Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doet het ambulancepersoneel wanneer ze op weg naar een spoedgeval iemand aanrijden?

Sturen ze dan een andere ambulance naar het spoedgeval, of naar de aangereden persoon? (Ik neem aan dat ze niet beide slachtoffers mee gaan nemen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Helaas geeft niemand het volledige antwoord.

Bij een aanrijding is de chauffeur verplicht om na te gaan of het een aanrijding is waar letsel bij is voorgekomen. Is dit NIET zo dan rijd de ambulance door als het een spoedmelding betrof!
Is er WEL letsel, dan blijft de ambulance ter plaatse, neemt contact op met de alarmcentrale en laat een andere ambulance aanrijden naar het andere incident. Dan kan er op indicatie ook nog een ambulance worden gestuurd naar de aanrijding.

N.b. Ten alle tijden moet de ambulance doorgeven dat hij een aanrijding heeft gehad aan de alarmcentrale, die zal er sowieso een politie eenheid naar toe sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze een paaltje aanrijden misschien, maar zeker niet wanneer ze een persoon aanrijden. Een ziekenwagen blijft in eerste instantie onderhevig aan de normale wetgeving. Hun taak als ambulance wordt op dat moment ondergeschikt aan hun situatie als "aanrijdend voertuig". In alle gevallen waarvan ik weet heb dat een ambulance betrokken raakte bij een ongeval, werd er steeds onmiddellijk een ander team uitgestuurd naar het oorspronkelijke spoedgeval en in tweede instantie ook naar het nieuwe ongeval (wanneer dat nodig bleek). De betrokken ziekenwagen nam in geen geval nog een patiënt mee terug. Persoonlijk lijkt het me deontologisch ook niet verantwoord dat deze ziekenwagen zich inlaat met patiëntenvervoer in een situatie waarin ze zelf betrokken partij is (zeker niet zoals hierboven beschreven in het voorbeeld als de ambulance zelf iemand aanrijdt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je helaas te weinig kennis van de praktijk en regelgeving hierom. Het is toch écht zo dat wanneer een ambu naar een spoedgeval onderweg is en een aanrijding krijgt hij zal inventariseren hoe de schade aan personen en eigen voertuig is. Is alles veilig en verantwoord om door te rijden zal hij dit doen. De voorwaarde is dat de chauffeur zich kenbaar maak aan de tegenpartij. Daarna moet hij de aanrijdig melden bij de alarmcentrale. Ik heb het verder ook niet gehad over het vervoer van de aangereden persoon met de ambulance, want zodra er gewonden bij zijn mag de ambulance ook niet meer verder rijden. Sowieso omdat je dan weigerd hulp te verlenen en omdat er een onderzoek moet komen. Wat jij voorspiegeld is fout, de prio 1 rit (spoedrit) is belangrijker dan blikschade. Moet je je maar voorstellen dat er iemand van jouw familie een hartstilstand heeft en er pas na een half uur een ambulance krijgt. En dan allemaal voor (lichte) blikschade? Een ambulance heeft een toegestane aanrijtijd van 15 minuten, stel dat op 1 minuut rij afstand van dat adres een ongeluk gebeurd, en de ambu blijft staan en roept een andere op dan is de tijd van doorgeven, alarmeren en uitrukken van de nieuwe ambu al 2 minuten verder (is optimaal). Dan nog een aanrijtijd van 14 minuten, zeer onlogisch. N.b. Dit is bij géén gewonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer hoe makkelijk een vraag niet duidelijk genoeg gesteld kan worden en een antwoord niet snel volledig genoeg is. Ook ik ben ervan uitgegaan dat er sprake is van lichamelijk letsel. Ik mak me over wat schrammen en een paar druppels bloed niet zo druk maar veel meer over wat er aan inwendig letsel kan zijn. Dat heb je niet in een oogwenk getriageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Keesvi, maar daarom is er een brancherichtlijn voor de ambu chauffeurs (stapvoets over kruisingen etc.) wanneer hieraan voldaan word en er is een aanrijding dan kan de verpleegkundige op de ambu een hele snelle diagnose stellen (energetische waardes) door de snelheid en impact met factoren als gordels, welke kant de impact heeft op de auto etc.
Zo kan vrij snel worden bepaald of het verantwoord is om door te rijden of niet, dit is ook de richtlijn bij de overige hulpdiensten dus dan is het voor een verpleegkundige piece of cake :)

Andere antwoorden (3)

In dat geval worden twee nieuwe ambulances uitgestuurd.

Eentje zal naar het oorspronkelijke slachtoffer rijden en een tweede naar het ongeval met de ambulance.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het helaas geregeld gebeurt.
Sowieso zal die eerste ambulance niet doorrijden naar het oorspronkelijke slachtoffer: daar wordt onmiddellijk een andere ziekenwagen naartoe gestuurd.
En afhankelijk van hoeveel slachtoffers er zijn bij de nieuwe aanrijding, worden ook naar deze plaats (nieuwe) ambulances gestuurd. Normaalgezien neemt de ziekenwagen die iemand aanreed niemand mee. Zij moeten eerst de aanrijding afhandelen.
Als een ambulance iemand aanrijdt, moet er een andere ambulance komen om de aangereden persoon naar het ziekenhuis te voeren. Een tweede ambulance moet opgeroepen worden wanneer ze op weg waren naar een spoedgeval.
De ambulance die de persoon heeft aangereden kan op dat moment niets meer doen:
-omdat de politie vaststellingen moet komen doen.
-omdat de ambulance mogelijk beschadigd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorrijden na een ongeval mag nooit, ook niet door een ambulance. Er zal een andere ambulance naar het eerste spoedgeval worden gestuurd en, indien nodig, een voor het slachtoffer van het ongeval met de ambulance. Is er sprake van reanimatie of meerdere slachtoffers dan komen er navenant meer slachtoffers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding