Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen Alzheimer en dementie?

Vroeger had men het over aderverkalking. Ik weet niet wat ik mij daarbij moet voorstellen, maar ik vraag me af wat de verschillen of juist overeenkomsten zijn tussen de hebben van Alzheimer of het dement zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes, zoals de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie en Lewy body dementie. Alle ziektes leiden tot een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren.
Zo'n 70 procent van de mensen met dementie heeft de ziekte van Alzheimer. Bij de ziekte van Alzheimer ontstaan er in de zenuwcellen van de hersenen ophopingen van een bepaald eiwit, bèta-amyloïd. Men denkt dat deze ophopingen de zenuwcellen en de verbindingen tussen deze zenuwcellen te gronde brengen. Hierdoor kunnen de hersenen niet goed meer functioneren.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alzheimer is de naam van de arts die de oorzaak van een afwijking beschreef waarmee de verstandelijke vermogens van mensen afnemen (dementeren). Een van de oorzaken van dementie kan de "ziekte van Alzheimer" zijn, maar er zijn meerdere oorzaken. Aderverkalking heeft volgens mij niets met Alzheimer te maken. De ziekte van Alzheimer wordt veroorzaakt door o.a. de rol van eiwitten en erfelijke factoren. Toegevoegd na 2 minuten:
Bij aderverkalking kunnen bloedvaten worden afgeslote en als dat in de hersenen gebeurt kan je hierdoor een herseninfarct krijgen. Dit kan ook de oorzaak zijn van het afnemen van verstandelijke vermogens, maar is geen dementie. Toegevoegd na 6 minuten:
De ziekte van Alzheimer kenmerkt zich doordat het eiwit amyloïdprecursorproteïne abnormaal wordt afgebroken en is een ziekte in de grijze stof van het cerebrum (grote hersenen). Door de afbraak van amyloïdprecursorproteïne ontstaan abnormale afbraakproducten (bèta amyloïd) die klonten vormen buiten de hersencellen. Deze klonten of plaques zijn dacht ik alleen te zien als een patient is overleden en hier onderzoek naar worst gedaan. De ziekte Alzheimer wordt meestal gediagnosticeerd n.a.v. het ziektebeeld. Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Aderverkalking
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Dementie
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Alzheimer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. Je was me net voor, dus mijn antwoord hierbij als aanvullende reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer informatief! Dat geldt ook voor de aanvulling van som!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij nog aanvullen dat de verschillende vormen van dementie, niet alleen van oorzaak verschillen. Het verloop en de problemen die men tegen komt zijn heel anders. De ene dementerende is de andere dus niet. Voor lezers. Die een beroepskeuze moeten maken: het is geweldig werken in de dementerenden zorg!
En natuurlijk een plus voor het antwoord en de reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties. Het is mij nu helemaal duidelijk. :-)

Andere antwoorden (2)

Ha, die Mamarianne;

Dementie is de verzamelnaam voor ziektebeelden waarbij iemand langzaamaan zijn geestelijke vermogens (met name qua geheugen) kwijtraakt. Alzheimer is een van de verschijningsvormen: een ziekte die de oorzaak van de achteruitgang is. Dementie kan echter ook worden veroorzaakt door diverse vormen van hersenbloeding (vasculaire dementie) maar ook door iemand op hoge leeftijd aan grote veranderingen of psychische druk bloot te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dementie is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen van de hersenen. Alzheimer is één van deze aandoeningen.
Veel van deze aandoeningen hebben dezelfde verschijnselen (een geleidelijke achteruitgang van het geestelijke functioneren), maar kenmerken zich door specifieke verschillen. Daardoor krijgen ze ook een specifieke aanduiding of naam. Alzheimer is daar één van, hoewel dit de meest voorkomende is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding