Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe geef je iemand met weinig zelfvertrouwen, meer zelfvertrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Complimentjes geven op gebieden waar je zeker van weet dat ze/hij het leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aandachtig luisteren zodat de persoon zich gewaardeerd voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met weinig zelfvertrouwen is een kei in het weerleggen van complimenten (bijv.: dat zegt ze alleen maar om te slijmen of om me op te beuren).

Ook zal diegene tegenover elk compliment "tig" dingen kunnen verzinnen waar hij/zij zichzelf slecht in vindt of waarin diegene denkt dat hij/zij tekort schiet.

Ik denk dat je vertrouwen aan iemand geven op den duur het beste werkt. Zo kun je aangeven dat diegene veel betekent voor je of voor zijn omgeving.

Als je toch een compliment geeft (wat dat doen veel mensen uberhaupt te weinig), focus je dan op hoe iemand is of doet, niet alleen maar op het uiterlijk.

Ik hoop dat diegene zichzelf toe gaat staan om te geloven dat hij/zij er mag zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf heel weinig zelfvertrouwen gehad maar heb hier ZELF aan moeten werken. Niemand anders dan ikzelf kon me dit geven en dit was een heel proces..
Natuurlijk kun je wel zo iemand behulpzaam zijn. In mijn ogen bereik je het meest met eerlijk met iemand omgaan. Dus niet alles maar tof en goed vinden van die persoon omdat je hem of haar niet af wilt kraken, maar eerlijke complimentjes geven en het ook gewoon eerlijk zeggen als iets wat minder is.

Toegevoegd na 30 minuten:
Oh, en maak het (gebrek aan) zelfvertrouwen bespreekbaar! Cliché maar praten helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand zei mij ooit, toen ik complimentjes weerlegde, en vroeg "is dat wel echt zo?", dat als iemand mij een compliment geeft ik enkel hoefde zeggen "Dank je wel"

Omdat je het eigenlijk heel eng vind en daarom helemaaaaaaaaaaaaaal eigenlijk niet dankbaar bent voelt dat heel nep. Maar later voelt dat goed. En ook al zou iemand erover liegen, als jou het goed doet voelen is het de waarheid.

Wees eerlijk, laat diegene zelf het werk doen. schroom niet om complimentjes of een knuffle te geven, maar denk ook aan jezelf...

iemand met weinig zelfvertrouwen kan destructieve relatie het beste vermijden. hij/zij kan het beste dingen gaan doen die haar blij maken, en met mensen omgaan waar ze zich ok bij voelt. Niet iemand die alleen maar kritiek heeft. Das zeer destructief dan.

Zoek eens op "van jezelf houden" hier op GV... kom je ook nog mooie vragen tegen als het goed is, waar je tips uit kunt halen. Zodra zij meer van zichzelf leert houden krijgt ze dat ook vanzelf meer.
En dat begint met kleine dingen. jezelf trakteren op wat moois of lekkers of leuks. Je wat langer douchen en je huid goed behandelen met een lekkere geurende olie of wat anders. tv,pc en foon uit en lekker met wat lekkers onderuit op de bank een boekje lezen. In je uppie uit eten gaan, in je favoriete restaurant. In je uppie een wandeling maken. een nieuwe cursus doen. Ze weet vast wel dingen die ze leuk vind. Forceerr niet, ze moet het zelf willen..

Toegevoegd na 39 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-jezelf-houden.29861
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met de ander om, geef diegene alle liefde die je kunt geven. Waardeer de ander voor wie zij nu werkelijk is. Niet om diegene die zij aan de buitenwereld toont, maar diegene die zij werkelijk van binnen is.

Zodra de ander merkt dat jij oprecht bent en jij de ander ziet zoals ze werkelijk is. Dan zal die ander vanzelf merken dat het ok is om zichzelf ook te tonen. Het is 'veilig' bij jou.
En als het bij jou veilig is, misschien zal het dan in andere situaties ook 'veilig' zijn.

Meer kan je niet doen. De ander moet zelf uit zijn 'grot' komen. Het enige wat jij kunt doen is bij die ingang gaan staan en de ander op zijn gemak stellen. "Kom maar naar buiten, het is heerlijk hier."
En zolang ze niet wil of durft, dan kan jij heerlijke tegen haar praten over van alles en nog wat. Houdt haar dan maar gezelschap.

Laat de ander ook 'wennen' aan complimenten krijgen. Geef maar lekker veel complimenten. En als jullie willen ook lekkere knuffels. Maak het een veilige omgeving. Laat haar zichzelf ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing