Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is eigenlijk het doel van slapen?

Soms denk ik, als ik moe ben overdag, ik ga slapen met als doel superfit te zijn na die tijd, dus uitgeslapen te zijn, en alles weer aan te kunnen. Maar helaas, soms word ik er nog 'moeier' van......... wat is dan het doel van slapen?

15 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doe het 'ns een weekje niet. Dan weet je het zelf!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Slapen heeft wel degelijk een doel en deze doel(en) zijn bij de vorige antwoorden en in de gegeven Wikipedia-bron goed uitgelegd.
Mocht je steeds moe wakker worden, dan kan er iets mis zijn met je slaapritme. Het kan zijn dat je niet ontspannen genoeg gaat slapen en nog over van alles in je hoofd in bed ligt na te denken. Deze stress is niet goed om je slaapfases goed te doorlopen.
Je kunt je aanleren minimaal een uur voor je gaat slapen iets ontspannends te doen, niets meer te eten, een douche te nemen en rustig naar het slapen toe te leven.
Je valt dan makkelijker en ontspannen in slaap en
je slaap zal kwalitatief ook beter zijn.
Als je echt moe bent ‘s morgens ga dan sowieso voor
0:00u naar bed. Ze zeggen wel eens dat de uren
voor middernacht dubbel tellen als slaapuren.

Ik ben geen arts hoor maar het komt ook wel eens voor dat mensen slaapstoornissen hebben in de vorm van korte of langere ademonderbrekingen ‘s nachts (enkele seconden). Dit heet slaap-apneu en kan door een partner gesignaleerd en door een onderzoek in het ziekenhuis (nachtje slapen aangesloten aan de apparatuur) geconstateerd worden.
Vermoeidheidsklachten kunnen hier ook vandaan komen en dienen behandeld te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Daar zijn 4 theorien over:
1. Slapen is een manier om de hersennen te laten hestellen.
2.slapen is een manier om leren beter te laten verlopen.
3.Slaap is een manier om het lichaam te herstellen
4.Slapen kan iets over het lichaam vertellen.

Dit alles staat uitgebreid vermeld in de onderstaande link.

truste!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het nut van slapen is denk ik om je lichaam rust te geven en je hersenen alle prikkels te laten verwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tijd dat je slaapt ben je in harmonie met het universum, wat allemaal helende effecten heeft voor het lichaam en de geest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om even bij te komen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om met een uitgerust lichaam en geest weer wakker te worden. Waarom je soms bij het wakker worden nog moe bent weet ik ook niet, of het zou moeten zijn dat je erg ïnspannende"dromen hebt gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik nog niet echt terugzie in de gegeven antwoorden, die m.i. overigens heel zinnig zijn, is dat één van de doelen van slapen is het verwerken van de indrukken die je overdag hebt opgedaan èn het verwerken van de achterliggende gevoelens en gedachten die je min of meer onbewust hebt gehad overdag of zelfs, die je op een dieper gelegen niveau, al veel langer koestert, soms zelfs al jaren. Slapen en dus dromen, is één van de meest effectieve manieren om het waakbestaan beter aan te kunnen en innerlijk evenwichtig te worden of in ieder geval te blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slaap is iets heel interessants. We slapen allemaal ongeveer een derde van ons leven. Als je 70 bent, heb je bijna 20 jaar geslapen en 5 jaar gedroomd!

Slaap is heel belangrijk voor je gezondheid!
Wetenschappers weten eigenlijk nog steeds niet helemaal wat we doen in onze slaap en wat precies het doel is van slapen.
Alle zoogdieren hebben slaap nodig en als je slaappatroon wordt verstoord (voorbeeld: je slaapt te weinig) dan kun je overdag niet goed functioneren. Bij slaaptekort krijg je bijvoorbeeld last van: spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, trillende handen en gapen. Ook kun je prikkelbaar worden, je wordt dan bijvoorbeeld boos om iets heel kleins. Soms krijg je zelfs last van geheugenverlies en bij ernstige slaaptekort kun je helemaal verward raken
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp dat je het hebt over overdag bijslapen. Ja, dat wil niet altijd en bij iedereen even effectief zijn.
Mensen zijn het meest gebaat bij een geregeld slaappatroon en afwijkingen daarop geven meestal niet zo'n goed resultaat. Sommige mensen hebben wel baat bij een hazenslaapje van een kwartier tot hooguit een half uur. Langer slapen overdag geeft vaak en wat katterig gevoel, daar wordt je meestal niet fitter van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slapen is je echte leven... Dus in slaap leef je werkelijk... En dan besluit je om naar de aarde te gaan om wat te beleven... Het is dan net zo als dat je onder water duikt... Dat hou je even vol, maar hoe langer je wacht onder water hoe onbehaaglijker dat het wordt... Dus als je lang wacht met naar boven komen dan wordt het zelfs zeer onplezant... Maar je moet naar boven komen daar ontkom je niet aan... Zo ook met slapen, leven is net als onder water blijven... Je moet ooit weer terug naar je slaap, naar je echte leven... Want daar leef je werkelijk en eeuwig... Als je onder water je lichaam verliest, dan neem je een ander lichaam en het gaat gewoon weer verder, daar waar je de vorige keer bleef steken...

Dit is een beetje simpel neergezet, maar als je het zo bekijkt wordt je veel duidelijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding