Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 1.62 m en 13 jaar, ik wil graag 1.70 worden. Maar door wat te eten word je de lengte?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Geen enkel sorrie. Maar je bent pas 13 dus je kan nog verder groeien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke lengte je uiteindelijk wordt heeft heel weinig te maken met wat je eet.
Je genen (het erfelijk materiaal dat je van je ouders hebt gekregen) bepaald welke lengte je kunt worden. Goed eten zorgt ervoor dat je die lengte ook bereikt, maar als je beide ouders maar 1.60 m zijn is de kans dat jij 1.70 m wordt redelijk klein.
In het algemeen kun je zeggen dat je als meisje net iets groter wordt dan je moeder, en als jongen net iets groter dan je vader. Maar ook daarop zijn afwijkingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Slechte voeding (zoals bij verwaarlozing van kinderen of in de hongerlanden in Afrika) zorgt ervoor dat je je uiteindelijk mogelijke lengte niet bereikt.

Als je ouders trouwens beide 1.80 m zijn, dan ga je binnen een jaar of 2 over die 1.70 m heen.

Het enige wat je kunt doen is rustig afwachten en wel gezond eten, omdat daar meer van afhangt dan alleen je uiteindelijke lengte...

Smakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wacht eerst maar eens tot je een jaar of 18 bent - als je een klein beetje bent uitgegroeid.

Toegevoegd na 6 minuten:
...Of veel eten iets waar traditioneel groeihormonen in zitten. Melk, vlees, eieren, waarschijnlijk. Maar of dat gezond is...
Men denkt dat de Nederlander gemiddeld zo lang is vanwege de hoge hoeveelheid groeihormonen in ons Nederlands voedsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gezond eten,sporten en verder hopen dat je nog een keer "doorschiet". Je lengte is DNA bepaald en daar kun je verder weinig aan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt geen voedsel eten waarmee je langer word..
Je kunt wel gezond eten, dat is goed voor je en als je 13 bent dan ben je nog in de groei...

Als mensen heel erg last van overgewicht hebben dan lijken ze kleiner maar dat is echt als je heeeeeel erg breed bent..

Ik heb altijd het idee dat melk drinken goed voor je is omdat daar calcium en kalk in zitten die goed zijn voor je botten..

Ik denk dat het belangrijkste is om gewoon gezond te eten.. zodat je genoeg vitaminen, bouwstoffen en mineralen binnekrijgt zodat je lekker kan groeien.

( En met hele hoge hakken van 8cm ben je ook gewoon 1.70 hoor ;))

Liefs, Blossom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je lengte wordt niet beïnvloed door wat je eet. Hooguit in negatieve zin: bij veel te weinig, of heel eenzijdige voeding blijf je korter. Maar daarvan zal bij jou geen sprake zijn.

Je kunt hooguit hopen dat je nog een groeispurt krijgt. Zo rond 14, 15, zelfs 16 jaar is dat heel goed mogelijk.

En anders: waarom zou je persé die paar cm erbij moeten hebben? Ben je dan een beter mens? Accepteer je lengte. Of je nu 1,63 wordt of 1,83.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je geen invloed op ; sorry. Trouwens, je hebt nog geluk ; mijn dochter is bijna veertien en nu 1.55. We hopen echt dat ze de 1.60 gaat halen, maar meer zit er ECHT niet in. Natuurlijk eet ze niet als een bouwvakker, maar zou ze dat wel doen, dan komt het er voornamelijk in de breedte bij, en niet in de lengte.

In ieder geval is het wel belangrijk dat WAT je eet, goed eten is. Van chips en chocola wordt je zeker niet groot, eiwitten is wat je voornamelijk nodig hebt ; dat is je bouwstof. Daarnaast heb je natuurlijk brandstof (koolhydraten) en vitamines enzo nodig, maar het enige dat voor de groei kan zorgen is eiwit.

Met een eiwitrijk dieet echter, ga je niet ineens heel erg de hoogte in. Je uiteindelijke lengte is voor een groot deel genetisch en/of al voor je geboorte bepaald. In het geval van mijn dochter heeft het alles te maken met intra-uteriene groeivertraging (dus in de baarmoeder al achterstand opgelopen) en dysmaturiteit die je eigenlijk je hele leven niet meer inhaalt. Haar geboortegewicht was 1050 gram, terwijl een kind van die 'leeftijd' al 170 'moet' wegen. Dat lijkt niks, maar dat is echt een aanzienlijke achterstand. Daar kun je niet tegenop eten meer, al zou je willen.

Als je nog niet ongesteld bent geworden (ga ik er even vanuit dat je een meisje bent) zou het nog kunnen ; na je eerste menstruatie groei je nog ongeveer 10-15 cm door.
Heb je die al achter de rug, dan zit er niet zo heel veel rek meer in, maar moet de 1.70 nog wel haalbaar zijn. Maar uiteindelijk is er niks mis met een lengte van 1.62 ; kijk maar eens goed om je heen hoeveel mensen kleiner zijn dan jij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is mij niet duidelijk of je een jonge dame of een jongen bent maar in geval dat je een jonge dame bent is het zaak in ieder geval niet met de anticonceptiepil te beginnen voordat je bent uitgegroeid ,omdat deze een remmende werking heeft op de lengtegroei,wat je moet eten om de gewenste lengte te halen is minder eenvoudig omdat niet alleen eten je uiteindelijke lengte bepaalt maar ook de genen en wat je stofwisseling met de opgenomen voedingsmiddelen doet. Ook al word je mischien niet langer van het eten wat je eet het blijft belangrijk om zo gevarieerd en uitgebalanceerd mogelijk te eten ,met veel groent en fruit op tijd een zuivelproduct en ook brood niet vergeten(vlees word door sommige beantwoorders als slecht gezien maar ook dat past in een gezonde voeding),als je er niet langer van word heb je in ieder geval een goede start en er alles aan gedaan om langer te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dit een serieuze vraag? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Ieder weldenkend mens (en kind van jouw leeftijd), weet dat je door eten niet in de lengte groeit, maar voornameljik in de breedte en rondte helaas.
Je lengte is bepaald door je genen die je weer van je ouders hebt meegekregen. Grote kans dat, wanneer jouw ouders een normale lengte hebben, jij die ook krijgt. De groeispurt moet bij jou waarschijnlijk nog komen. Als je het nog niet begrijpt raad ik je aan naar de biologiedocent(e) te gaan. Die kan het je haarfijn uitleggen.
En troost je, ik heb een zoon van 14 jaar, die ongeveer 1m55 is, en hij maakt zich nog geen zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding