Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen misselijkheid bij antibioticakuur?

Ben inmiddels bezig met de tweede zware kuur metronidazol in 2 maanden. Bij de eerste kuur was ik niet zo misselijk als nu en daar hielp Domperidon goed tegen. Maar dat helpt nu zelfs niet meer. Wat kan mijn misselijkheid verminderen of zelfs helemaal verhelpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
48.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over de bijwerkingen van dit medicijn is het volgende beschreven:(hieronder dus een stukje copypaste)

Regelmatig
•Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree en buikpijn. U kunt proberen misselijkheid te voorkomen door het middel met wat voedsel in te nemen.
•Hinderlijke metaalsmaak, pijnlijke zweertjes in de mond en een beslagen tong.
•Bij gebruik van hoge doses: bruine verkleuring van de urine. Dit is onschuldig.
Soms
•Niet tegen alcohol kunnen. Uw gezicht wordt dan rood en u krijgt last van misselijkheid, hoofdpijn, benauwdheid, zweten en verwardheid. Het is raadzaam om elk gebruik van alcohol te vermijden zolang u metronidazol gebruikt.

Beterschap.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is de fabrikant van dit product dus bekend dat het misselijkheid kan veroorzaken. De fabrikant adviseert om het medicijn met voedsel in te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een tijd ziek geweest te zijn (met eten innemen hielp helaas niet) nu weer beter. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Heb je al geprobeerd om het middel in te nemen met wat voedsel. Heb zelf ervaring met antibiotica met al bijwerking diarree. Dit ging weg toen ik het medicament tijdens het eten innam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 2e penicillinekuur is inderdaad gevaarlijk voor je hartkleppen: dat pompt dan niet door en krijg je daarop misselijkheidseffekten. Dit hartgeruis is met een stethoscoop eenvoudig hoorbaar en gaat vaak gepaard met niet meer kunnen traplopen of fietsen.
De bekende bijwerking van penicilline is dat alle zuren al binnen 5 minuten worden afgebroken dus ook alle vitamines A,B-complex, C,D, E, enzovoorts en kom je jezelf nog eens tegen! Heb ik ook meegemaakt ja en zouden 3 nieuwe kleppen erin gemoeten.
Contrôlevraag: is je ochtendurine WEL GEEL? Niet WIT???
Bij witte urine: ren als een haas naar appie en koop minstens 3 potten merkverschillende multivitamines alsook een extra pot foliumzuur om je hartschade nog mee te herstellen: ikzelf heb toen na zo'n 2e penicillinekuur nog 3 weken dagelijks 20 stuks multi-pillen moeten slikken alvorens mijn ochtenurine weer een heel klein beetje geel begon te worden; wát een levensgevaarlijke toestand was dat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat eten voordat je de medicatie inneemt is een optie veel water drinken.2 maanden is niet niks 10 dagen is te overzien.Ik zou als ik jou was naar de huisarts gaan en hem of haar om medicatie vragen die de misselijkheid tegengaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding