Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zwarte plekken voor mijn ogen bij het opstaan, wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb altijd als ik uit lig-houding EN zit-houding opsta dat ik dan totaal zwart zie. (ongeveer 5/10 sec) Het is heel vervelend want ik val hierdoor soms en ik ben ook al een aantal keer flauwgevallen hierdoor...
Ik heb al tests gedaan in het ziekenhuis maar daar kwam niks uit...
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen??

...

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meest voor de hand liggende oorzaak is orthostatische hypotensie. Dat komt nogal eens voor bij lange, magere mensen met een normale tot lage bloeddruk. De oorzaak is dat de bloeddruk zich bij snel opstaan niet snel genoeg herstelt in je hoofd. Dat veroorzaakt heel even een zuurstoftekort waardoor je duizelig wordt. Remedie is om langzamer op te staan uit stoel of bed. Is je bloeddruk ooit al eens liggend en staand gemeten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn bloeddruk is alleen zittend gemeten, en die was goed. Ik ben niet lang.. maar wel mager.
Bedankt voor uw antwoord. : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, het gaat hierbij dus om het verschil tussen liggend en staand, bij voorkeur na een poosje liggen. Verschil tussen zittend en staand kan ook maar is natuurlijk minder significant.

Andere antwoorden (4)

een lage bloeddruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je ergens een vernauwing in een ader, in je hals wellicht?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dit ook,als ik heel langzaam overeind kom heb ik er veel minder last van.komt door de verandering in bloeddruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het langzaam opstaaan helpt misschien maar 50 % van de keren dat ik opst.. : ( ben jij ook al is flauwgevallen en gewoon gevallen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben ook wel eens echt flauwgevallen,kwam bij met mijn hoofd tegen de wasmachine,kreeg zwarte vlekken tijdens het vooroverbukken om de was eruit te halen.
Het langzaam opstaan helpt een beetje maar altijd minder erg dan in 1 keer opstaan,dan sta je te tollen op je benen.
weet niet hoe oud je bent en hoelang je daar al last van heb maar ik heb dit zeker al 25 jaar.ook met sporten heb ik er veel last van en denk vaak tegen de vlakte te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 16 jaar en heb het ongeveer 3 jaar. Ik ben tegen de kast aangevallen vorige keer.. Ik heb het ook met het voorover bukken ja bijvoorbeeld met veters strikken :(
Het zou een te lage suikerspiegel kunnen zijn. Daar kan je duizelig van worden bij het opstaan en zwarte vlekken zien. Ook een te laag ijzergehalte in je bloed kan een reden zijn. Daar kan je ook van flauwvallen.

Als dit alles al moest getest zijn in het ziekenhuis, kan een oorzaak ook nog zijn, dat je misschien heel erg transpireert, waardoor je veel zout verliest. Dan kan een mespuntje zout soms helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding