Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een brief gekregen van de huisarts om me te laten inenten tegen de mexicaanse griep, maar ik weet niet of ik durf.

Ik ben nu 17, ik ben verder niet bang voor de die griep etc. en ben eigenlijk nooit echt ziek. Krijg ik spijt als ik me niet laat inenten? Ik weet niet wat voor bijwerkingen het heeft.. daarom durf ik het niet.. Ik hoorde ook dat de mexicaanse griep al een stuk minder was geworden en het niet meer tot een pandemie behoort ( in Nederland). Echt een moeilijke beslissing... Help me please.. Volgende week vrijdag moet ik mijn beslissing hebben gemaakt =)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem je wel de gewone griepprik? Ik neem aan dat je in de zorg werkt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik neem wel de gewone griepprik.. maar die neemt iedereen.. toch ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor, natuurlijk niet! Waarom zou ik? Ik ben gezond, ik behoor niet tot een risicogroep, en ik ga niet om met mensen die wel tot een risicogroep behoren. Dus waarom zou ik me laten inenten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grieprik is voor een bepaalde doelgroep, chronisch zieken en ouderen. En als je in de zorg werkt wordt hij ook geadviseerd. Om dezelfde reden ook de mexicaase prik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is de reden, dat je deze oproep krijgt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je tot een risicogroep behoort. Ik ben bijvoorbeeld Astma-patient, dan heb je een grotere kans op griep / gevolgen ervan. Daarom word ik opgeroepen. Hopelijk verduidelijkt dat het een beetje, Kirstenwind

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Hallo Jessie,

Je krijgt niet voor niets die brief van je huisarts.
Die wordt alleen verzonden aan patiënten waarvan je huisarts vindt dat het niet goed zou zijn als ze griep zouden krijgen. Dus doe dat nou maar, je voelt er niets van en het heeft verder geen nadelen.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies, +1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep +1. Ik heb zo'n brief niet gehad, zit er ook niet op te wachten, maar er zal zeker een reden zijn dat jij, Jessie, hem wel krijgt. Waarschijnlijk omdat je ook al de 'gewone' griepprik krijgt. Je zult dus tot de risicogroep horen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist +1, de dokter stuurt die uitnodiging niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd, zie mijn antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ook een brief gehad, omdat ik tot de risicogroep behoor. Het is niet voor niets dat ze je die mogelijkheid bieden. Gebruik van maken dus, beter mee verlegen dan om verlegen. De klachten die je er van kunt krijgen wegen niet op tegen de gevolgen van griep, +1 voor Antwoordman's goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoordman,je zou eens naar mijn dame moeten kijken,als zij de griepprik heeft gehad! Dikke ontstoken en zeer pijnlijke arm. Dit jaar krijgt ze antihistamine tabletjes,die ze voor die tijd er ook erna in moet nemen om allergische reacties te vermijden. Hoop dat het helpt.
AWM
15 jaar geleden
Er is ook nog een ander antigriep middel, met name voor kinderen, maar ik heb daar nog niets over gehoord in Nederland. In de USA wordt het op grote schaal toegepast.
Ik zal daar even een vraag over stellen hier.
Je geeft al aan dat je de normale griepprik wel neemt. De prik tegen de Mexikaanse Griep verschilt echt niet van de gewone griepprik.

De gewone griepprik wordt ook elk jaar weer opnieuw ontwikkeld. Elk jaar zijn er namelijk andere griepvarianten in omloop. Daarom mag je ook nooit een griepprik van vorig jaar gebruiken - niet vanwege de houdbaarheidsdatum, maar omdat de virussen intussen zijn veranderd.

De gewone griepprik beschermt tegen een aantal griepvarianten (namelijk de varianten die dat jaar worden verwacht). De Mexikaanse prik beschermt tegen één griepvariant.

Dus de Mexikaanse prik is juist veiliger dan de gewone prik.

Toegevoegd na 19 uur:
Stel je het als volgt voor:

Links staan 1000 mensen. Zij worden ingeënt.
Rechts staan ook 1000 mensen. Zij worden niet ingeënt.

In de eerste groep zullen 5 mensen allergisch reageren, waarvan 2 ernstig. 10 mensen zullen ondanks de prik toch griep krijgen; van die 10 zullen er 2 ernstige complicaties krijgen. Totaal"score": 4 mensen met ernstige complicaties.

In de tweede groep zullen 400 mensen de griep krijgen. 80 van hen krijgen complicaties, waarvan 16 ernstig. Totaal"score": 16 mensen met ernstige complicaties.

Jij mag nu kiezen: ga je in de groep staan waarvan 4 mensen ernstige complicaties krijgen, of ga je in de groep staan waarvan 16 mensen (vier keer zoveel!) ernstige complicaties krijgen?

Toegevoegd na 19 uur:
Een andere redenatie:

Inenten kent een risico. Het risico van inenten is echter kleiner dan het risico van de griep - tenminste, VOOR ZOVER WIJ WETEN.

We zouden het mis kunnen hebben.

Dan kun je zeggen: extra onderzoek is nodig. Maar ook na extra onderzoek kunnen we het nog steeds mis hebben.

Alles is voor zover we weten - maakt niet uit waar het over gaat.

En als we het mis kunnen hebben, kunnen we het ook mis hebben in de omgekeerde richting. In dit geval kan het best zijn dat deze griep vele malen ernstiger is dan we nu denken, omdat het virus zich in de zenuwbanen kan terugtrekken, om vervolgens jaren later fataal terug te komen - inclusief hersenletsel en uiterst pijnlijke orgaanaandoeningen.

Ook dat is mogelijk - is zelfs wel eens gebeurd.

Onzekerheid kan dus nooit een reden zijn een beslissing te nemen of juist niet te nemen. Onzekerheid is er altijd. We kunnen alleen maar afgaan op onze huidige kennis. Ook al is die onzeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn dochter heeft ook de uitnodiging gekregen (samen met de 'normale' griepprik'). Dochterlief is nog maar 4 dus heeft geen idee wat 't allemaal inhoudt.
Zij heeft de uitnodigingen gekregen omdat ze hartpatiënte is.
De prikken zal ze niet krijgen. Zelfs de gewone griepprik niet. 't Is allemaal zooi.
Schrik niet van 't filmpje maar zie 't als 'n soort van informatie.
Succes met je beslissing.
Ik zie de Mexicaanse griep als 'n gewone griep.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ik vind het zeer verontrustend dat je dit soort larie hier durft te schrijven. Maar het valt in het niet bij wat je je dochter aandoet. Ik hoop dat je kunt leven met de gevolgen van je daden als haar onverhoopt wat overkomt.
Je bent een gevaarlijke gek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan maar 'n gek
AWM
15 jaar geleden
Nee, ik zei er 'gevaarlijk' bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben jij zo panisch antwoordman?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Wijdan: Jammer voor je dochter als ze onverhoopt toch ziek wordt en het niet overleeft. En ook heel jammer voor jouw en je partner, die met het schuldgevoel moeten leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen, waar maken jullie je allemaal druk om? Jullie zijn blijkbaar erg onder de indruk van onze media. 't Is écht te erg voor woorden dit. Ga 's op onderzoek uit, kijk op internet, laat je voorlichten!
De huisarts is verplicht mijn dochter uit te nodigen, dat hoort blijkbaar bij zijn werk.
Vorig jaar heb ik uitgebreid met hem gesproken over de 'normale' griepprik en die heeft ze, OP ZIJN ADVIES, niet gehad. Nu dus ook niet, en ook géén M-griepprik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als mijn kind hartpatiënt was dan wist ik het wel. Bij iedere ziekte zou ik op mijn hoede zijn en proberen erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dutchmonique: Ik heb ook internet
Gootje08: je hebt géén idee waarom mijn dochter de stempel 'hartpatiënte' heeft gekregen.. Ik krijg bijna spijt dat ik mijn MENING heb gegeven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je goed leest wat hier allemaal staat hebben mensen daar nogal moeite mee dat wij ervoor kiezen om onze dochter niet te laten prikken voor de griep (allebei). Er wordt gelijk geoordeeld en ik moet niet gek opkijken als mijn dochter dood gaat. Sorry hoor, maar als je geen enkele achtergrond kent (die van mijn dochter én die van de griep) waar hebben we 't dan over?
Ik geef mijn mening aan 'n meisje van 17 jaar en ik hoop van harte dat ze zicht écht goed laat voorlichten, en niet alleen door haar huisarts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Wijdan: Als je de achtergrond niet vertelt kun je verwachten dat mensen zo reageren. Het enige dat wij in je antwoord lezen is dat je je dochter, die hartpatiente is niet laat prikken terwijl ze wel een uitnodiging heeft gehad. Na de (nog steeds vage) extra info in de reacties moet ik waarschijnlijk ook mijn oordeel terugtrekken. Maar nogmaals: geef dan alle info, dan kunnen we ook een goed beeld vormen, en daar adequaat op reageren. Mensen kunnen echt nog steeds geen gedachten lezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien moeten mensen 'ns leren eerst wat meer te weten te komen vóór ze gelijk hun oordeel geven. Da's toch ook best wel 'n groot probleem van de mens..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal eens met Dounja. Als jij je achtergrond niet vermeld in je toelichting kunnen wij toch niet weten hoe het zit en kun je moeilijk van ons verwachten dat wij jouw antwoord niet normaal vinden. Ik hoop niet dat Jessie teveel op jouw antwoord ingaat, voor hetzelfde geldt wordt het arme kind hartstikke ziek....! -1
AWM
15 jaar geleden
Het komt natuurlijk ook door dat Youtube-filmpje dat je zonodig moet opvoeren. Een filmpje, waarin wordt 'aangetoond' dat het allemaal weer één groot complot is tegen de mensheid. Great.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet normaal moet zijn wel normaal, excuus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijnheer/ mevrouw, Laat u alstublieft uw dochter inenten tegen alles wat uw arts en een eventuele second opinion arts aanbevelen! Misschien vindt u het onzin, maar wilt u uw dochters gezondheid af laten hangen van uw persoonlijke geloof in de medische wetenschap?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Antwoordman: inderdaad, als ze dat YouTubefilmpje zelf ziet als 'informatie', is het niet raar dat mensen heftig reageren. Ik ben niet geschrokken van het filmpje. Het is namelijk van de categorie 'grootst mogelijke onzin ontworpen om mensen bang te maken en te overtuigen van complottheorieën'. Waar ik wél van schrik, is dat er toch mensen zijn die dit soort misinformatie meenemen in hun beslissing om hun kind wel of niet medische zorg te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het probleem van wijdans antwoord is kennelijk, dat ZIJ goede redenen heeft om HAAR dochter niet te laten inenten. Daar is kennelijk wel over nagedacht, en met de huisarts over gesproken. Prima. Het gaat dan echter om een uitzonderingsgeval - dit advies is heel specifiek op haar dochter gericht, en NIET geldig voor anderen. Wijdans fout (sorry wijdan, zo zie ik het) is dat ze in haar antwoord meldt dat alles "zooi" is, dat ze een karikaturaal complotfilmpje als referentie opgeeft, en dat ze doet alsof NIEMAND zich zou moeten laten inenten. Geen wonder dat je dan heftige reacties krijgt, die heb je zelf over je afgeroepen. Mijn mening:
- Voor normaal gezonde mensen: inenten mag als je dat wilt, maar is niet nodig - die griep is vervelend, maar niet meer dan dat.
- Voor risicogroepen (ouderen, zwangeren, hartpatiënten) is inenten een plicht.
- Voor mensen die veel met risicogroepen in contact komen (ouderenverzorgers, artsen, verplegers) is inenten een morele plicht - voor henzelf is het niet nodig, voor hun "cliënten" wel.
- Er loopt hier en daar een uitzondering rond, zoals wijdans dochter. In die uitzonderlijke gevallen is inenten niet raadzaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn kinderen krijgen alle medische zorg die zij nodig hebben. Maken jullie je daar maar geen zorgen om. Mijn kinderen zijn gezond, hebben de normale verkoudheidjes, griepjes en kinderziektes (waar je dus niet voor geënt kan worden). Als ze wat hebben ben ik de eerste die dat serieus neemt. De M-griep is een gewone griep, net als de gewone griep die elk jaar weer ons land weet te pakken. Zwakke mensen sterven ook aan de gewone griep. Mijn kinderen zijn niet zwak, mijn dochter ook niet. Als er ééntje sterk is is zij 't wel.
Mijn dochter gaat gewoon naar school en speelt gewoon met andere kinderen die ook de M-griep bij zich kunnen dragen. Ik maak me daar geen zorgen om.
Iedereen kan ziek worden!
Ik begin hier een klein beetje moe van te worden. 't Is maar 'n griep. Vorig jaar heeft ze ook zonder prik overleefd. Ze heeft de griep (de normale) gehad en ik kijk op dit moment naar haar: ze is vrolijk met haar broertje aan 't spelen. Geen nare gevolgen dus.
't Gaat erom dat er, in MIJN ogen, nog te weinig informatie is over die M-griepprik. Ik wil mijn dochter niet volgooien met spul waarvan ik het idee heb dat er te weinig onderzoek naar is gedaan. Ik ben allang blij dat ze nog geen 12 is en dat ik nog niet hoef te beslissen over de baarmoederhalskanker enting.. Daar is ook nog veel te weinig informatie over.
't Enige wat ik wil zeggen is dat ik hoop dat mensen nadenken over al de medicijnen die men in hun lijf stoppen. Zeker als er zo weinig onderzoek naar is gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Rota: dit is zo'n moment waarop ik graag plusjes voor reacties zou willen kunnen uitdelen. Mooi geschreven!
@Wijdan: Doe lekker je ding, als jij weet dat dat juist is, maar trek er inderdaad anderen niet in mee. Volgende keer wat meer genuanceerd antwoorden zou ik zeggen. Je advies om na te denken over het wel of niet nemen van die griepprik is bij Jessie trouwens niet van toepassing. Het feit dat hij/zij de vraag stelt geeft al aan dat er nagedacht wordt. Het advies zou dan moeten zijn: zoek informatie, ga naar de huisarts. Maar de beslissing ligt bij iedereen persoonlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JUIST!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@wijdan: trek je niks aan van die mensen hier, het is jouw beslissing. Ik snap die beslissing overigens prima. Ik vind de reacties op de mexicaanse griep ook overtrokken, alleenal omdat het geen pandemie is terwijl het steevast zo genoemd wordt. Voor jezelf en je geliefden blijven nadenken en niet de beslissing door anderen laten nemen/uit handen geven vind ik heel gezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je wel Marijke.
itsme
15 jaar geleden
@Wijdan. We pogen hier op GV een collectief IQ te gebruiken. Dat betekent dat de antwoorden, indien ze heel specifiek bedoeld zijn voor een uitzonderingssituatie, ook als zodanig herkenbaar moeten zijn. Niemand leert iets van een foute interpretatie die het gevolg is van onvoldoende informatie. Ik ga er van uit (en dat concludeer ik uit alle toelichtingen die je hebt gegeven in de reacties) dat je een weldenkend mens bent en dat je een uitstekende ouder bent voor je kind. Alles bij elkaar krijg je van mij toch een +1 voor antwoord plus reacties.
Ik denk dat wij op GV niet moeten adviseren om het advies van de huisarts niet op te volgen.
Oftewel: als de huisarts je oproept voor de griepprik, gewoon gaan. Of er met de huisarts over praten, dan krijg je een onderbouwd advies.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Precies.
Mexicaanse griep is inmiddels een stuk minder ernstig als het leek. In Mexico, waar het opdook, stierven vele mensen in korte periode van deze griep variant. hierdoor werd aangenomen dat het percentage sterftegevallen erg hoog zou liggen. Echter, inmiddels is duidelijk dat dit niet zo is. In nederland zijn er een paar mensen gestorven aan de gevolgen van deze groiep. Echter, deze mensen waren allemaal al ziek.

Jij bent 17. Als je gewoon gezond bent, zou ik eens vragen aan de huisarts waarom jij die oproep krijgt. Wellicht omdat je de gewone griepprik krijgt (Waarvan ik me ook afvraagd waarom).

Het menselijk lichaam is zeer sterk, en in staat om vele ziekten zelf te overwinnen. Alles in je omgeving ontsmetten heeft alleen maar het effect dat als je een keer ziek bent, je lichaam niet getraind is om ziektekiemen kwijt te raken..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan niet voor je beslissen (uiteraard).

Echter, het percentage ernstige gevallen onder de grieppatienten met een "normale", jaarlijkse, griep is hoger (evenals het aantal sterfgevallen) dan het aantal ernstige gevallen als gevolg van de mexicaanse griep.

Ik denk dan ook dat de heisa over de mexicaanse griep vooral is aangezwengeld door de producenten van deze inentingen. Deze verdienen er nl. honderden miljoenen aan, alleen al in Nederland. Want minister Klink meende voor ca 300 miljoen euro spuitjes te moeten bestellen. Dit op een moment dat het via de vakpers al bekend was dat het een zeer milde griep is, die mexicaanse.

Ik zelf laat me zelf zeker niet inenten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk krijg ik ook de uitnodiging aangezien ik in de zorg werk. Ik weet het ook nog niet omdat mij de bijwerkingen nog niet bekend zijn. Als die er niet zijn dan neem ik wel de prik. Anders niet.
als jij ook twijfeld neem gerust contact op met de huisarts, die kan het je allemaal goed uitleggen. Ga ik ook doen.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn bepaalde groepen mensen die een uitnodiging krijgen voor de griepprik. Daar is een reden voor. Ik zou gewoon even contact opnemen met je huisarts en hem om raad vragen. Er valt verder niets aan te durven. Want een inenting is in feite niets meer of minder dan het inspuiten van een klein beetje van het virus waardoor je lichaam er resistent tegen wordt. Kan ook heel handig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb de uitnodiging ook ontvangen. Zoals vele GV-ers hierboven ook als antwoord geven: je krijgt de uitnodiging niet voor niets. Mensen boven de 65 en mensen met een verhoogd risico (bv diabetes, hart of longafwijkingen, astma etc) krijgen deze oproep ivm verhoogde kans op complicaties bij deze griep. Ik denk dat jij misschien ook bij deze groep hoort? Of je hebt in het verleden een longontsteking gehad? Dus lijkt mij dan wel verstandig om de prik te gaan halen. Als deze griep niet meer zo veel schade aan zou richten, waarom zouden ze dan vaccineren? Je kunt beter even niet lekker zijn omdat je antistoffen (verzwakte griep) ingespoten krijgt zoals bij een vaccinatie (wat niet altijd het geval is trouwens) dan dat je de mexicaanse griep echt krijgt, geloof mij, ik had het begin september en ben erg ziek geweest!
Afgelopen dinsdag de gewone griepprik gehaald en heb er dit keer helemaal geen last van gehad, dus je hoeft je niet altijd hangerig of een beetje ziek te voelen na een vaccinatie. Wanneer je de bijwerkingen wél krijgt dan is het meestal óf een zere arm van de prik of de klachten die bij de griep horen maar dan in een zeer lichte vorm.
Succes met je besluit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk laat ik me niet vaccineren tegen de Mexicaanse of gewone griep, omdat het bij allebei wel los zal lopen als ik ze krijg. Bij mij is dat een kwestie van even uitzieken. Maar ik krijg dan ook nooit een uitnodiging voor de griepprik.

Mensen die wél zo'n uitnodiging krijgen, zijn mensen bij wie het *niet* 'wel los zal lopen' als ze de griep krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze in de zorg werken en voorkomen moet worden dat het ziekteverzuim daar te groot wordt, en bovendien de verpleegsters niet de patienten moeten besmetten. Of omdat ze al een zwakke gezondheid hebben en de gevolgen van de griep veel ernstiger zouden zijn dan 'even uitzieken'.

Omdat jij dacht dat iedereen een uitnodiging krijgt voor de griepprik (dat is absoluut niet zo!) begrijp ik dat je niet precies weet waarom jij de uitnodiging wel krijgt. Ik zou als ik jou was even een afspraak met je huisarts maken om te bespreken wat voor jou de risico's zijn van het krijgen van de griep, of dat nu de Mexicaanse of de 'gewone' seizoensgriep is.

Maar in het algemeen kun je hiervan uitgaan: die uitnodiging krijg je niet voor niets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon gaan. Een prik is geen feest, maar de huisarts stuurt zoals eerder gezegd niet iedereen zo'n brief.

Ik weet nog dat iedereen bij ons op school ingeënt moest worden tegen Meningokokken C. Dat is even jammer maar 10 minuten later ben je het alweer vergeten...

Baat het niet dan schaadt het niet. En je kan wel eens een pietseltje ziek worden van zo'n inenting, maar dat is stukken minder dan als je het echt zou krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding