Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb reuma en wil gaan hardlopen. Is dat verstandig?

Om wat aan mijn conditie te doen en af te vallen, wil ik eens kijken of hardlopen wat voor mij is. Ik heb reuma en nu twijfel ik of het verstandig is om dit te gaan doen, zonder coach of andere begeleiding. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien verstandiger om dat met je arts te overleggen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met je reumatoloog. Neem ook eens contact op met het lokale zwembad. Veel zwembaden hebben 1 keer per week zwemmen met een extra hoge watertemperatuur, speciaal voor mensen met reuma of andere aandoeningen.
Neem ook eens contact op met MEE: http://www.sportenhandicap.nl/default.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus gaat naar een soort sportschool. Daar kunnen ze veel beter inspelen op jouw specifieke mogelijkheden en beperkingen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Beweegactiviteiten met een hoge intensiteit zijn erg effectief in het verbeteren van het uithoudingsvermogen en spierkracht, maar zijn ook gewrichtsbelastend. Voorbeelden van beweegactiviteiten met hoge intensiteit zijn:

-voetbal, hockey, waterpolo
-volleybal
-tennis of badminton
-groepsactiviteiten zoals aerobics en aangepaste beweegactiviteiten
-hardlopen

Hardlopen belast de heupen, knieën en enkels.

Of u dit soort activiteiten kunt ondernemen en welke activiteiten geschikt zijn voor u, zal van een aantal factoren afhangen. Uw reumatoloog of fysiotherapeut/oefentherapeut kan u adviseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sporten die wel geschikt zijn, zijn bijvoorbeeld:
-wandelen
-fietsen
-zwemmen of bewegen in warm water
-Nordic Walking
-yoga
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige, d.w.z. als levenspartner van een reumapatiënte, kan ik je zeggen dat dat een bijzonder slecht idee is.
Hydrotherapie en aangepaste droge therapie zijn wel goed voor je.
Het afvallen zul je dan moeten proberen te bereiken, door op dieet te gaan.
Ben het overigens helemaal eens met het antwoord van mijn voorganger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is een fout plan.
Veel te belastend.
Misschien bied de fysiotherapeut in jouw buurt de mogelijkheid om onder begeleiding te trainen.
Hij of zij hebben er alle verstand van hoe om te gaan met reuma en sport.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image