Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gevaarlijk is een extreem hoog kalium tekort?( veroorzaakt door ondervoeding bij eetstoornis)

Dit is bij mij geconstateerd.Ik leef al 2 jaar op 400/500 calorieën per dag.Ik weeg 37 kilo bij 1.70.Ik ben deze week flauwgevallen en naar het ziekenhuis gebracht.Ik zit nu thuis en heb het vreselijk benauwd, ik ben duizelig en zwak en ik heb bijna geen energie.Ik heb ook pijn in mijn borst.
Vandaag spreek ik nog een arts.
Ik wil beter worden, maar ik durf deze controle( eten/ niet eten) niet los te laten.Weet iemand of ik in ieder geval zelf iets kan doen tegen dit Kalium tekort?
En ja, ik weet dat ik beter zou moeten eten, maar dat kan ik nog niet!
Ik ben zo wanhopig en bang......

Toegevoegd na 1 week:
Ik wil hier nog ff iedereen bedanken voor de antwoorden en vele reacties voor de vraag afgesloten wordt.
Ik heb inmiddels Kaliumdrank voorgeschreven gekregen,die moet ik elke dag innemen.
Het is ook een steun voor me geweest me hier te kunnen uiten op moeilijke momenten.THANX!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jij probeert je probleem op te lossen met kalium, maar kalium is niet jouw probleem. Het probleem ben je op dit moment zelf
Daarnaast moet je niet alleen met een arts gaan praten maar zeker ook met een (voedings)psycholoog.
Op welk moment heb je besloten dat je zo weinig voeding tot je moest nemen? En wat was je doel?? Ben je nu eigenlijk niet je doel voorbij gegaan? Probeer nu weer eens naar dat doel toe te werken maar nu vanaf de andere kant! Ook op deze manier kan je enorm trots op jezelf worden!
Maar loop zeker niet te hard van stapel, doe het op je eigen (verantwoorde) tempo.
Probeer te voorkomen dat je dalijk aan de sondevoeding moet, dit zal meer je ego krenken dan dat je weer moet gaan eten, probeer voedsel te waarderen dat het ook iets moois kan zijn. En kies jij ervoor om niet aan de chips, chocola etc. te gaan, ook zeker niet doen maar respecteer de normale voedingen per dag.

Overigens om nog even in te gaan op je vraag, een kalium tekort komt vaak met andere tekorten (natrium etc etc.) deze kan je ook alleen in combinatie met elkaar aanvullen anders kan je lichaam er niks mee.

Ik hoop dat je eruit komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hee! Je kan kaliumtabletten nemen! Die zijn te koop bij de kruidvat( alle drogisten) had ik gelezen! Dat is tegen kalium te kort
Succes xxx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kalium tekort is zeker wel gevaarlijk. Want kalium heb je nodig voor oa je hart. Heb je een te laag kaliumgehalte dan kan je hartritme stoornissen krijgen. En ik zou als ik jou was toch maar hulp gaan zoeken voor je eetstoornis want anders eindig jij spoedig tussenf 6 planken. Sorry dat ik het zeg maar soms moet je met je neus op de waarheid gedrukt worden. Heel heel veel succes en sterkte!!!
ps kalium zit in koffie, bananen, blauwe bessen en nog wat meer dingen. op te zoeken op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pillen slikken gaat niet helpen. Er is maar één oplossing: eten, gezond eten! Weet je waar vooral kalium in zit?

Aardappel, gekookt
1 portie = 1 middelgrote aardappel (180 g)
Kalium: 794 mg

Linzen, gekookt
1 portie = 100 g
Kalium: 657 mg

Spinazie, diepvries gekookt
1 portie = 90 g
Kalium: 315 mg

Tomaat, rauw
1 portie = 1 middelgrote tomaat (85 g)
Kalium: 218 mg

Banaan
1 portie = 1 middelgrote banaan (100 g)
Kalium: 358 mg

Halfvolle melk
1 portie = 1 glas/beker (250 ml)
Kalium: 387 mg

Vruchtenyoghurt (vol)
1 portie = 1 bekertje (150 g)
Kalium: 232 mg

Sinaasappelsap
1 portie = 1 glas (250 ml)
Kalium: 450 mg

Runderrosbief
1 portie = 3 plakken (108 g)
Kalium: 413 mg

Zalm, bereid
1 portie = 1 middelgrote zalmsteak (100 g)
Kalium: 396 mg

Hier zitten vast wel wat dingen bij die jij lekker vindt. Ga naar de winkel, en koop een paar van die bananen, tomaten, of bekertjes yoghurt. Denk bij het consumeren ervan: Ik wil mij niet meer duizelig en zwak voelen! Ik wil beter worden! Kalium moet ervoor zorgen dat mijn hart het niet opgeeft!

Heel veel sterkte gewenst.
Amadea
13 jaar geleden
Bij een kaliumtekort kun je hartritmestoornissen krijgen. En natuurlijk weet je zelf ook wel dat dit een symptoom is, en dat je beter kunt gaan eten, maar ik kan me voorstellen dat dat een proces van maanden, misschien zelfs jaren is.
Tot dan heb je kaliumtabletten of kaliumdrank. Je moet ongeveer 90 mmol/dag binnenkrijgen om het op een normaal niveau te houden. Bij een tekort samen met te weinig intake kun je dus het beste ongeveer 140 mmol/dag innemen (in één pil zit 8 mmol).
Een te hoog kalium is echter ook gevaarlijk, dus kaliumsuppletie kan het beste gebeuren onder strenge controle, dus om de dag Kalium laten bepalen. Maar dit is echt iets wat een arts moet doen, en tot dan kun je het beste zoveel mogelijk kalium met je dieet binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing