Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe oud ben je officieel een puber?

ben je nou al een puber op je 12e? of later pas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Wat mij betreft ben je een puber als je in de puberteit zit. En dat merk je aan meerdere dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschilt volgens mij per kind. Een tiener ben je vanaf 13 en volgens mij ben je dan ook een puber
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord Officieel komt uit het Latijn Officium, en dat betekent: werkplaats, kantoor, verplichting.

Puber is een bepaalde fase in de ontwikkeling van je persoonlijkheid; daar heeft een kantoor niets mee te maken. Ze kunnen daar zeggen wat ze willen.

Je merkt wel veranderingen aan je lijf, en dat je je gaat afzetten tegen je ouders, terwijl je ze nodig hebt. Dan zit je in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pubertje, als je conflicten krijgt met je ouders, als je ze stom gaat vinden en als je jezelf ook stom vindt, ga er dan maar vanuit dat je in de puberteit bent. Ik zou me er verder niet zo druk om maken. Puberteit is iets wat ouders en andere volwassenen bedacht hebben. Dan kunnen ze jouw tegendraadsheid een naam geven en dat maakt het wat makkelijker voor je ouders om er mee om te gaan.Wat jou zelf betreft, groei maar lekker op, ontwikkel jezelf geniet van de dingen om je heen, baal af en toe van jezelf en je ouders, vind jezelf af en toe maar eens lekker stom, kortom, en ga maar lekker ´puberen´.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meisjes eerder dan jongens. Meisjes ongeveer 10 jaar en jongens 12 jaar
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing