Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpt daglicht via glas (raam) tegen najaarsdepressie?

Ik weet dat blootstellen aan voldoende daglicht ervoor zorgt dat je minder kans hebt op een najaarsdepressie. Ik zit de hele dag naast een raam, met daglicht dus, te werken. Is dat voldoende, of is het raadzaam om daarnaast ook naar buiten te gaan (en dan bedoel ik niet ivm andere gezondheidzaken, dat weet ik zelf ook wel)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meest gangbare theorie over winterdepressies zegt dat dit komt doordat je melatonineniveau te hoog wordt. Dat is een stof die 's nachts wordt aangemaakt en die je slaperig en lusteloos maakt als je er overdag teveel van hebt. als je lijf denkt dat het langer nacht is, dan zal het meer melatonine aanmaken, met een winterdepressie als gevolg.

Zaak dus om je lijf te laten denken dat het dag is! Fel licht helpt en het maakt dus niet uit of dat door het raam komt of niet. Fel licht in huis helpt ook, dus niet de hele winter lang alleen gezellig kaarslicht, want dan is iedereen depressief met kerst! Zorg dat je ritme niet teveel verandert en zorg dat je niet teveel gaat slapen, want hoe meer slaap, hoe meer melatonine. Verder gewoon rijkhalzend uitkijken naar de lente. Hoop doet leven! Sterkte (dat wens ik mezelf ook ;))

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, van frisse lucht word je wakkerder, of dat nu buiten is of binnen. Dus ik zou zeggen dat een luchtje scheppen moet bijdragen. Hoe veel weet ik dan weer niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is niet belangrijk hoe het licht je bereikt,maar of het voldoende is.In deze donkere tijden(letterlijk) zou wat extra kunstlicht ook kunnen helpen. Er zijn daartoe speciale lampen in de handel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm Dounja,

Ben je bij voorbaat al bang voor een najaars/winter depressie? Of is dit ervaring uit het verleden?

Wat helpt, is inderdaad het daglicht naar binnen te laten komen. Dus thuis de gordijnen open overdag en s'avonds dicht. Gebruik lichte (witte) gordijnen om het binnen niet te donker te laten worden als het buiten wel donker is.

Plaats ook kristallen voor het raam. Hierdoor wordt het licht gebroken in kleuren om je ruimte meer kleur te geven. De ruimte wordt ook schoner hierdoor.

Het is ook belangrijk om de ruimten van je huis te reinigen. Dit kan met wierook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er voor zorgen (als je gevoelig bent voor een najaarsdepressie) dat je genoeg daglicht krijgt.
Buiten dat er speciale lampen zijn, zijn er ook zorgverzekeraars die een vergoeding geven voor lichtbehandelingen tegen depressie's
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ga zeker naar buiten ook. achter de wolken schijnt ook zon. en: vit D (ook van belang om je gezond te voelen!) maakt onze huid aan in de buitenlucht, in de zon, al is het bewolkt.
extra licht in de vorm van lichttherapie via is mogelijk een waardevolle aanvulling om de winterdip te vermijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja als de intensiteit maar een drempelwaarde overschrijdt... Hoeveel lux dat is weet ik niet uit het hoofd, maar daar is een drempelwaarde voor... Waar het licht vandaan komt en hoe de kleur is, is niet te zeer significant, maar wel de hoeveelheid licht...

En ja het helpt ZEER goed tegen depressie...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding