Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blaren doorprikken op je lip kan dat?

Hoi kan je een blaar doorprikken op je lip ik heb er namelijk heel veel last van. Antwoorden zijn altijd welkom :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

je weerstand is iets te laag en de beste methode is met puur alcohol aanstippen.heb ik van een drogist.ontsmet en is de beste manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

is het een blaar of een koortslip ?
koortslip kan je aan tippen met alcohol te krijgen bij apotheek (niet die van de slijter)
blaar denk ik niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het is zachtjes. Als er geen gevoel in het bultje zit, is het een blaar en kun je voorzichtig doorprikken. Wel boven een wasbak, niet inslikken ;€
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let heel goed op dat het geen koortslip is! Als je die doorprikt dan zit je hele mond straks onder de vieze gele korstjes. Een koortslipblaar voelt heel gespannen aan. Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik de blaar gewoon laten zitten en er een koortslippleister overheen doen. Die zijn te koop bij de drogist. Zij kunnen ook even kijken of het een gewone blaar is of een koortslip. Maar nu ik erover nadenk, hoe zou je een gewone blaar op je lip kunnen krijgen? Er is immers geen langdurige wrijving. Dus de kans is groot dat het een koortslip is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blaren op een lip duiden inderdaad meestal op een koortslip. De enige andere mogelijkheid die ik nog kan bedenken is dat je iets gloeiend heets hebt gegeten of gedronken, maar dan had je ook last van blaren in je mond en keel.
Google eens op herpes simplex, dat is het virus dat het veroorzaakt. Als je dat eenmaal hebt, raak je het nooit meer kwijt. Elke keer als je erg moe bent, ziek bent of op andere wijze een verminderde weerstand hebt, steekt het virus de kop op. Vandaar de naam koortslip: als je koorts hebt, grijpt dat virus zijn kans.
Het vocht uit een koortslip is vreselijk besmettelijk. Dat kan door zoenen, maar ook als je met je vingers er aan zit en vervolgens andere mensen op zachte, weke stukken huid aanraakt. Of als je zelf met die besmette vingers in je ogen wrijft, dan raken die ook besmet. Of met besmette vingers een tampon inbrengt, of noem maar op. Voor jonge baby's kan het virus zelfs dodelijk zijn. Uitkijken dus.

Maar er is hoop. Ik heb het zelf al jaren en herken door de ervaring de eerste tinteling in mijn lip al. Dan plak ik meteen een koortslippleister. Er is ook koortslipzalf, die verkort de tijd dat je pijn hebt enkele dagen, maar verder doet het dan nog steeds zeer. De koortslippleister (zie foto) haalt de tinteling helemaal weg en vanaf het moment dat de pleister er zit doet de lip praktisch geen pijn meer. Ze zijn te koop bij drogist en apotheek. Probeer het maar eens. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing