik een slechtere ouder ben en niets van de kinderen heb meegekregen in die tijd.. Van de andere kant weet ik bijv. van mijn eigen jeugd wel nog het nodige terug te halen.. Waar ligt de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat in de eerste plaats niet iedereen hetzelfde geheugen heeft net als iedereen niet dezelfde ogen heeft, of dezelfde kwaliteit van horen enz.
En verder leven we niet continue heel bewust en zijn we daarom niet heel bewust bezig onze herinneringen op te slaan. Niet iedereen denkt constant, dit wil ik me blijven herinneren en zelf als je dat denkt herinner je je het nog niet altijd.
Foto's, geuren, gezichten van mensen kunnen de herinneringen oproepen maar dat zijn slechts flarden. Er zijn natuurlijk mensen die zich veel zaken heel gedetailleerd kunnen herinneren, maar dat zijn de uitzonderingen. En ook dan zijn die herinneringen niet zuiver.
Maar de kunst is vaak hoe je erover kunt vertellen en wat het meest indruk op je heeft gemaakt.
Als ik met mijn broers terugkijk op mijn jeugd herinneren zei zich weer heel anderen zaken dan ik. Vooral de dramatisch dingen herinner ik me zeer goed. Zei waren kleiner en kregen daar weer minder van mee omdat ik ze beschermde.
Van het opgroeien van mijn kids herinner ik me veel omdat dat op den duur gepaard ging met een pijnlijke scheiding van hun vader. Ik weet niet of ik me al die zaken had herinnert als het leven rustig was voort gesudderd.
Een dagboek of zelfs maar afentoe een txt regel in je agenda kan helpen heb ik gemerkt, dat doe ik al vanaf de geboorte van mijn kids, soms plakte ik er een foto of tekening of briefje van ze bij. Kijkend naar die dingen komen daar verhalen bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Persoonlijk denk ik dat dit een combinatie van factoren is, maar natuurlijk sowieso niet dat jij een slechtere ouder zou zijn!
Ik denk dat de kwaliteit van geheugen per persoon erg verschilt. De ene herinnert zich alles tot in details die er niets toe doen van jaren geleden en de ander zou al z'n hoofd vergeten als die niet vast zat.

Daarnaast denk ik dat het per persoon ook verschilt wat je zoal onthoud; misschien dat de ene vooral momenten onthoudt die erg belangrijk voor hem waren, en de ander vergeet dergelijke dingen juist sneller en onthoudt weer dingen die er niet toe deden.
De ene is misschien beter met het korte termijn geheugen tot in detail, en de ander juist met zaken uit het verleden.

Persoonlijk onthoud ik ook een hoop kleine dingen die er niet toe doen, terwijl ik avonturen of hoogtepunten waar mijn familie enthousiast over vertelt, helemaal vergeten ben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Troost je, ik kan ook niet veel zinnigs over vertellen. Het ging zo snel en we waren zo druk ermee. Alleen als ik photo's uit die tijd kijk weet ik wel weer dingen te herinneren.
Ja, mijn eigen jeugd weet ik nog haarscherp, maar dat is wellicht het bekende verhaal met de boeken in de kast die omvallen, en de laatste blijven het langst staan :)
En wie zegt ons, dat die verhalen van anderen, die het nog zo goed weten helemaal kloppen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een gedeelte, en ik denk dat dat het belangrijkste is, is training. Train je hersenen, puzzel s'morgens, doe wat aan wiskunde en dergelijke.

Je zal zien, dat helpt enorm!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja,dat klopt inderdaad, lotus
Ik train mijn brein ook regelmatig, met een boekje: oefen je brein, 10 min. per dag.
En ook op de site van neurocampus.nl, het is nog leuk om te doen ook. +1
De een beleeft dingen en de ander niet...

Maakt iets indruk dan vergeet je het niet... Maakt iets geen indruk, dan vergeet je het... Mag ik vragen wat je vorige week donderdag met je ontbijt gegeten hebt? Dikke kans dat je dat niet weet, want het maakte kennelijk geen indruk...

Dus maakt iets op de ene persoon geen indruk, dan vergeet die persoon het... En maakt e het wel indruk, dan weet die persoon het wel...

Dus de persoon die zaken herinnert leeft meer en meer intens dan die andere die alles vergeet...

Nog sterker, ik ben twee jaar depressief geweest en ik ben gewoon twee jaar van mijn leven kwijt, ik weet daar niets meer van... Nu snap waarom dat zo is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image