Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om door of alleen je neus in en uit te ademen of door alleen je mond?

en zo ja, waarom?

Heel vaak hoor je dat je door de neus in moet ademen en door de mond uit. Ik adem eigenlijk in ontspannen toestand (computer/tv ets) door mn neus in en uit. Als ik bijvoorbeeld lichamelijk werk verricht of wandel (ik loop heel snel) adem ik altijd door mijn mond in en uit omdat ik via mn neus niet genoeg lucht binnenkrijg dan. Maar nooit dus in via neus, uit via mond. Is dit nou echt afwijkend of slecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Ik heb hetzelfde, maar het is beter om door je neus in te ademen en door je mond uit. Je neus functioneert bij het inademen als een soort filter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je neus heeft neushaar, slijmvlies en amandelen.. deze zorgen er allemaal om rotzooi uit je te houden.

door je mond uitademen geeft minder weerstand en zorgt ervoor dat je je "gebruikte" lucht niet in je neus blaast, om hem er vervolgens weer uit te zuigen..

bij rust merk je weinig van dit alles, maar zodra je je gaat inspannen merk je dat je bij het ademen door je neus al snel benauwd word.

en als je hard fietst en door je mond ademt krijg je vanzelf een vliegje in je strot.. maar ook ziektekiemen etc worden niet door je neusslijmvlies tegengehouden (snot plakt, zodat alles wat je niet in je longen wilt er in blijft hangen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je neus ademen is beter. De neus heeft verschillende functies: het maakt lucht warm voordat het je longen in gaat (minder kans op ontstekingen in oor en keel), het filtert de lucht van stofjes en zorgt ervoor dat je minder lucht inademt, waardoor je minder koolzuur verliest.

Daarnaast heb je, als je van jongs af aan niet hebt geleerd door de neus te ademen, soms een hangende mond; de spieren zijn verslapt.

Als je (bijna) nooit door je neus ademt, is je neusgat van binnen kleiner. Je kunt dus niet in één keer overstappen van mondademhaling naar neusademhaling. Je kunt het wel trainen! Neem bijvoorbeeld een bepaald moment per dag waarop je je voorneemt om een aantal minuten door je neus te ademen (of alleen in te ademen). Daarbij kun je eventueel iets in je mond stoppen zodat je wel 'moet'. Verhoog dit aantal minuten elke dag en op een gegeven moment zal het vanzelf gaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De functie van ademhalen is juist dat je goed uitademt en dat lukt niet zo goed via je neus als via je mond. Dat mensen perse via de neus moeten ademhalen ben ik het niet helemaal mee eens. Ademhalen gaat automatische. Je kunt het idd bijsturen maar het opnieuw aanleren kost echt wel meer tijd en de boel dichtstoppen is geen oplossing lijkt mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo worden mensen alleen maar benauwd als ze hun mond dichtstoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag het natuurlijk best met me oneens zijn :) Maar ik heb een tijdje logopedie gestudeerd. Ook staat het in elk logopedieboek dat je zult vinden.
Ademhalen gaat automatisch ja. De manier waarop dat het beste kan, gaat niet altijd vanzelf. Kinderen die altijd door hun mond ademen krijgen vaak een hangende mond, krijgen daardoor spraakproblemen en oorontsteking (kinderen die buisjes hebben, ademen vaak ook door de mond, gaat vaak samen).
En ja, natuurlijk is het in het begin moeilijk om door je neus te ademen als je dat nooit écht gedaan hebt. Maar daarom noemde ik ook het woord 'trainen': dus de eerste dag maar eventjes, de tweede dag iets langer, net zolang tot je een grotere opening achter in je neus hebt waardoor je neus zijn werk kan gaan doen!
In principe maakt het niet uit hoe je ademhaalt, ti's maar net wat je fijner vindt. Je neus heeft inderdaad een natuurlijk filter dus wordt je daarom altijd aangeraden om door je neus in te ademen maar door je mond weer uit. Deze manier van ademhalen, door je neus in en mond weer uit, wordt toegepast als mensen dreigen in hyperventilatie te raken of problemen hebben met het ademhalen. Probeer het zelf maar eens. Als je op deze manier gaat ademhalen moet je er veel meer bij na denken en wordt je ademhaling wat rustiger. Sommige mensen halen niet voldoende zuurstof binnen tijdens het Adèmhalen, dit omdat ze te oppervlakkig en/ of te snel ademhalen. Vandaar dus dat het aangeraden kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.adviesallergie.nl/ademhaling.html Deze site is gericht op mensen met allergische klachten ouderdom etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, uitademen door je neus heeft niet echt een toegevoegde waarde. Het is alleen zo dat de meeste mensen dat wel doen als ze door hun neus ook inademen, omdat je daar dan minder over hoeft na te denken. Samengevat: bij het inademen is de neus beter, bij het uitademen maakt het niet uit.
Mondademhaling word inderdaad gezien als 'slecht' voor de gezondheid.
Maar de manier waarop jij dat doet, slechts bij lichamelijk inspanning, is in principe verwaarloosbaar. Zolang je maar niet constant aan het mondademen bent vallen de gevolgen waarschijnlijk wel mee.

Over die gevolgen is veel bekend, die zijn o.a.:
-meer kans op longinfecties
-verslapping van de ademhalingsspieren
-neusontstekingen en neusbijholte-ontstekingen
-tandvleesafwijkingen, tandvleesontstekingen en tandbederf
-uitdroging amandelen met als gevolg amandelontsteking of vergrote amandelen
-meer plakvorming op tanden en kiezen
-verminderde neuspassage
-gevoelige en geïrriteerde slijmvliezen
-verminderde reuk en smaak, snurken en neusspraak
-verhoogde kans op oorontstekingen

Dat is een behoorlijk indrukwekkende lijst van klachten.
Hoe het kan dat mondademhaling dit allemaal kan veroorzaken word heel goed uitgelegd in een patiëntenfolder van KNO-artsen, de link naar die folder staat bij de bron.

Een makkelijke remedie om mondademhaling tegen te gaan is het gebruiken van (suikervrije) kauwgom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image