Hoe om te gaan met een vader die snel uit zijn slof schiet?
Mijn vader wordt al zo lang als ik me herinner heel snel kwaad. Of kwaad, het zijn korte, snelle momenten waarin hij ineens explosief reageert. Meestal gebeurt het echt zomaar - er hoeft maar iets kleins te gebeuren (naar mijn idee) en hij gaat door het lint. Dan begint hij te schreeuwen en schelden en het is heel heftig. Ik merk dat ik het sinds ik uit de puberteit ben (toen ik zelf ook nog zo was) echt niet meer trek en dat gevoel wordt steeds erger.
Ik ben nu tweeëntwintig en moet noodgedwongen weer een tijdje bij mijn ouders wonen na een heerlijk tijdje op mezelf gewoond te hebben tot ik een nieuw appartementje vind. Als puber beschadigde ik mezelf, maar na die tijd was dat helemaal over. Ik merk dat sinds ik weer thuis woon de buitjes van razernij bijna traumatisch op me werken. Ik heb de neiging om mezelf pijn te doen tijdens zo'n bui, mijn nagels in mezelf te zetten, me te knijpen, dat soort acties. Ik doe het maar een beetje en het is niets vergeleken met het snijden dat ik vroeger deed - meer een soort afleiding van wat het met mijn geest doet naar mijn lichaam brengen. Ik ben bang dat het me psychisch zal tekenen.
De rest van het gezin inclusief mijn moeder heeft totaal geen moeite met conflicten en zij drijven het vaak op de spits. Het komt ook voor dat ik zo'n bui van mijn vader aan voel komen. Ik waarschuw dan, maar ze doen het toch.
Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn vader is een heel lieve man, maar dat hij nog verandert is niet wat ik verwacht. Hoe kan ik er zélf mee omgaan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.