Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel slaap heb ik nodig op een dag?

Ik ben een meisje van 16.. Heb meer dan een jaar een slaapprobleem gehad: sloeg weleens twee nachten slaap over. Heb er nu nog altijd last van, de hele ochtend moe op school.. Als 'k eens een keer vroeg naar bed kan, laten we zeggen; om 10uur, en de volgende ochtend om 7 uur opsta, ben ik in de klas kei-moe. Maar dat is toch meer dan genoeg, die 9 uurtjes? Ik bedoel, ben 16, moet van alles doen op zo'n dag dus kan er niet voor kiezen om zo vroeg naar bed te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Klinkt lullig, maar ja, pubers hebben een periode (paar jaar) waarin ze MEER slaap nodig hebben dan jongere kinderen, en wel omdat hun hersenen en hun lichaam zo'n grote ontwikkeling doormaken.

Daarnaast hebben ze naast school ook vaak nog eens heel veel (vaak overbodige) extra activiteiten die (mentaal) energie vreten, en is het helemaal niet gek om ineens weer (even) behoefte te hebben aan tien uur slaap per dag.

De meeste pubers 'lossen dat op' door in het weekend tot ver in de middag door te slapen (na te laat op te zijn gebleven natuurlijk) en gewoon af en toe te klagen over moe-zijn. Met een jaar of twee, drie is het meestal wel over.

De combinatie wel moe zijn / niet kunnen slapen is op die leeftijd ook berucht, en heeft veel te maken met gebrek aan ontspanning-door-inspanning (te weinig beweging dus) en het voor het naar bed gaan (met name de laatste twee uur) kijken naar beeldscherm (teevee, computer, telefoon). Alleen al het niet-teevee kijken lost de meeste (in)slaapproblemen al op., zeker in combinatie met een half uurtje (minimaal) lichaamsbeweging per dag. Ook daarvoor echter moeen de meeste pubers zin maken, waar je natuurlijk weinig trek in hebt als je al zo moe bent. De winst is echter het offer meer dan waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met je probleem zou ik sowieso naar de huisarts gaan, die kan je verder helpen. Het klinkt een beetje als pfeiffer, die vermoeidheid die je noemt.
Per dag moet je tussen de 9-11 uur slaap krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol je zei 9-11
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja 9-11 betekent 9 tot 11
Iedereen heeft verschillende aantan uren slaap nodig maar 9 uur voor een 16 jarige is erg weinig ik zou naar de huis arts gaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij niet heel weinig eigenlijk.
8 uur is gemiddeld genoeg, maar is per persoon verschillend. Jouw bedtijd en tijd om op te staan zijn vrij normaal, misschien een lichte vorm van pfeiffer?? Komt veel voor op jouw leeftijd, de dokter kan dut Voor je uitzoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens moet om voldoende te functioneren minimaal 4 uur slaap krijgen per nacht, alleen dan voel je je wel echt moe, dus om lekker uitgerust op school te verschijnen zul je toch minimaal 8 uurtjes slaap moeten pakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga om 9uur naar bed dus dan slaap je 10 uur per nacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk ook dat je lichaam even tijd nodig heeft om aan een nieuw ritme te wennen. Bijvoorbeeld: als je altijd 6 uur per nacht slaapt en dan 10 uur, dan kun je veel moeër zijn dan al die tijd dat je 6 uur per nacht hebt geslapen. Hou je ritme dus vol, dus geen rare uitschieters naar korte of te lange nachten. Ik denk dat voor jou 9 uur genoeg is. Mocht je na twee weken evenwichtig geslapen te hebben nog steeds moe zijn, dan moet je maar even naar de dokter gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen hebben de jongste kinderen het meest en 50+ het minst slaap nodig. Per persoon scheelt het ook nog een beetje, maar als je niet echt een feestbeest uithangt en er al zo lang last van hebt, zou ik op een gegeven moment toch even naar de huisarts stappen. Ik weet verder niet of je evt. last van stress of spanningen hebt, dat kan de boel ook aardig in de war schoppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook 16, heb ong. 6 uur slaap per nacht en heb nooit problemen gehad. (jongen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding