Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je komt te overlijden, en je hebt geen verdere familie, maar wel een partner zonder geld (met een bijstandsuitkering of AOW), wat gebeurt er dan?

Wie betaalt de uitvaart als je in zo'n situatie overlijdt en je hebt geen uitvaartverzekering? Moet je partner de inboedel verkopen om jouw begrafenis te betalen? Of wordt hij nadien gekort op zijn uitkering? Of betaalt de staat de gehele uitvaart?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

De partner zal de eerste verantwoordelike zijn voor de kosten. Eventueel kan die in aanmerking komen voor bijzondere bijstand in dit geval ivm onvoorziene kosten. Maar een verzekering hebben is wel zo handig, vooral voor de nabestaanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een verzekering is inderdaad handig. Voor mezelf is het niet van belang (ik ben immers tòch dood), maar inderdaad wel voor mijn partner. Maar een verzekering is duur, en als je ziek bent als je hem afsluit, dan krijg je een hogere premie te betalen, en dat is niet bepaald aantrekkelijk.
Er is nog nooit iemand achter gebleven. Stel je écht helemaal alleen.. dan betaald de staat toch ook? Ik denk dat daar vast wel 'n potje voor is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gemeente heeft de plicht om een persoon ter aarde te bestellen als de inwoner overlijdt, maar dan wel nadat ze geen andere inkomstenbron voor de uitvaart hebben kunnen vinden... Dus het lijkt mij alleszins aannemelijk dat de partner met geld de rekening toegestuurd krijgt... En ze zullen bij de belasting gaan navragen of er een gezamenlijk huishouden gevoerd is en dan staan ze echt wel op de stoep met een rekening...

Toegevoegd na 26 minuten:
ps wat heb jij een mooie naam gekozen... :-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schreef dat de partner GEEN geld heeft. En ik schreef dat het mijn PARTNER is, en daaruit volgt dat wij een gezamenlijke huishouding voeren.
Als u samenwoont met een partner is hij de eerst aangewezen persoon, dan wordt er gekeken of hij dit kan betalen (want tenslotte van een kale kip kan men niet plukken). Anders gaan deze kosten naar de Gemeente.

Als u op oudere leeftijd nog een begrafenis zal afsluiten zullen de kosten waarschijnlijk hoger zijn, maar dit kunt u tegenwoordig zelf bepalen door bijv, geen koffietafel met brood,cake te nemen. Een spreker inhuren of het zelf doen. Het aantal rouw- en bedankkaarten is hier ook bepalend in. Zodat het toch betaalbaar is om deze alsnog af te sluiten.

Kan me wel voorstellen dat het voor de partner erg koud zal zijn een hele kale begrafenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gemeente zorgt daarvoor en zet ook nog een overlijdens advertentie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar zorgt de gemeente voor? Dat alles betaald wordt DOOR HEN? Of dat de overblijvende partner aan zijn betalingsverplichtingen voor de uitvaart voldoet door hem te korten op zijn uitkering of door hem een deel van zijn inboedel te laten verkopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zult eerst het woord partner toe moeten lichten. Ik ben er van uit gegan dat het een niet getrouwd stel en zonder samenlevingscontract is. Als dat niet het geval is,zullen de zaken waarschijnlijk anders komen te liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik krijg het idee dat Inzichtwenser met geen enkel antwoord kan leven..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Partner betekent dat je een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Dit heeft dezelfde status voor de staat als een huwelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoord van nirak888, En ik krijg de indruk dat jouw reactie mij genoeg zegt, namelijk dat jij alleen reageert om je vooroordelen over anderen te spuien en je niet in staat bent om de werkelijkheid te zien en te lezen wat er staat, en dingen in breder perspectief te plaatsen, omdat je dat perspectief niet hebt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Reactie van wijdan, Ik kan met elk antwoord leven dat ik krijg. Waar ik niet mee kan leven, is dat er veel mensen hier rondhangen die maar antwoord geven omwille van het antwoord geven, maar die geen deskundigheid of zinnigheid ten toon spreiden in hun antwoorden. Het is mij niet te doen om reacties te krijgen met een hoog chatgehalte, daar ben ik niet in geïnteresseerd.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image