Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verschuif ik mijn slaapritme?

Ik slaap elke nacht pas om 4/5 uur snachts, en kom dan ongeveer pas om 1/2 uur me bed uit, hoe verschuif ik dit zodat ik bijv. om 11/12 uur slaap en gewoon 9/10 uur wakker word? Of zal het komen doordat het vakantie is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je iedere avond iets eerder naar bed gaat, word je uiteindelijk ook iedere dag iets eerder wakker.
Tegen het einde van de vakantie ga je naar bed op de tijd die goed voor je is en dan word je 's morgens wakker op de tijd die helemaal geschikt is voor jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eenmaal gewend bent om pas om 4 of 5 uur 's nachts in slaap te vallen, zal het je niet lukken om, van de ene op de andere dag, om 1 uur in slaap te vallen. Je zult geleidelijk je (door de vakantie verstoorde) slaapritme weer moeten veranderen.

De beste manier om daarmee te beginnen is niet zozeer eerder naar bed gaan, maar vooral eerder opstaan. Alleen dán ben je 's avonds moe genoeg om ook op een vroeger tijdstip in slaap te vallen.

Zet dus, om te beginnen, je wekker op 12 uur; twee dagen later op 11 uur; en vervolgens op 10 uur. Zo dwing je jezelf om telkens een uurtje eerder op te staan en ben je moe genoeg om 's nachts niet uren wakker te hoeven liggen "omdat je nog geen slaap hebt".
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
Dit is voor mij erg herkenbaar; ik heb er elk weekend last van en in de vakanties nog meer.
Zoals ook anderen al schreven is het een kwestie van langzamerhand opschuiven. Accepteer trouwens ook maar gewoon dat je een avondmens bent en dat vroeg opstaan nooit je hobby zal worden. Accepteer bijvoorbeeld ook dat je elke laatste nacht van een vakantie korter slaapt. Stressen omdat je niet kunt slapen werkt averechts...
Je zou ook kunnen proberen om in ieder geval het opstaan alvast iets te vervroegen. Sta om 10 uur op en doe 's avonds gewoon waar je zin in hebt. Een keertje vijf uur slapen is helemaal niet zo erg en de kans dat je de avond erna wat vroeger naar bed wilt is groot.
Als je eenmaal gewend bent aan opstaan om 10 uur is de overgang niet zo groot als je weer naar werk of school moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding