Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb heel erg veel last van mijn bovenbuurvrouw, maar ze beweert dat ze geen enkel geluidje maakt. Wat te doen?

Ik woon in een flat op de begane grond. Al vanaf de eerste dag dat ik hier woon heb ik heel goed contact met mijn bovenbuurvrouw en was er naar mijn idee ook een vriendschap ontstaan. Ze heeft net zoals ik een zoontje, maar die is anderhalf jaar jonger als die van mij.
Er is nooit een dag voorbij gegaan dat ik haar niet hoor. De laatste tijd word dit veel erger.

Mijn buurvrouw is meer een persoon die vooral 's nachts wakker is. Geen probleem hoor, maar als ze wakker is gaat ze schuiven met meubels en dat soort dingen wat echt heel erg gehorig is. Ik lig nu letterlijk elke nacht wakker van de geluiden die ik hoor. Over het geluidsoverlast overdag mag ik in principe niet klagen want anders kan ze helemaal geen stap meer zetten, maar ook overdag lijkt het alsof er een house party plaats vind hierboven. In het huurcontract staat duidelijk dat je geen plavuizen mag hebben maar die heeft zij wel liggen, en ik denk dat dat ook voor het extra geluid zorgt.

Gister ben ik naar haar toe gegaan om rustig erover te praten, maar toen ik nog niet uitgepraat was kreeg ik als reactie dat ze ernstig gepikeerd was dat ik loop te klagen over iets wat helemaal niet van toepassing is. Ze beweert heel veel rekening met mij te houden en geen geluidje te maken. Helaas is het tegenovergestelde waar, en is het geen seconde stil in mijn huis.

En nog even de finishing touch. Mijn buurjongetje zijn hobby is om op zondagochtend 7 uur met de deuren te gaan gooien. Ik doe geen oog meer dicht!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een tip, ik had ook een buurjongen die geluid maakte, en hoewel hij wel rekening hield, leefde hij immers snachts (nachtdienst) dus heb ik na een tijdje goede oordoppen gevonden, waardoor ik gewoon kon slapen. Als je een goede nachtrust hebt, vallen de geluiden je overdag misschien ook iets minder op. En een fijne oordop vinden, dat kan wel een tijdje duren, gewoon allemaal uitproberen. Succes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

kijk eens op de site van je woningbouwvereniging of die een buurtbemiddelaar in dienst heeft.
ik heb hier echt goede ervaringen mee.
zo'n bemiddelaar bemiddelt ook echt, en probeert jouw woongenot weer te herstellen zonder de verhouding met je buurvrouw onder grote druk te zetten.
mits jullie beiden van goede wil zijn, en bereid wat water bij de wijn te doen, zou dit goed een oplossing kunnen zijn.
succes!
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Lijkt me erg lastig, zeker omdat er een soort van vriendschap is gecreëerd. Ik zou toch nog een keer praten met de buurvrouw en zeggen dat je haar op deze manier niet probeert aan te vallen met je "klacht". Maar dat een probleem zich voordoet en je er graag met haar over wilt praten. Ik hoop dat u binnenkort weer een fijne nacht rust mag hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel erg vervelend. Het geluid maar ook de buren relatie die nu op het spel staat.
Het ligt inderdaad ook aan de vloer die er ligt.
Als je buurvrouw bereid is om mee te werken is het mischien een idee om mensen in haar woning te laten schuiven met meubels e.d terwijl ze bij jou zit. Dan kan ze horen wat voor geluid het maakt. Vaak zijn mensen zich dat niet bewust. Ze zal toch iets aan de vloer moeten doen, want een plavuizen vloer in een appartement iis vragen om problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey ' platje leef je ook nog?
Wat leuk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He hallo, gelukkig jij ook nog:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaja :-)
Nodig de huurbaas uit, als objectieve luisteraar en handhaver van het huurcontract. Deze kan ingrijpen als het geluid te hard is. Mijn advies is om eieren voor je geld te kiezen als het te lang dreigt te gaan duren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn van die moeilijke problemen die met het verkeerd begrijpen van elkaar al uit kunnen groeien tot een fikse burenruzie.

Je zou je buurvrouw kunnen uitnodigen voor een kop koffie en een goed gesprek terwijl er een oppas op haar kind let bij haar thuis.

Op dat moment zal ze zelf het geluid ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: neem de geluiden eens op. En laat ze je buurvrouw horen.
Je kan als referentie geluid ook het laten rinkelen van je telefoon opnemen. Zodat ze weet hoe hard het in verhouding klinkt.
Met verkeerde vloeren, zou ik toch alvast een klacht etc indienen. Na te lang wachten is er wellicht niks meer aan te doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij word er altijd politie gebelt, dat helpt vaak. Maar of dat ook bij jou werkt weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt de relatie niet ten goede.
Als je iemand bent die zich stoort aan geluiden die anderen maken dan is het niet slim om in een flat te gaan wonen.
In een flat zul je altijd geluiden van andere bewoners kunnen verwachten en de bewoners direct boven jou hoeven nog niet eens de oorzaak te zijn.
Door het betonskelet van de flat wordt contactgeluid vaak veel verder doorgegeven.
Naarmate je je meer opwindt over "storende" geluiden zul je je ook steeds meer eraan ergeren, jr kunt beter proberen ermee te leven.
Iedereen heeft recht op normaal gebruik van een flatwoning.
Als je wakker schrikt van elk toilet dat 's-nachts doorgetrokken wordt dan kun je beter oordopjes kopen dan verwachten dat alle buren rekening met jou zullen houden.
Helaas voor jou, in een flat is het niet anders, sommige flats zijn gehoriger dan andere, enige geluidshinder zul je altijd moeten tolereren.
Alleen voor duidelijke overlast als harde muziek of verbouwings geluiden buiten normale uren kun je terecht klagen.
Probeer je niet te ergeren aan elk klein geluidje, het verpest alleen maar jouw humeur en de tot nog toe goede relatie met jouw bovenbuur.
Een slechte relatie zal alleen maar meer ergernis en wellicht overlast geven, daar heeft niemand wat aan.
Sterkte gewenst!

P.S.: Ook ik woon in een situatie waar ik geluiden van buren dag en nacht kan horen, wij houden zoveel mogelijk rekening met elkaar en zijn tolerant als er eens iets meer geluid gemaakt wordt.
Alleen in extreme gevallen wordt even op overlast gewezen zonder dan gelijk alle "normaal" hoorbare geluiden zoals deuren, wasmachines en toiletten erbij te betrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid toch maar eens uitvissen of het geluid niet ook van een of meer andere buren kan komen; je kunt je in een flat flink vergissen in waar geluid vandaan komt.
Toen ik zelf nog in een flat woonde klaagde mijn bovenbuurman over het geluidsvolume waarmee ik Duitse schlagers afspeelde. Nu is dat bepaald niet mijn favoriete muziek en ik adviseerde hem dan ook eens navraag te doen bij de Duitse mevrouw die schuin boven hem woonde. Daarna was het probleem opgelost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedank haar voor de medewerking en en begrip en laat tussen neus en lippen vallen dat je het gaat melden.

als ze het zelf niet is heeft ze niets te vrezen, en jij weet niet waar het dan wél vandaan kan komen.

misschien dat ze zo gochem is om een paar kleden op haar plavuizen te leggen, of om viltjes onder haar meubelen te doen?

zelf heb ik kleine stukjes van tochtstrip in de deursponning zitten om te voorkomen dat ze te hard dicht slaan.... kleine dingen, maar ze maken wel een verschil voor een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding