Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, langdurig gebruik van laxeermiddelen kan leiden tot verslaving. En in een later stadium tot de vernietiging van de spieren en verlies van controle over de zenuwen in de dikke darm, waardoor de ontlasting uiteindelijk helemaal verstoord wordt en je chronische constipatie krijgt.
Sterke en snel werkende laxeermiddelen zijn alleen zinvol om te gebruiken in heel specifieke gevallen en onder dokterstoezicht.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb anders net te horen gekregen dat ik mijn leven lang Movicolon zal moeten blijven gebruiken. In poedervorm, dat wel. Maar ik denk dat dat ook iets minder sterk geconcentreerd is dan laxeermiddelen in tabletvorm?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annepanne.
Mijn man gebruikt ook Movicolon, maar die heeft kanker.
Dan kan het als medicijn wel goed zijn.
Maar dat is iets anders dan een verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontzettend veel sterkte toegewenst momo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook heel veel sterkte toegewenst van mij!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momopoyolo
En ook ik wil jou en je man veel sterkte toewensen.
Ik hoop dat de vooruitzichten voor je man goed zijn.
Ik weet hoe vreselijk het is als iemand waar je van houd ernstig ziek is.
Mijn moeder was ernstig ziek,en is helaas overleden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve mensen, bedankt voor de wensen. Ik schrijf dat heel makkelijk dat mijn kanker heeft.
Hij heeft het al een poosje en het is heel lastig
en er zijn heel veel nare bijverschijnselen van de
chemokuren e.d.
Maar hij gaat nog niet dood.

Andere antwoorden (3)

Ja, zeker wel.

Het is een algemeen bekend verschijnsel dat veel mensen met een eetstoornis, anorexia patienten,
heel veel gebruik maken van grote doses laxeermiddelen.

Mensen met eetstoornissen zoals anorexia en boulimia gebruik vaak laxeermiddelen om snel af te vallen.
Die denken dan dat als de boel snel doorloopt,
dat dat helpt om af te vallen.

Laxeermiddelen in grote doses zijn van invloed op de menstruatiecyclus en de vruchtbaarheid bij vrouwen.
Het is nooit veilig om in te grijpen op de de natuurlijke lichaamsprocessen. Laxeermiddelen bemoeien zich met het voedsel absorptie-proces en dat kan alleen maar leiden tot gezondheidsproblemen.

Dus als je ze te vaak neemt, dan is dat inderdaad een verslaving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem maar 1 zakje per dag en ik moet er niet aan denken dat ik er nog meer van ga nemen. Ik heb nu al veel last van krampen, volgens mij als gevolg van de (luie) darmen die aan het werk gezet zijn. Ik hoop dat dat nog wegtrekt. En het opgeblazen gevoel dat ik er bij krijg geeft me ook niet echt het gevoel dat ik gewicht kwijt raak. Bleh. Maar ja, het is voor een goed doel, en op doktersadvies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,klopt.
Ik heb als Anorexia-patiënt ook veel en langdurig laxeermiddelen gebruikt.
En daarmee grote schade aangericht aan mijn lichaam/gezondheid.
Mijn menstruatie is ook al een tijd gestopt(ook door ondergewicht) en ik heb veel last gekregen van vreselijke krampen.Ik heb op de grond liggen gillen van de pijn.
In het ziekenhuis zeiden ze dat het zo'n ernstige schade heeft aangericht dat ik nog jaren problemen zal hebben hierdoor.
Ik ben daar nu mee gestopt.
Maar verslavend is het volgens mij niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@karena, verschrikkelijk wat je hebt gehad, maar verslavend is het juist wel! Niet bij een gezond individu die het gebruikt tegen verstopte darmen, maar wel bij een anorexiapatiënt, een psychische verslaving!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@absor
Misschien heb je wel een beetje gelijk.
Maar ik zie het toch eerder als dwangmatig bezig zijn( zoals alles met Anorexia),dan als een verslaving.
Ik heb nu nog steeds de drang om laxeermiddelen te nemen als het even slechter gaat met eten.
Maar ik doe dat niet meer.
Ik heb gelukkig goede medicatie die mij minder dwangmatig maakt.
Laxeermiddelen ontregelen je hele lichaam,vooral bij langdurig en veelvuldig gebruik( zoals ik heb gedaan)
En als ik dan lag te huilen van de pijn, nam ik me iedere keer weer voor het nooit meer te doen.
Maar niet heus..
Ik ben zo blij dat ik hier in ieder geval van af ben!
Je moet laxeermiddelen alleen gebruiken als het echt nodig is.
Ja zeker wel
Want hoe langer je gebruikt hoe meer je Nodig heb. En dan kan je zonder hulp niet stoppen maar pas op want je darmen kunnen lui worden en dan heb je een probleem. Dus begin er niet mee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verslaafd weet ik niet. maar van langdurig gebruik worden je darmen lui zodanig dat je lichaam de laxeermiddelen nodig zal hebben om nog een normale stoelgang te kunnen behouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image