Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geef ik het best een injectie? Zie toelichting.

Vanaf deze week ga ik mijn partner een B12 injectie geven. Hij wil die het liefste in de bovenkant van zijn billen.
Ik heb 1 keer gekeken hoe de dokterassistente dat deed.
Ik denk dat het niet zo moeilijk is, maar zijn er nog adviezen of tips van GV die daar ervaring mee hebben of sites waar ik info kan vinden over het geven van een injectie.
Ik vind het niet eng, dus dat is geen punt, maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen. Dankjewel..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

De billen zijn heel geschikt voor b12 injecties omdat daar de grootste spier zit en de meeste weefselverbindingen.
Probeer wel te vermijden dat je elke keer op dezelfde plek injecteert. Op onderstaand filmpje kun je zien hoe je het aan kunt pakken.
Als je het niet echt durft raad ik je aan om even gauw een afspraak te maken met de huisarts of doktersassistent. Je kunt ze vragen om eventjes met je mee te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
b12 word geinjecteerd in bil of been spier je kan aan partner eerst vragen de spier aan te spannen zodat u kan voelen waar u de injectie moet zetten niet in eens leg spuiten maar langzaam daarna goed wrijven anders vraag u het nog een aan de assistente voor te doen veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de goede plaats te bepalen teken je denkbeeldig een kruis op de helft van de bil, in het ' vakje' rechts boven teken je weer een kruis. Het ' vakje' rechts boven van dit kruis is de plek om te prikken. dit is voor de rechter bil, bij links net andersom.
Spuit snel, bij spuiten in een spier moet je als het ware gooien, als met een dart pijl :).
Zit de naald in de bil, trek de spuit een klein beetje op, dit is om te controleren of je niet in een bloedvat zit, komt er dus bloed mee, de naald iets terug trekken.
Belangrijk is om bij het inspuiten rustig aan te doen, langzaam de vloeistof in spuiten.
Bij het eruit halen zorgen dat je de naald ook vast hebt, niet de naald zelf maar het stukje waarmee het aan de spuit vast zit, dit om te voorkomen dat je de spuit eruit trekt en de naald blijft zitten.
Masseer de plek van de spuit een beetje na het spuiten, hierdoor bevorder je de opname van de vloeistof.
Gebruik 2 naalden, 1voor het optrekken uit de ampul en 1 om te spuiten een natte naald wordt namelijk stroef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al goede uitleg gekregen ik wil alleen nog wel zeggen dat je de plek NIET moet na masseren! En hij kan zelf ook in zijn bovenbeen zetten (kan de assistente zo voor doen) Oja en verwarm het ampul even tussen je handen zodat hij op lichaams tempratuur is wel zo fijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing