Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn geobsedeerde mensen gevaarlijk?

4 jaar geleden had ik een maand een "relatie" met een jongen. Die eigenlijk weinig tot niets voorstelde. Ik was 15 en hij 19. Sinds die tijd blijft hij contact zoeken en we zijn ook een tijdje goede vrienden geweest. een tijdje heeft hij me ook overal gevolgd. Hij smst en belt contstant als ik daar niet op reageer wordt hij kwaad. Ook zegt hijdat hij nooit zondeer mij zou kunnen ook niet over 100 jaar. Zou het mogelijk zijn dat hij mij zichzelf of m'n vrienden wat aan zou doen? hij heeft alvaker zichzelf verwond. Dat was na een keer dat ik met een andere jongen had gezoend en hij dat had gezien toen draaide hij door.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Je hebt te maken met een stalker. Iemand die stalkt is niet per definitie gevaarlijk.
Door forensische psycholoog Dr eric Blaauw is een indeling gemaakt op basis van gedrag die het gevaar van de stalker min of meer kan voorspellen.

Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat dit de een Verliefde of romantische stalker (erotomane stalker) is, die zijn het minst gevaarlijk.
Deze stalkers leven vaak in een fantasiewereld waarin het slachtoffer het onderwerp is voor hun romantische of seksuele gevoelens. Ze hebben slechts zelden de bedoeling hun slachtoffer te schaden. Wel vallen ze het slachtoffer vaak enorm lastig met allerlei ongewenste contacten. De stalkers van deze categorie die uit zijn op seksuele doelen zijn gevaarlijker dan die slechts romantische doelen hebben.

Vaak zijn het tieners, maar ook oudere verliefde belagers komen voor.

Een goed en vooral duidelijk gesprek kan deze stalker nog wel eens op andere gedachten brengen. Handel echter zo vroeg mogelijk en volgens het bekende stappenplan. De bekende anti-stalkingbrief is bij deze categorie, zeker in een beginfase, meestal heel effectief.

Zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij hier niet goed bij voelt dat hij zich zo opdringt en jou probeert te claimen zou ik eens heel duidelijk tegen hem zijn en afstand nemen. Zijn gedrag klinkt nogal geobsedeerd. Hij moet verder met zijn leven en jij ook. Als je afstand van hem neemt is het niet jouw zorg meer wat hij verder doet en misschien wil hij het wel dat jij het juist wel doet door zichzelf te verwonden zodat hij weer jouw aandacht krijgt. Deze vriendschap klinkt niet gezond, afstand nemen en geen contact meer opnemen. Hij moet maar hulp zoeken als hij jou niet los kan laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel mogelijk links laten liggen die knaap, of je moet nog wat voor hem voelen of het interessant vinden, dan moet je met hem gaan praten.

Als dat geen optie is: niet op reageren en als hij zich wat aandoet waar jij bij bent de rug toedraaien en een ander over hem laten ontfermen. Als hij zelfmoord wil plegen is dat helemaal zijn eigen verantwoording en niet die van jou. Alsjeblieft, zo min mogelijk aandacht aan schenken, anders vindt hij zich belangrijk en gaat hij door. Een koele houding kan je redden.

Ennuh..... als je dreigt het raam uit te springen.... raam voor hem opendoen, dan word hij wel wakker uit zijn droom en weet hij dat hij je niet in zijn macht heeft of krijgt. Blijf sterk meisje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik bedoel natuurlijk: "als HIJ dreigt uit het raam te springen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij gebruikt emotionele chantage en dat is heel erg voor jou.

Het klinkt ook als een stalker en als je de statistieken moet geloven zijn veruit de meeste uiteindelijk niet agressief of gevaarlijk.

Echter..... er is nooit een 100% score hierop maw er is er ook altijd één tussen die uiteindelijk toch rare dingen doet. Ik zou het hier zelf toch spaans benauwd van krijgen als is de kans dat er iets naars gebeurt toch wel klein.

Heb je iemand waarmee je hierover kunt praten. Een ouder of evt een leraar op school. die kennen de situatie mogelijk een beetje en kunnen beter helpen wat je nu moet doen
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Volstrekt negeren, adviseer ik je. Zo iemand moet je niet in je kennissenkring willen hebben. Dergelijke types kunnen zichzelf EN anderen iets ergs aandoen, en vaak ook nog op een manier dat jij je daar schuldig over voelt. Hij is ook niet te helpen, voorspel ik. Dus steek je energie in andere dingen. En voor een 'relatie' is-tie al helemaal niet geschikt. Dan verwacht je toch wederzijds respect en 'meer willen geven dan nemen'?
In sommige 'culturen' is dit vaak voorkomend gedrag, en ik heb van nabij meegemaakt dat je daar veel ellende van kunt krijgen.
Dus nogmaals: ver wegblijven van die gozer. (en dat ook niet tegen hem gaan zeggen, maar gewoon DOEN)
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik zou toch echt op mijn hoedde blijven, dit soort lui kunnen onvoorspelbaar zijn. Vaak zijn t controlefreaks en willen de touwtjes in handen houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding