Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat mijn vriendin nagels bijt?

Een vriendin van mij bijt enorm nagels.
Onder de lessen hebben we haar al zo vaak verboden, maar het heeft geen zin.
Op school hebben we haar hand eens onder een microscoop bekeken.
Ze was al helemaal in haar vlees aan het kauwen.
Ze heeft alles al geprobeert, vieze nagellak, nepnagels.
Maar niets helpt!

Nu is mijn vraag:
Hoe kan het dat ze nagels bijt?
Wat kan haar helpen te stoppen?
En heeft nagelbijten gevolgen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar ze stopt ook niet, het wordt alleen maar erger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Maak foto's van het slagveld
Het mooie van het stoppen met nagelbijten is dat je de voortgang kunt vastleggen met foto's (jammer dat dit voor stoppen met roken niet gaat, of het zouden longfoto's moeten zijn). Maak op de dag dat je begint foto's van alletwee je handen. Maak in het vervolg elke week nieuwe foto's.

Maak je korte nagels zo mooi mogelijk
Bewerk je korte nagels met een nagelvijl, totdat zo veel mogelijk oneffenheden weg zijn. Duw na het douchen voorzichtig je nagelriemen terug, zodat je de 'halve maantjes' weer ziet. Je nagels lijken dan langer. Breng dan (voor dames) doorzichtige nagellak op - dit is al een eerste verbetering. Hoe beter je nagels eruit zien, hoe minder je de neiging hebt om ze weer aan te vallen.

Zoek een nieuwe gewoonte
Ex-rokers gaan meer snoepen, maar wat doen ex-nagelbijters? Dat mag je zelf bedenken, maar kies een onschuldige gewoonte. Steeds als je de neiging voelt om aan een nagel te gaan zitten, kies dan voor de vervangende handeling. Pulk aan je haar, of knars lichtjes met je tanden. Of pak een kauwgum. Zo kun je de nerveuze energie kwijt zonder dat je nagels het slachtoffer worden.

Kies extra beschermde nagels uit
Kies een nagel, of een paar nagels, uit die extra bescherming nodig hebben: daarop mag je onder geen omstandigheid bijten! Probeer natuurlijk ook van de ander nagels af te blijven. Maar in het geval van zware stress is het toelaatbaar dat je daar even aan zit. Als je maar niet aan de extra beschermde nagels zit! In de loop van de weken voer je het aantal beschermde nagels op. Aan het eind hebben alle nagels die status.

Denk aan de voordelen
Prent je af en toe de voordelen in. Bedenk hoe mooi lange nagels er uit zien: je handen lijken slanker en langer. Denk aan de dingen die je weer kunt doen met lange nagels: gitaarspelen, deksels openkrijgen, etcetera.

Geniet van het resultaat
Na een week of drie mag het resultaat van je inspanningen er zijn. Vergelijk de foto's van dag 1 met hoe je nagels er nu uit zien. Zie hoe mooi ze zijn en wees er trots op. Gebruik de aanblik van je mooie nagels als motivatie om door te gaan. Als je voortaan nog de aandrang voelt om op je nagels te bijten, kijk er dan op dat moment naar. Het kijken wordt dan de nieuwe gewoonte, en wat een plezierige!
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een erg goede tip(+ van mij), vooral dat je niet gelijk met alle nagels hoeft te stoppen, maar bijvoorbeeld alleen nog maar aan je pinken knabbelt. Je kunt ook je nagels met acryl laten versterken of zelfs direct laten verlengen, door de acryl bijt je denk ik niet doorheen. Je nagels kunnen dan rustig groeien en ze splijten of scheuren dan ook niet, zodat dat ook geen reden van bijten hoeft te zijn.

Andere antwoorden (7)

zou kunnen uit nerveusheid, of gewoon simpelweg omdat het een gewoonte voor haar is, net zoals duimen voor kleine kinderen, ofzo.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevolg is dat je nagels er door beschadigt worden.

Afleren kan ze een vijltje voor meenemen, of nagelschaartje, zodat elke keer als haar nagels lang genoeg zijn om te bijten, ze haar nagels zo verkort dat ze niet meer er af te bijten zijn.

Schnappie?:P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
me buurmeisje heb er ook last mee gehad. opeens toen ze ouder was stopte het. ik denk als ze ouder is stopt het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoonte, nervositeit, er zijn meerdere redenen om dat te doen, bytex helpt wel, smaakt heel vies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is nagels bijten een teken van nervositeit en moeilijk af te leren.
Op zich kan je weinig anders doen als haar er steeds op wijzen dat ze bijt, want 8 van de 10 keer zal ze helemaal niet in de gaten hebben dat ze bijt..
Wat haar zou kunnen helpen is, proberen er achter te komen waarom ze nerveus is en de onrust van haar weg proberen te nemen. Vaak ligt de oorzaak wel iets dieper trouwens. Nagelbijten zorgt ervoor dat je nagels dusdanig beschadigt worden, dat je jaren nodig hebt om dat weer mooie nagels te laten worden. En... het staat natuurlijk alles behalve mooi....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is iets bij drogisten waardoor haar handen dan vies gaan smaken en hwt niet meer lekker ruikt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand en die had er ook vreselijk last van. uiteindelijk lasbze ergens dat tijgerbalsem helpt want als je dan gaat.bijten brand het heel erg dus dat zal het wel afleren. ook is er indd bij de drogist wat te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, is dit een zeer hardnekkige gewoonte, (lees verslaving). Ik hoor al meer voorbeelden waar ook dat vreselijk smerige spul niet helpt.

Wat ik haar kan aanraden is: koop een paar hele dunne katoenen handschoenen en draag die dag en nacht.

En, als ze durft, zeg het gewoon eerlijk tegen iedereen WAAROM ze ze draagt.

Na 2-3 weken zou ze toch weer wat nagels kunnen krijgen, dan kan ze oefenen af en toe uit. Maar alleen als ze heel bewust iets doet, bijv tijdens het eten.

Lessen op school zijn DODELIJK voor dit soort nare gewoontes, zit je naar dat bord te staren met je gedachten daar, zit je ondertussen geheel onbewust op die nagels te bijten.

Je zou het bijna een reflex kunnen noemen die VOORAL bij verveling en stress komt.

Zelfs als dit helpt en ze de dwang wat kwijt raakt loopt ze een groot risico dat ze een half jaar later in een periode van stress "opeens" ontdekt tot haar grote schrik dat ze het weer doet. Echt het is een ramp.

Maar die handschoentjes werken, je moet ze alleen wel dragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS over de gevolgen. Nagelbijters worden door iedereen gewezen op de vreselijke risico's die ze lopen. Zelf wil ik niet zeggen dat het nooit kwaad kan (het zijn wel wondjes dus in theorie heb je echt meer kans op infectie). Ik ken echter een persoon waar de vingers er al 30 jaar gruwelijk uitzien en zover ik weet heb ik nog nooit iets gehoord over ernstige klachten ed. Dus het is niet gezegd dat je er ALTIJD iets door oploopt
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image