Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Naar de dokter of nog even aankijken?

Ik ben net met mijn (linker) hand vol in een schaar gegaan.
Ik liet de schaar vallen en wilde m vangen, helaas was het ding in dusdanige positie dat ik met de zijkant van mijn hand (pink kant) Vol op de punt sloeg. Het is een heel klein gaatje, en het heeft bijna 10 min geduurd voor het begon met bloeden. Nu voelt de hele zijkant van mijn arm (ook aan de kant van de pink, langs de ellepijp of ulna, tot mijn elleboog ietwat doof aan.
Kan ik in mijn hand iets van een pees geraakt hebben, en moet ik meteen naar de dokter, of kan ik het even aankijken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha rotdingen die scharen! Ikzelf heb t nog nooit gehad, altijd super voorzichtig met scharen en messen, maar liet m vallen en dacht m nog wel ff te vangen. Helaas bleef ie met het handvat op mijn been staan waardoor ik "te ver" greep.
Misschien maar even naar de Hema voor zo`n konijntje kinder schaar, zo een zonder puntige bovenkant ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt precies op mijn vraag. Ik wil graag weten wat je gedaan hebt en wat eventueel de dokter zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep, dit is een goede indicatie om langs een arts te gaan (spoedgevallen kan zelfs ook). Puntwonden worden doorgaans onderschat trouwens. Geen schroom, de arts zal je niet scheef bekijken als je langskomt met deze klacht (en je niet alvast een hele poos hebt afgewacht). Verder moet je ook even nagaan of je nog beschermd bent met je tetanosvaccinatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je zou een zenuw geraakt kunnen hebben, maar kan noig herstellen. Kijk het even aan maar gaat het kloppen of zwellen of gaat het blijvend bloeden of nog dover( zoals jij zegt) aanvoelen ga dan even langs de EHBO in het ziekenhuis. Daar heeft men alle middelen voorhanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ZSM naar de eerste hulp van een ziekenhuis.
Daar kunnen ze vaststellen danwel uitsluiten of er een zenuw, pees, bloedvat is beschadigd en de nodige hulp verlenen. Bij uitstel kan er mogelijke onherstelbare schade van toepassing zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, gezien het dove gevoel in de hele arm, dit lijkt me al reden genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het beschadigen van vitale delen kan men ook wachten op een bacterieele infectie.
Mbt zenuwen geraakt men verder van huis. Vaak worden hier medische vragen gesteld NA sluitingstijd van de praktijk van de huisarts. Dan is men aangewezen op een plaatsvervangend arts of 1e hulp van een ziekenhuis. Dus kunnen forumleden dan beter het advies geven om niet zelf te dokteren , maar naar een arts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit soort gevallen mag je zonder verwijsbriefje naar ehbo, huisarts kan hier niets mee. Het probleen kan hij wel vaststellen maar daar zijn toch weer foto,s voor nodig en dat doet een huisarts niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is even dat ik op vakantie ben en dus niet naar mijn eigen huisarts kan.
Ik loop er nu al een aantal dagen mee en ga morgen toch naar de dokter hier.
Mijn arm is niet meer doof, mijn pols wel nog steeds.
Ik zou even naar de dokter gaan zodat je zeker weet dat het niks ergs is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat er een zenuw geraakt is. De wonde hoeft daarvoor niet groot te zijn, het hangt er vanaf hoe diep de schaarpunt in je hand is gegaan.

Ben je overigens nog in orde met je tetanusvaccinatie? Als dat langer dan 10 jaar geleden is, kan je nu best naar een arts gaan. Laat anders morgen de huisarts er even naar kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben nog netjes gevaccineerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Baghera :)
Ga maar voor de zekerheid naar EHBO mn vader had ook ongeveer hetzelfde ongeluk en de dokter zei dat hij net niet een zenuw had geraakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer je de huisartsenpost belt moet je toelichten wat er gebeurt is en zij zeggen dan dat het nodig is om te komen , of niet. Dit kun je in ieder geval van twijfel doen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Natuurlijk moet je zo snel mogelijk een arts raadplegen..er kan een zenuw beschadigd..of zelfs kapot zijn..

Gauw gaan dus..

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt, even via je HA naar het ZH, al is een bezoek aan je HA waarschijnlijk al voldoende. Ik denk zelf dat het wel mee valt... Kun je een foto maken?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook zijn dat de schaar in je botje geprikt heeft.
Wanneer heb je je laatste tetanis prik gehad?

Zal weinig zijn maar een huisarts zal uitsluiting geven of je doorsturen.
Let wel dat sommige ziekenhuizen je niet zomaar helpen zonder doorverwijzing!
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee klopt en eigenlijk zijn ziekenhuizen dan in overtreding, in de wet staat namelijk: eenieder is verplicht hulp te verlenen aan wie dat vraagt, naar kunnen en kennen. in ziekenhuizen kunnen en kennen ze een heleboel aangaande medische problemen. Als ze moeilijk doen kun je ze er altijd even op wijzen dat ze de wet overtreden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder ziekenhuis zal je helpen zonder doorverwijzing, in gevallen waar achteraf blijkt dat ziekenhuisbezoek niet noodzakelijk was krijg je een rekening thuis.
ronaldP
13 jaar geleden
Ziekenhuis hier helpt je ECHT niet hoor!
Alleen bij accuut gevaar.
Ze hebben dat uiteindelijk opgelost door de huisartsenpost IN het ziekenhuis te plaatsen maar dat is pas sinds iets meer als een jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een beknelde of beschadigde zenuw gevaar genoeg, het kan je arm (die je hard nodig hebt) voor je leven lang beschadigen als ze er niet snel genoeg bij zijn.
ronaldP
13 jaar geleden
zekers.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding