Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Koeienmelk is ongezond en ontkalkt bot, waarom blijven ouderen/rollators dan zo veel melk drinken?

In de supermarkt zie je veel ouderen die liters melk halen. In het mandje van de rollator, welteverstaan. Je gaat er ook nog zuur van ruiken...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

dankzij de slogan: Melk is goed voor elk.
Mensen hebben jarenlang geloofd dat je van melk sterke botten krijgt. Dat idee heb je er niet zomaar in 1 keer uit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

omdat oudjes vast blijven houden aan vroeger. Die kun je dat niet aan 't verstand brengen... Vroeger was alles beter hè ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien maar eerst eens een betrouwbare bron raadplegen voordat je zulke beweringen maakt?

Is melk wel gezond?
Regelmatig verschijnen in kranten, op TV en op internet berichten over melk. Er worden dan vraagtekens geplaatst bij het aloude advies ‘melk is goed voor elk’. In de negatieve berichtgeving wordt de indruk gewekt dat melk ongezond is en van nature alleen bedoeld voor baby’s. Gebruik van melk zou de kans op botontkalking (osteoporose) vergroten en zorgen voor een groter risico op chronische ziekten zoals kanker. Deze stellingen zijn gebaseerd op beperkt en deels gedateerd wetenschappelijk onderzoek. Ook worden ze niet ondersteund door onafhankelijke (inter)nationale voedingsinstanties.

Het Voedingscentrum is van mening dat zuivel een belangrijke bron is van eiwit, B-vitamines en mineralen zoals calcium. Daarbij geldt zeker niet: hoe meer hoe beter. De aanbevolen hoeveelheden zuivel zorgen voor een goede balans van voedingsstoffen en een optimaal effect op het lichaam. Om de hoeveelheid verzadigd vet te beperken, is het advies niet meer te gebruiken dan de aanbevolen hoeveelheden en te kiezen voor halfvolle of magere varianten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de oudere niet weten wat jij weet. Melk is altijd gepromoot om te drinken. (Melk de witte motor bv). Ik weet ook pas sinds kort dat melk niet goed is. Al hoe wel het nog niet 100% bewezen is dat het niet goed is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koeienmelk is niet ongezond.

Oorspronkelijk kon de mens na de peuterleeftijd geen melk meer verteren. Dat komt doordat er een enzym nodig is om melk te verteren. Dat enzym werd ooit alleen gedurende de eerste paar levensjaren aangemaakt, daarna niet meer.

Op een gegeven moment ontstond er een mutatie die ervoor zorgde, dat de drager van die mutatie ook op latere leeftijd nog melk kon verteren.

Die mutatie heeft zich in een ongekend hoog tempo door de populatie verspreid.

Dat feit alleen al betekent dat de mutatie buitengewoon veel voordeel opleverde voor de drager. Het was dus een enorm voordeel als je als kind, en later als volwassene, nog steeds melk kon drinken.

Tegenwoordig hebben we zoveel goede voedingsmiddelen, dat je best zonder melk zou kunnen. Net zoals je best zonder wortelen zou kunnen, of zonder spinazie, of zonder - noem maar op. Dat betekent niet dat wortelen, spinazie, enzovoort ongezond zouden zijn - het betekent alleen dat de rest van onze voeding zo gezond is, dat we best een bestanddeel kunnen missen.

Voor melk geldt hetzelfde.

Een paar maanden geleden is in Engeland een decennialange studie afgesloten naar de gezondheidsontwikkeling van de mens gedurende een heel mensenleven. Honderden mensen zijn gevolgd, van hun kinderjaren tot hun "bejaardheid".

Wat blijkt: melkdrinkers zijn significant fitter, actiever en gezonder dan niet-melkdrinkers.

Ja, melkdrinkers breken vaker botten. Dat wordt echter veroorzaakt doordat melkdrinkers mobieler zijn. Ook op hoge leeftijd wandelen en fietsen ze nog. Een aantal van hen zal daarbij vallen en een bot breken.

Het alternatief is geen melk drinken. Dan sterf je sneller, of je zit in een rolstoel of je bent zelfs aan bed gekluisterd. Voordeel daarvan is dat je niet zo snel een bot zult breken.

Het is maar waar je voor kiest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vergeet een groep, de mensen met een koemelk allergie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1, cola lijkt mij kwalijker voor de botten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Jet, inderdaad, mensen met een X-allergie moeten geen X eten/drinken. Geldt voor melk, geldt voor aardbeien, geldt voor pinda's - enzovoort. Niets bijzonders. Er zijn ook grote bevolkingsgroepen die niet beschikken over de mutatie. Zij kunnen dus vanaf een jaar of 2, 3, geen melk meer verteren. Drinken ze toch melk, dan krijgen ze flinke last van darmproblemen. Ook zij kunnen dus beter geen melk drinken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je ook verklaren waarom er steeds meer mensen allergisch worden/zijn voor koemelk?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Net zomin als ik kan verklaren waarom er steeds meer mensen allergisch worden/zijn voor aardbeien, parfum, of huisstofmijt. Er zijn een hoop theorieën over, sommige waarschijnlijker dan andere, maar zekerheid is er niet. De huidige inzichten zijn dat je baby's al snel koemelk moet geven om te voorkomen dat ze een allergie ontwikkelen. "snel" betekent, als ik me goed herinner, rond de derde of vierde maand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@FunkyGroove, betekent dit dat je ook 26 jaar oud bent? Eventuele osteoporose treedt pas op vanaf je 50e (vrouwen) of later (mannen). Die schamele 26 jaren van jou zijn dus nog geen argument.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan was mijn zoon toch sneller, binnen 4 weken was het al duidelijk zichtbaar, en wij vermoeden dat hij direkt er niet tegen kon, ook omdat hij het niet wilde drinken, via mij dan. Ik was wel benieuwd of iemand wist hoe het komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet alle allergieën zijn met het nieuwe advies te voorkomen. Sommige allergieën zitten in de genen. Dan mis je bepaalde stoffen, of je hebt juist bepaalde stoffen wel die anderen niet hebben. In zulke gevallen maakt de leeftijd of de behandeling niet meer uit.
Nou ja, ze zijn er in ieder geval oud mee geworden. En of melk nu wel of niet gezond is, ik denk dat die ouderen (over het algemeen) verder minder ongezonde eetgewoontes hebben dan de huidige jongeren (ook over het algemeen). Dus kunnen ze die eventueel slechte melk er wel bij hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles is ongezond, zo lang je er te veel van neemt. Is er bij dit onderzoek van uit gegaan dat iedereen twee glazen per dag drinkt, dan kom je al snel op hogere waarden. Wat is er trouwens nog meer ongezond aan koeienmelk, naast ontkalking?
Ouderen blijven het overigens waarschijnlijk drinken om dezelfde reden dat ieder ander mens (of dier) het zou drinken: ze willen het :)
Is wel grappig trouwens; zouden ouderen het echt meer drinken? Ik heb een tijd in de thuiszorg gewerkt en moest bij een van mijn adressen altijd een gigantische voorraad aan melk inslaan (minimaal 9 pakken op de plank)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou het nou echt zo zijn.. ik zie niet die mensen met rollators die melk halen. Wel zie ik karrenvol frisdranken bij mensen zonder rollators voor alsnog dan. Trouwens ik drink al 57 jaar melk en ben niet ontkalkt. Ken helaas mensen die nooit melk hebben gedronken en wél last hebben van osteoperose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je denkt dat kinderen melk nodig hebben om sterke botten te vormen (of ouderen om ontkalking tegen te gaan), is het hoog tijd voor een "second opinion". In plaats van een beschermend effect door melkconsumptie blijkt het zelfs zo dat diegenen die drie glazen melk per dag dronken méér breuken hadden dan diegenen die zelden melk dronken. Bovendien bevat melk zowel dierlijke eiwitten als calcium. Om dierlijke eiwitten te kunnen verteren heeft het lichaam calcium nodig. Er zit in melk echter precies genoeg calcium om die dierlijke eiwitten daarvan te kunnen verteren. Bovendien is calcium slechts één van de vele factoren die het bot beïnvloeden.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grappig dat je nujij.nl als bron noemt. Die site heeft bij mij niet de hoogste connotatie van betrouwbaarheid... Hoe het komt dat melkdrinkers meer botten breken, staat elders op deze pagina goed uitgelegd. Laat ik het zo zeggen: ik drink melk in de hoop dat ik later een hoge kans heb een bot te breken!
omdat de realiteit blijbaar niet intressant is voor ons. werkbare waarden daar gaat het om. je kiest er voor bepaalde informatie te blokken. zo is darfur heel gezellig, kost onze dacadente levensstijl geen levens in 3de wereldlanden en is melk goed voor je tot je 80ste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image